Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1996 ۱۳۹۵/۰۱/۱۸   

شناسایی 250 کودک دارای اختلال طیف اوتیسم در آذربایجان غربی

اختلال های فراگیر رشدی، اختلال هایی هستند که در آنها مهارت های اجتماعی، رشد زبان و تکامل رفتاری فرد به صورت مطلوب گسترش نمی یابد و رشد نمی کند.

اوتیسم یا درخودماندگی یکی از اختلال های روانپزشکی حاد در کودکی است که نشانه عمده اش ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با دیگران است که به اشتباه در میان مردم نوعی عقب ماندگی ذهنی شناخته می شود.

علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می کند، اما علت اصلی آن ناشناخته مانده است، این اختلال در پسران شایع تر از دختران است و بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.

کارشناسان معتقدند اوتیسم معمولاً در دوران شیرخوارگی یا چند ماه و چند سال اول زندگی کودک، به وجود می آید و با طی مراحل رشد، این بیماری نیز به تدریج یا ناگهانی رشد می کند و باعث متوقف شدن رشد عاطفی و اجتماعی کودک می شود.

 مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در بازدید از مرکز آموزشی درمانی اوتیسم در ارومیه از شناسایی 250 کودک دارای اختلال طیف اوتیسم در استان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس یافته های علمی از هر 100 تولد یک کودک با اختلال طیف اوتیسم به دنیا می آید.

سعید فریور تصریح کرد: اوتیسم يک بيماري نيست بلکه يک اختلال رشد در عملکرد مغز است و فرد مبتلا دارای روابط اجتماعي ضعيف، مشکلاتي در ارتباط کلامي و غيرکلامي و نيز علائق و فعاليت هاي محدود است که اين علائم در سه سال اول زندگي بروز مي کند و به نظر مي رسد که در سرتاسر زندگي ادامه پيدا مي کند.

 وی با بیان اینکه اگرچه داروي خاصي براي درمان اوتیسم وجود ندارد، افزود: وليکن شروع زودتر آموزش، ضروري است چرا که ممکن است موجب بهبودي رشد اجتماعي و کاهش رفتارهاي نامطلوب گردد و احتمال دارد افراد اوتیسم بتوانند زندگي نرمالي داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط یک مرکز درمانی و آموزشی اوتیسم در استان فعالیت می کند، افزود: بهزیستی برای کودکانی که در این مرکز تحت آموزش و درمان هستند 450 هزار ریال یارانه نگهداری و 3 میلیون و 600 هزار ریال ماهانه یارانه آموزشی برای هر کودک پرداخت می کند.

فریور یکی از برنامه های شاخص بهزیستی استان در سال جاری را اجرای غربالگری اوتیسم عنوان کرد و گفت: در راستای برنامه های پیشگیرانه در نظر داریم برنامه غربالگری اوتیسم را با همکاری سایر ارگانها برای کودکان زیر 3 سال اجرایی کنیم.

وی ارائه آموزش های تربیتی و رفتاری برای خانواده های دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در شهرستان ها را نیز از دیگر برنامه های سالجاری برشمرد و افزود: در نظر داریم برای خانواده هایی که در شهرستانها دارای کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم هستند آموزش های لازم رفتاری و تربیتی را ارائه کنیم.

فریور خاطرنشان کرد: چندين نشانه وجود دارد، که به طور زياد و غيرمعمول در بيشتر افراد اوتیسم مشاهده مي شود، مثل خودآزاري و رفتارهاي پرخاشگرانه. اين رفتارها ممکن است طولاني مدت باشند و اين ثابت مي کند که تغيير اين گونه رفتارها کار مشکلي است و لذا از سوي افرادي که با او زندگي مي کنند و درمانگران و مربيان آموزشي او تلاش مضاعفي را مي طلبد.

کارشناسان معتقدند کودکان مبتلا به اوتیسم در صورت معالجه نشدن دچار عقب ماندگی ذهنی می شوند که تا پایان عمر در زندگی این کودکان باقی خواهد ماند. 
این کودکان به خاطر تمایل نداشتن به یادگیری دچار عقب ماندگی شدید ذهنی می شوند و به مرور توان هوشی خود را از دست می دهند.
به گفته کارشناسان، پس از هفت سالگی دیگر نمی شود تمام آموزش ها را به این کودکان آموخت و تنها می شود مهارت های اولیه را به آنان آموزش داد تا زندگی خود را به صورت مستقل اداره کنند.

پس ضروری است که خانواده ها در صورت بروز چنین علایمی در کودکان پیش از مشاهده تبعات ناخوشایند این بیماری در فرزندانشان، در طرح غربالگری کودکان مبتلا به اوتیسم شرکت و در صورت نیاز جهت کسب مهارت و آموزش های لازم به این مرکز توانبخشی مراجعه کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا