اخبار
کد خبر : 1970 ۱۳۹۵/۰۱/۱۵   

کنسرسیوم‌های معدنی در آذربایجان غربی تشکیل می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی برای ایجاد واحدهای فرآوری در آذربایجان‌غربی خبر داد.

به گزارش نای قلم، جعفرصادق اسکندری در گفت و گویی اظهار کرد: تشکیل کنسرسیوم‌های معدنی با هدف تقویت فعالیت معادن با ارزش افزوده بالا و ایجاد واحدهای فرآوری در معادن استان در دستور کار قرار دارد.

وی  تصریح کرد: در این ارتباط کنسرسیومی با مشارکت 15 معدنکار فعال با هدف ایجاد واحد فرآوری سنگ‌های تزئینی در شهرستان تکاب تشکیل و تشکیل کنسرسیوم معادن  آهن و سایر معادن مستعد استان در دست پیگیری است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: احداث دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با توجه به وجود ظرفیت‌های سنگ‌های تزئینی ارزشمند در مناطق جنوب و شمال آذربایجان‌غربی و تاکید بر سیاست عدم خام‌فروشی مواد معدنی، در دستور کار قرار گرفته است.

وی، با اشاره به مطالعه پهنه‌های معدنی شمال و جنوب استان در سال گذشته اظهار کرد: این طرح با هدف شناسایی و اکتشاف حدود هفت هزار و 500 کیلومتر مربع و استخراج مواد معدنی فلزی و با ارزش انجام گرفته است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی گفت: در این طرح اخذ مجوزهای لازم از معاونت امور معادن و صنایع وزارت، عقد تفاهم‌نامه واگذاری مطالعات اکتشافی پهنه شمال استان با شرکت غدیر و عقد تفاهم‌نامه واگذاری مطالعات اکتشافی پهنه جنوب استان به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) انجام گرفته است.

 اسکندری تصریح کرد: هم‌اینک مطالعات پهنه جنوب استان از سوی ایمیدرو به شرکت مشاور خدمات معدنکاری اسپیر واگذار شده که مقرر است با بررسی لایه‌های اطلاعاتی زمین‌ساختی و کانی سازی منطقه، پردازش داده ها و نقشه‌های ژئوفیزیکی و تهیه اطلاعات آن، مطالعات دورسنجی، مدلسازی درGIS  و عملیات میدان نسبت به شناسایی مناطق مستعد معادن فلزی استان با رویکرد ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی معتبر اقدام شود.

 وی از الکترونیکی کردن تمام فعالیت های معدنی در طرح کاداستر برای بهبود فضای کسب و کار در استان خبر داد و بیان کرد: این طرح براساس قوانین و بخشنامه ها و برای شفاف‌سازی و چابک‌سازی چرخه درخواست صدور پروانه ها و صدور مجوزهای معدنی، پس از تهیه و نصب نرم‌افزار کاداستر و استقرار سامانه ثبت محدوده های معدنی و اکتشافی راه اندازی شد.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: این سامانه در فاز نخست خود با هدف یکسان سازی فرآیندهای صدور مجوزهای بخش معدن و نیز تشکیل بانک جامع از کلیه محدوده های معدنی استان عملیاتی شد.

 وی اظهار داشت: در این ارتباط اقداماتی همچون صدور، تمدید، ابطال و انتقال پروانه اکتشافی، تغییر ماده معدنی، درخواست ماده معدنی دوم، بررسی طرح اکتشافی و گزارش پایان عملیات اکتشافی، صدور و انتقال گواهی کشف، صدور مجوز برداشت طرحهای عمرانی و صدور، تمدید و انتقال پروانه بهره برداری در سامانه اجرا می شود.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه با ایمیدرو برای ایجاد واحدهای سنگبری بزرگ مقیاس با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد ریال با ظرفیت دو میلیون مترمربع انعقاد شد.

 اسکندری گفت: بنابراین به دلیل شرایط اقتصادی، ضرورت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و ارتقای درآمدهای عمومی نیازمند توسعه بخش معادن هستیم که با جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد زیرساخت‌ها و رویکرد فرآوری مواد معدنی که علاوه بر اشتغال‌زایی در ایجاد ارزش‌افزوده نقش مهمی دارد،سبب توسعه استان و کشور ‌می‌شود.

 وی بیان کرد: بنابراین احداث دو واحد فرآوری سنگ بزرگ مقیاس با توجه به وجود ظرفیت‌های سنگ‌های تزئینی ارزشمند در مناطق جنوب و شمال استان و تاکید بر سیاست عدم خام‌فروشی مواد معدنی، در دستور کار قرار گرفته است.

 اسکندری افزود: این اقدامات شامل عقد تفاهم‌نامه همکاری سرمایه گذاری با ایمیدرو، انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد دو واحد سنگ‌بری بزرگ مقیاس با فناوری بالا در استان با مشارکت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و برگزاری جلسات تخصصی نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با معدن‌کاران و سرمایه‌گذاران استان انجام شد.

 انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا