اخبار
کد خبر : 1958 ۱۳۹۵/۰۱/۱۴   

هدفمندی یارانه‌ها اثرات منفی بر صنوف دارد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: هدفمندی یارانه‌ها اثرات منفی با خود به همراه داشته که از آن جمله می‌توان به افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت حمل و نقل و افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد.

به گزارش نای قلم، محمد دهقان در گفت و گویی اظهار کرد: اثرات منفی هدفمندی یارانه‌ها در صنوف کوچک و متوسط که از قابلیت رقابتی کمتری نسبت به واحدهای تولیدی بزرگ برخوردار هستند تاثیر بیشتری داشته و کاهش تولید در این بخش از صنف را سبب شده است.

وی افزود: متاسفانه در کشور و آذربایجان غربی بسیاری از مدیران و صاحبان واحدهای صنوف تولیدی دارای اطلاعات لازم از مسائل فنی نیستند.

 به گفته دهقان علاوه بر آن گرایشی به وظایف خاص مدیریت مانند ساده کردن کار، برنامه‌ریزی، کنترل انبار و موجودی، نظارت بر ماشین‌آلات و تعمیرات آنها، کنترل کیفیت، سنجش کار  و تعیین هزینه عملیات و امثال آن را ندارند.

 معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: به همین سبب کیفیت فرآورده‌ها نامرغوب و هزینه تولید آنها در مقایسه با کالاهای مشابه خارجی بسیار زیاد و در نتیجه بازار آنها محدود است.

دهقان بیان کرد: در بررسی میدانی مشاهده شده که پایین بودن سطح بهره‌وری و ارزش افزوده تولیدات، ناشی از پایین بودن سطح تحصیلات و توانایی‌های عملی و علمی افراد شاغل در آن حوزه بوده است.

 وی افزود: از سوی دیگر ماشین‌آلات مورد استفاده واحدهای تولیدی به دلیل عدم توانایی مالی با فناوری پایینی مواجه و دارای مصرف انرژی بالاتر از حد استاندارد جهانی بوده که همین امر تاثیر بسزایی در کاهش کیفیت محصولات تولیدی و نیز افزایش بهای تمام شده داشته است.

 معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اظهار داشت: متاسفانه کالاها و محصولات تولیدی در مناطقی که توزیع می‌شود محدود بوده و به‌عبارت دیگر برد کالایی این صنوف از لحاظ گستره پایین است.

 دهقان گفت: علاوه بر آن حضور اصناف در بازارهای جهانی و نمایشگاهی خارجی و به طور کلی در عرصه بین‌المللی کمرنگ و عدم آگاهی و آشنایی کامل اصناف به مقوله برند و برندسازی و از طرفی عدم حمایت از جانب سازمان‌های ذیربط و نداشتن توجه کافی به این قسمت مهم تولید، نقش اصناف را کمرنگ جلوه کرده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به راهکارهای مناسب رفع موانع صنوف تولیدی استان اظهار کرد: صنایع بزرگ اگر بخواهند کلیه عملیات موجود در فرآیند تولیدشان را در واحد تولیدی خود انجام دهند سبب بالا رفتن هزینه ثابت و پایین آمدن کارائی اقتصادی خود می‌شود.

 دهقان افزود: در این بخش صنوف تولیدی در صورت آزاد کردن کارخانجات بزرگ از تولید بعضی اقلام یا برخی عملیات یا برخی خدماتی که در انجام آن به گونه‌ای کارآمدتر از صنایع بزرگ عمل می‌کنند، می‌توانند ضمن ایجاد رونق و رشد در واحدهای تولیدی کوچک، به بالا رفتن قدرت تولید ملی کمک و ساختمان صنعتی کشور را استحکام بخشند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا