اخبار
کد خبر : 1911 ۱۳۹۵/۰۱/۰۷   

آشنایی با گنجینه آذربایجان غربی؛ جاذبه های گردشگری و تاریخی ارومیه

ارومیه یکی از شهرهای قدیمی ایران است، این شهر در جلگه وسیع و سرسبزی که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و مزرعه می باشد، قرار دارد.این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا، یکی از شهرهای توریستی کشور است.ارومیه تنوع مذهبی بسیاری دارد از جمله شیعه، سنی، یهودی، آشوری و ارمنی که در کنار هم به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند.از لحاظ کشاورزی باغات بی نظیری دارد و انگور و سیب این منطقه متنوع می باشد.این شهر بعلت داشتن جاذبه های  گردشگری و تاریخی در کشور بی نظیر است.

 دریاچه ارومیه

این دریاچه که در گذشته چی چست یا کبودان نام داشته، بزرگترین و شورترین دریاچه دائمی ایران و یکی از دریاچه های فوق اشباع از نمک دنیا است، آب آن فوق العاده شور بوده و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود. پارک ملی دریاچه پس از مرداب انزلی، از جالب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران در ایران به شمار می رود. ۲۷ گونه پستاندار، ۲۱۲ گونه پرنده، ۴۱ گونه خزنده، ۷ گونه دوزیست، ۲۶ گونه ماهی در این دریاچه یافت می شود. نمک های سنگی و قندیلی ساحل دریاچه، به تنهایی کافی است تا نظر هر بیننده را به خود جلب نماید.

 سه گنبد

سه گنبد نام برجی در جنوب شرقی ارومیه،در سال ۵۸۰ ه.ق ساخته شده است.در داخل بنا سه کتیبه به خط کوفی وجود دارد که آن را از سنگ تراشیده اند. طبق نوشته این کتیبه، این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده و مربوط به قرن ششم ه.ق می باشد. سه گنبد شامل سکوی بلندی به شکل استوانه و مدور است. ساختمان آن دو طبقه و در چهار سمت آن، دریچه هایی وجود دارد. طبقه اول به نام سردابه خوانده می شود که دارای پوشش قوس دار است و از طبقه دوم جدا می شود. تزئینات سردر ورودی، به صورت قطعات سنگ و گچ با نقوش هندسی به رنگ خاکستری و لاجوردی است.

 دریاچه مارمیشو

این دریاچه زیبا که از ذوب شدن برف های کوهستان واقع در دره ای عمیق تامین می شود، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه قرار دارد و زیستگاه انواع آبزیان از جمله: ماهی قزل آلا و پرندگان مهاجر مختلف بوده و محل بسیار مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت گردشگران می باشد. بنا بر روایتی دریاچه مارمیشو، نام خود را از رهبر مسیحیان ساکن منطقه به نام بنیامین مارمیشون گرفته که بعدها به مارمیشو معروف شد. در فصول بهار و تابستان از دیدنی ترین جاذبه های توریستی و گردشگری ارومیه می باشد.

 دره  شهدا

این دره، یکی از تفرجگاههای مهم شهرستان ارومیه می‌باشد. دره‌ شهدا در حدفاصل بین ارومیه و اشنویه قرار دارد که با وسعت زیاد و چشم‌اندازهای طبیعی خود و همچنین چشمه‌‌هایی که در داخل باغ‌‌ها و دره‌‌ها هست زیبایی خاصی به این منطقه داده است. در ايام تعطیلات نوروز بخصوص در روز سيزدهم فروردين(روز طبيعت) و فصل بهار و تابستان افراد زیادی برای گذراندن اوقات فراغت به این دره می‌آیند.

 مسجد جامع ارومیه

این مسجد از بناهای نیمه دوم سده هفتم ه.ق است. دارای صحن بزرگ و شبستان آجری وسیع است که قسمت اصلی آن با گنبدی بلند پوشیده شده است. محراب مسجد از نظر گچبری، از زیباترین آثار مغول بوده و به دست استاد عبدالمومن تبریزی گچبری شده است. مسجد با دو در ورودی که از صحن بزرگ آن منشعب می شود به بازار اصلی ارومیه راه دارد. از مهم ترین عوامل تزئینی به کار رفته در این بنا کتیبه های کوفی دور گنبد و گچبری محراب آن است. این اثر به شماره ۲۴۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

یخچال دوقوز پله

این یخچال در محله ای قدیمی به نام عسگر خان و در کنار شهر کوچکی به نام دره شهر قرار دارد. با توجه به شکل ساختمان و نقشه این یخچال به نظر می رسد این بنا به دوره قاجار تعلق دارد. سقف آن از سنگ و آجر ساخته شده است. فضای داخلی آن انبار ذخیره یخ، سالن اصلی به علت تناسب خاص و کشیدگی ارتفاع آن و دقتی که در آجر چینی سقف به کار رفته، دارای شکوه و گیرایی جالب توجهی است. این یخچال هم اکنون به همت سازمان میراث فرهنگی استان به گالری تبدیل شده است.

پارک ملی دریاچه ارومیه

این پارک بین استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد و جمعا دارای ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک می باشد. پوشش گیاهی این پارک ملی عبارتند از: سرو کوهی، پسته وحشی، داغداغان، زالزالک، بادام کوهی، شیر خشت، آلبالو، آویشن، علف شور، کاکوتی، زنبق و شقایق است. پستاندارانی چون قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی در آن زندگی می کنند. پرندگانی شامل فلامینگو، پلیکان و کاکایی دارد. در کل این پارک جنگلی مهم ترین منطقه توریستی ارومیه بوده و دارای آب و هوایی بس دلپذیر می باشد.

پیست اسکی خوشاکو

این پیست یکی از کانون های مهم ورزش های زمستانی در شمال غرب کشور است. این پیست به سبب موقعیت مناسب جغرافیایی علاوه بر اینکه مکانی برای ورزش های زمستانی است، به عنوان یکی از جاذبه های توریستی ارومیه علاقه مندان را به سوی خود فرا می خواند. در این پیست هر ساله اسکی بازانی از خارج از کشور هم در آن به ورزش اسکی می پردازند. خوشاکو به دلیل وجود پوشش گیاهی مناسب قابلیت ایجاد اسکی روی چمن برای فصول گرم سال را نیز دارد.

 کلیسای حضرت مریم (ننه مریم)

این کلیسا از قدیمی ترین و مهم ترین کلیساهای ارومیه می باشد. نام این کلیسا حضرت مریم است ولی به ننه مریم مشهور است. در مرکز شهر ارومیه و در خیابان خیام قرار دارد. بنای اولیه آن، مربوط به قرن اول میلادی است. کتیبه ای که در این کلیسا وجود دارد، تاریخ بنای آن به سال ۱۸۷۹ میلادی نسبت می دهد. کلیسا دارای صحن نسبتا بزرگی است و حیاط کلیسا بوسیله دو ورودی به خیابان راه می یابد. از نظر معماری بارها مرمت و بازسازی شده است.

 آبشار شلماش

این آبشار یکی از زیباترین و چشم نوازترین آبشارهاست که در روستای شلماش از توابع شهرستان ارومیه می باشد. از نظر آب و هوا گرم و معتدل و در فصول پاییز و زمستان سرد و خشک است و حتی گاهی در این فصلها، می توان قندیل های بلورین آبشار را مشاهده کرد. این آبشار در منطقه ای کوهستانی قرار دارد. از نظر پوشش گیاهی می توان به درختان کاج وحشی و سرو بلندش اشاره کرد و در اطراف آن باغات و مزارع کشاورزی وجود دارد.

کاروانسرای ارومیه

این کاروانسرا در داخل شهر ارومیه قرار دارد. دیوارهای این بنا، از سنگ و طاق آن پوششی از آجر است. داخل آن حیاط وسیعی دارد، از اتاق های جداگانه ای که با یک در به هم راه دارند تشکیل شده و دارای حوض های زیبا و باشکوهی است. سقف اتاق های بزرگ آن قوسی شکل و درهایش به صورت هلالی است. این بنا دارای پایه های سنگی و با توجه به سبک معماری آن مربوط به دوره قاجار می باشد.

 تپه باستانی دالما

این تپه در جنوب غربی دریاچه ارومیه ودر نزدیکی روستای دالما قرار دارد. در این تپه شش لایه استقراری مشخص شده که تاریخ آنها مربوط به هزاره های پنجم و چهارم ه.ق می باشد. معماری تنها در لایه طبقاتی چهارم و پنجم تپه به دست آمد که به صورت یک حیاط ساخته شده بودند، در ساخت آنها از ملاط نازک گلی بهره گرفته شده بود. تمامی سفال های به دست آمده، دست ساز و اکثرا منقوش است. از دیگر آثار به دست آمده می توان به دسته هاون سنگی، سردوک های سفالی و اشیای استخوانی اشاره کرد.

 دره نازلو

نازلو یا نازی نام منطقه ای در ارومیه می باشد که بسیار سر سبز و خرم است. این منطقه به علت قرار گرفتن و نزدیکی با رودخانه نازلو، به این نام معروف شده است. رودخانه نازی یکی از پر آب ترین رودخانه های ارومیه است که به روی آن سدی درست کرده اند. این رودخانه دشت ارومیه را سیراب می کند. دره نازلو پوشیده شده از لاله های سرخ و زیبا که با رنگ خاص خود نظر هر بیننده ای را جلب می کند.

 بازار قدیمی ارومیه

این بازار، در بافتی قدیمی و در جنوب شرقی شهر قرار دارد که البته همراه با تغییر شیوه زندگی، دستخوش تغییرات زیادی شده است. قدیمی ترین بخش های باقی مانده آن، به دوره صفویه تعلق دارد به ویژه حمام های آن که مربوط به دوره زندیه و قاجار می باشد. در این بازار هر راسته و بخشی از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی کرده است. علی رغم تنوع شکل طاق ها، چشمه و گنبدها مجموعه بازار، از سادگی ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر، هیچ نوع کاشی کاری، گچ بری و سنگ کاری در آن دیده نمی شود.

موزه ارومیه

موزه ارومیه در خیابان شهید بهشتی شهر ارومیه قرار دارد و با توجه به غنای اشیای تاریخی نگهداری شده در آن، دومین گنجینه بزرگ تاریخی کشور به شمار می‌رود. این موزه در سال 1346 خورشیدی، با زیر بنای 750 متر مربع در محوطه‌ای به وسعت 2000 متر مربع احداث شد و بعدها به منظور حفظ و نگهداری آثار و اشیای منحصر به فرد و در راستای گسترش موزه، دو فضای نسبتاً بزرگ و یک گنجینه زیرزمینی به آن افزوده شد. این موزه دارای یک تالار بزرگ مخصوص اشیای باستانی و تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی و یک تالار کوچک است که به موزه مردم‌شناسی اختصاص دارد. در موزه ارومیه مجموعه‌ای از کتاب‌های نفیس خطی که اکثر آن‌ها قرآن و کتب دینی و اسلامی است، نگهداری می‌شود. همچنین در این موزه اشیایی از دوره‌های ماقبل تاریخ، تاریخی و اسلامی و نیز اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزئینی مردم‌شناسی، صنایع دستی و … به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا