اخبار
کد خبر : 1907 ۱۳۹۵/۰۱/۰۷   

انتقال آب از رودخانه زاب و رود ارس اواخر سال جاری

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: انتقال آب از رودخانه زاب و رود ارس اواخر سال جاری یا اوایل سال 96 انجام می‌شود زیرا برای انتقال آب حدود 20 کیلومتر‌ احداث تونل لازم است که حفر تونل 2 الی 3 سال زمان لازم دارد.

به گزارش نای قلم به نقل از دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم تبریز در مجلس، مسعود پزشکیان درباره وضعیت دریاچه ارومیه و عملکرد ستاد احیای دریاچه در سال گذشته، اظهار داشت: ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال 94 مطالعات گروهی با دانشگاه‌های داخلی، خارجی، کارشناسان و علاقه‌مندان در خصوص چگونگی احیای دریاچه را در دستور کار قرار داد که نهایتا حدود 18 تا 20 برنامه عملیاتی ارائه شد.

وی افزود: برنامه‌های عملیاتی اعم از جلوگیری از بیابان‌زایی، کشت گیاهان جهت کاهش ریزگردها، پر کردن چاه‌ها و محافظت از آنها برای جلوگیری از استفاده‌های غیرقانونی بود که هر کدام در حال بررسی برای زمان‌بندی اجرایی است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تغییر کشت و نوع آبیاری، انتقال آب و بارورسازی ابرها نیز از دیگر برنامه‌های ارائه شده از سوی ستاد احیا بود، تصریح کرد: با توجه به مطالعات انجام گرفته اما هنوز اقدام موثری در این زمینه پیاده‌سازی نشده است.

وی تاکید کرد: هماهنگی بین ارگان‌های مختلف جهت همکاری هنوز ایجاد نشده که لازم است برای این منظور هماهنگی بین‌بخشی افزایش یابد، همچنین عزم و اراده جدی برای تغییر نوع آبیاری به عنوان موثرترین اقدام جهت احیای دریاچه ارومیه باید در دستور کار قرار گیرد.

پزشکیان با یادآوری اینکه آبیاری کنونی زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه به شیوه غرقابی است، گفت: این نوع آبیاری موجب هدر رفت 70 درصد آب می‌شود این درحالی است که تغییر شیوه آبیاری می‌تواند موجب ذخیره شدن چندین میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه شود، در حقیقت اگر آبیاری مکانیزه و سطح زیر‌کشت و بهره‌وری در هکتار افزایش یابد چندین میلیارد متر‌مکعب آب در زیر‌زمین و در سطح دریاچه باقی خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس نهم درباره زمان موردنظر برای احیای دریاچه، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه معتقد است اگر برنامه‌های احیا به درستی انجام گیرد بهبود وضعیت دریاچه ارومیه 10 سال زمان می‌برد اما شرایط کنونی دریاچه نشان از وضعیت بهبودی نمی‌دهد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبل در خصوص احیای دریاچه ارومیه، گفت: غفلت دولت قبل نسبت به اجرای بندهای مربوط به احیای دریاچه در برنامه پنجم توسعه موجب شد تا دولت به کلی دریاچه را رها سازد که نهایتا منجر به خشکی و وضعیت بحرانی آن شد؛ البته دولت یازدهم با تخصیص بودجه ویژه به ستاد احیا در راستای بهبودی دریاچه گام برداشت.

پزشکیان در واکنش به اخبار مطرح شده مبنی بر افزایش سطح آب دریاچه ارومیه در سال گذشته از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: اخبار مربوط به افزایش سانتی‌متری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درست نیست، همچنین نباید به اظهارات کارشناسان مبنی بر خشکی کامل دریاچه تا سال 96 اعتماد کرد چرا که افزایش سانتی‌متری به دلیل بارش‌ها صورت گرفته که با گرم شدن هوا و افزایش سطح تبخیر، مجددا میزان آب موجود در  دریاچه کاهش می‌یابد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس نهم، تاکید کرد: برای انتقال آب از رودخانه زاب یا رود ارس مطالعات تکمیل شده اما به نظر می‌رسد اواخر سال جاری یا اوایل سال 96 اقدامات عملیاتی درخصوص انتقال آب انجام شود زیرا برای انتقال آب حدود 20 کیلومتر‌ احداث تونل لازم است که حفر تونل 2 الی 3 سال زمان لازم دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه مستلزم حذف روند تخریبی است که وضعیت فعلی را رقم زده، لذا با تخصیص به موقع بودجه و عملکرد مثبت ستاد احیای دریاچه ارومیه، دریاچه از وضعیت بحرانی خارج خواهد شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا