اخبار
کد خبر : 1895 ۱۳۹۵/۰۱/۰۶   

پیش بینی ثبت ملی 30 اثر تاریخی آذربایجان غربی در سال جاری

استان آذربایجان غربی با احتساب دریاچه ارومیه حدود 43 هزار و 660 کیلومتر مربع مساحت دارد، این استان که در شمال غرب ایران واقع شده  2.65 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش نای قلم، آذربایجان غربی از طرف شمال و شمال شرق با جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از جنوب با استان کردستان و از شرق با استان آذربایجان شرقی و زنجان همسایه است.

دشت های وسیع حاصلخیز، کوه های سر به فلک کشیده و هوای ملایم و سالم، رودهای پرآب و تاکستان های پربار، باغ های پر از میوه های گوناگون، مراتع و جنگل های سرسبز، جلگه ها و دامنه های پر از گل های وحشی، این منطقه را به یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران تبدیل کرده است. شهرهای نقده، مهاباد، اشنویه، سردشت، پیرانشهر، بوکان، میاندوآب ، تکاب، شاهین دژ، خوی، سلماس، چالدران و ماکو از توابع آذربایجان غربی هستند.

 بیش از یک هزار و 517 اثر تاریخی چون تخت سلیمان، قره کلیسا و شگفتی های طبیعت همچون دریاچه ارومیه، غارسهولان و صدها مناظر دل انگیز دیگر در استان توجه هر صاحب ذوق را به خود جلب می کند و با او از فرهنگ غنی و تمدن باستان گوناگون سخن می گوید و وحدت جاودانه هنر و ذوق واندیشه و فرهنگ و مذهب را به نمایش می گذارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می گوید: آذربایجان غربی با ثبت ۳۵ اثر طبیعی، تاریخی و معنوی در فهرست آثار ملی در سال گذشته رتبه نخست ثبت آثار در کشور را از آن خود کرد.

جلیل جباری می افزاید: چهار اثر طبیعی شهرستان تکاب شامل کوه زندان تخت سلیمان، گودال آبی زندان برنجه، چمن متحرک چملی و کوه زندان نبی کندی شهرستان تکاب، 4 اثر طبیعی ثبت شده در فهرست ملی هستند.

وی اظهار می دارد: پل قطور خوی، میدان ایالت ارومیه، سرای کیشمش چی لر، کلیسا و قبرستان یوحنای رسول در ارومیه و پردیس دانشگاه ارومیه از جمله مهم ترین آثار تاریخی هستند که به ثبت رسیدند.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح می کند: پیش بینی می شود در سال جاری 30 اثر دیگر استان در فهرست ملی ثبت شود.

 به گفته وی آذربایجان غربی با ثبت هزار و 517 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در فهرست ملی، رتبه هفتم کشور را دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا