اخبار
کد خبر : 1873 ۱۳۹۵/۰۱/۰۳   

راه اندازی بازارچه های نوروزی صنایع دستی در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی تنها استان کشور است که با سه کشور جمهوری نخجوان، ترکیه و عراق مرز مشترک دارد.

به گزارش نای قلم، این استان با برخورداری از تمدن کهن و آثار تاریخی غنی و جاذبه های متعدد فرهنگی و طبیعی به عنوان یکی از قطب های مهم گردشگری در کشور محسوب می شود.

آذربایجان غربی با رشته کوه‌های سربه فلک کشیده و رودخانه های پرآب دائمی، مراتع و جنگل های سرسبز و خرم، هوای ملایم و معتدل، باغ های میوه، دشت ها و دامنه‌های پر از گل های وحشی و تالاب ها، مرداب ها، سواحل و جزایر دریاچه که میعادگاه صدها نوع پرنده وحشی، بومی و مهاجر رودخانه هایی که محل زندگی آبزیان مختلف است از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق ایران در فصل تابستان است.

فرش و گلیم آذربایجان‌غربی به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است. طرح‌های شهرستان خوی و تکاب با عناوین (قباو ماهی) معروف می‌باشند در کنار این صنعت باید از صنایع کوزه‌گری و چرم‌سازی نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

ریزه‌کاری و نازک‌کاری چوب و تولیدات صنایع چوبی ارومیه از اقلام سوغاتی مهم این شهرستان می‌باشد. معرق کاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است.

نقل بیدمشک، نقل گردویی پر مغز، نقل زعفرانی، نقل بادامی و نقل پسته‌ای از انواع نقل‌های تولیدی در ارومیه و اصلی‌ترین سوغات نقل بیدمشک است.

بیدمشک دارای خاصیت درمان کم خونی، سرگیجه و تقویت قلب است. عرق بیدمشک علاوه برخاصیت پزشکی برای تهیه شربت، شیرینی و خوشبو و خوش طعم کردن شربت‌های گوناگون مورد مصرف قرار می‌گیرد.

استفاده از عرق بیدمشک در تهیه نقل و شیرینی و شربت نیز به سبب عطر، طعم و بیش از همه خاصیت شفا بخشی آن در آذربایجان غربی متداول و در آن سوی مرزها نیز به عنوان سوغات خاص این دیار زبانزد عام و خاص است.

صنایع چوبی، انواع قالی و بافته‌های دستی شامل گلیم، دستکش، شال گردن، کلاه، عرقیات از جمله عرقیات گیاهی، عرق بیدمشک، بادرنجبو، عرق نعناع، گلاب، انواع نقل، گردو و بیدمشک، حلوای گردو و حلوای هویج، انواع محصولات باغی و کشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، کشمش، نقل بیدمشک، حلوای گردو، بافتنی های دستی، صنایع چوبی و ریزه کاری فرشهای دستباف و …معرق کاری نیز از سوغات این استان هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گویی از راه اندازی بازارچه های نوروزی صنایع دستی در استان خبر می دهد و می گوید: این بازارچه ها برای آشنایی و تسهیل دسترسی مسافران به سوغات و صنایع دستی هنرمندان در برخی شهرستان های استان ایجاد شده است.

جلیل جباری از آمادگی موزه‌های ۱۱ گانه آذربایجان برای استقبال از گردشگران نوروز ۹۵ خبر می دهد.

وی می افزاید: علاوه بر بحث موزه‌های استان، 40 مورد از بناهای تاریخی آذربایجان غربی آماده حضور گردشگران نوروز 95 شده است.

به گفته دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان آذربایجان‌غربی؛ برخی از این اماکن برای نخستین‌بار آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی شده است.

وی معرفی آثار تاریخی استان‌ها را به عنوان یکی از محورهای اصلی جذب گردشگران داخلی و خارجی دانسته و تصریح می کند: جدا از معرفی و شناساندن استان‌های مرزی به کشورهای همجوار، باید به سمت و سوی ایجاد تورهای تلفیقی و یا تورهای مشترک بین دیگر استان‌ها گام برداریم تا بستر را برای توسعه ایرانگردی فراهم شود.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می دارد: از آغاز تعطیلات نوروزی، 52 هزار گردشگر نوروزی وارد آذربایجان غربی شدند.

جباری می گوید: 12 هزار نفر از این گردشگران در هتل ها، اقامتگاه ها و مهمانپذیرها اسکان کردند.

به گفته وی در حال حاضر 92 واحد اقامتی در استان با پنج هزار تخت آماده اسکان مسافران نوروزی است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح می کند: پنج هزار تخت در هتل های استان مشمول 20 الی 50 درصد تخفیف برای مسافران نوروزی است و علاوه بر آن اداره کل آموزش و پرورش آستان با 9 هزار تخت وظیفه اسکان فرهنگیان را بر عهده دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم می گوید: ضریب اقامت در هتلها و اماکن اقامتی استان تا روز دوم فروردین به 35 درصد رسید.

حسین امامی می افزاید: میزان اقامت در مهمانسراها، هتلهای استان از آغاز تعطیلات تا دوم فروردین به 18 هزار نفر رسیده است.

وی اظهار می کند: این استان با دارا بودن 92 واحد اقامتی با بیش از پنج هزار تخت آماده پذیرش مسافران و گردشگران است.

امامی می افزاید: ستاد اسکان آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز با چهار هزار تخت خود در واحدهای اقامتی و مدارس به فرهنگیان خدمات ارائه می کند.

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی جامعه هتلداران استان با تعداد 34 هتل و با اعلام آمادگی برای ارائه 20 تا 50 درصد تخفیف نیز اقدام به پذیرش مسافران نوروزی کرده و به آنها خدمات ارائه می کند. 

آذربایجان غربی با دارابودن یک هزار و 517 اثر تاریخی، از لحاظ وجود بناهای تاریخی در رتبه هفتم کشور قرار دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا