اخبار
کد خبر : 1861 ۱۳۹۵/۰۱/۰۳   

آذربایجان غربی در سالی که گذشت

سال 1394 سال پرافت و خیزی برای مردم و مسئولان آذربایجان غربی بود که انتخابات هفتم اسفند و حواشی آن، تلاش برای جلوگیری از خشکی دریاچه ارومیه و حوادثی نظیر حادثه منا، حادثه هتل تارای مهاباد و حوادث جوی و غیرمترقبه در آن نمود بیشتری داشت.

در حالی آخرین ساعت های سال 1394 را پشت سر می گذاریم که در این سال اتفاقات زیادی رخ داد و در کنار شادی های مردمی، شور و اشتیاق مردم در روز تصویب و اجرای برجام، دوران انتخابات و جشن های ملی نظیر سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، حوادث دیگری نیز به وقوع پیوست که تلخی هایش برای مردم حس شد.

سال 94 که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده بود، یکی از سال های به یاد ماندنی در همدلی و همزبانی مردم و مسئولان در راه اعتلای نام بزرگ میهن اسلامی در جهان بود.

در این سال ایران اسلامی تحریم های ظالمانه را به اهتمام دولتمردان با تدبیر پشت سر گذاشت و فصل جدیدی در توسعه کشورمان در دوران پسابرجام آغاز شد.

سال 94 با سرمای شدید آغازین روزهای بهار و خسارت میلیاردها ریالی به کشاورزان، سفرهای نوروزی، بازدید یک میلیون و 400 هزار نفری از جاذبه های گردشگری، کاهش چشمگیر تلفات سوانح رانندگی و مصدومیت 500 نفر در این سوانح آغاز شد.

حضور پنج وزیر و سه معاون رئیس جمهوری در آذربایجان غربی از مردادماه تا بهمن ماه سال 94 از مهمترین و مثمر ثمر ترین اتفاقات این سال بود که برکات زیادی را به همراه داشت.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه های شهریور و مهر سال 94، حمید چیت چیان وزیر نیرو در مهرماه این سال، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان در بهمن ماه، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات در مهرماه و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مردادماه میهمان مسئولان آذربایجان غربی بودند که در حوزه های کاری خود با پیشرفت های صورت گرفته آشنا شدند و دستوراتی را نیز در راستای بهبود این حوزه ها دادند.

الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز در مردادماه، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دی ماه و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در آبان ماه امسال حضوری تاثیرگذار در آذربایجان غربی داشتند.

علاوه بر اینها ده ها بار معاونان وزرای مختلف، مشاوران رئیس جمهوری و وزرا، مدیران کل حوزه های گوناگون وزارتخانه ها و همچنین روسای سازمان های کشوری در آذربایجان غربی حضور یافتند.

در سال 94 مدیران کل 13 نهاد در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، قضایی، آموزشی، بهداشت و درمان، اقتصادی و صنعتی استان تودیع و معارفه شدند.

ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، حمل و نقل و پایانه ها، اوقاف و امور خیریه، تعاون روستایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انتقال خون، آموزش فنی و حرفه ای، بهزیستی، پزشکی قانونی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، فرماندهی انتظامی استان، راه و شهرسازی، مدیریت حج و زیارت و مدیریت عامل شرکت شهرک های صنعتی نهادهایی بودند که در سال 94 مدیران آنها تغییر کردند.

در سال 94 مهمترین خبر کشور، موضوع مذاکرات هسته ای و به سرانجام رسیدن برجام و انتخابات بود که علاوه بر آنها در آذربایجان غربی موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه و تلاش ها برای جلوگیری از این امر توسط نهادهای دولتی و مردم در صدر اخبار قرار داشت.

دریاچه ارومیه؛ تلاش دولت و همراهی ملت برای احیا

موضوع دریاچه ارومیه در سال های گذشته همواره در صدر اخبار خبرگزاری ها، روزنامه ها، هفته نامه ها و سایت های خبری در آذربایجان غربی قرار داشته است.

در سال 94 هم این موضوع تحقق یافت و افزایش تراز دریاچه، فعالیت های احیایی نهادهای مختلف، ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه در حاشیه آن، اجرا و افتتاح طرح لایروبی و اتصال دو رودخانه مهم زرینه رود و سیمینه رود تا بستر آبی دریاچه ارومیه از جمله اخبار مربوط به دریاچه بود.

روند تثبیت تراز و میزان آب موجود دریاچه ارومیه در سال 94 تحقق یافت و در این سال نه کاهش و نه افزایش قابل توجهی را در آب دریاچه شاهد بودیم.

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب سد کانی سیب به دریاچه ارومیه که با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه حفار دنیا انجام می گیرد، توسط حمید چیت چیان وزیر نیرو در مهرماه سال 94 یکی از مهمترین اخبار پیرامون این دریاچه بود.

رهاسازی آب سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با اهتمام ستاد احیای این دریاچه و شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از دیگر خبرهایی بود که زمینه خوشحالی مردم نگران از وضع دریاچه را در سال 94 فراهم کرد.

در سال جاری در چند نوبت، آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شد که این روند در سال 95 نیز ادامه خواهد داشت.

افزایش بارش های برفی به رغم کاهش بارش های بارانی در آذربایجان غربی نیز از جمله اخبار حوزه آب و مربوط به دریاچه ارومیه بود.

از انقافات خوب که با وجود هزینه های هنگفت صورت گرفته، می توان گفت در معرفی ابعاد فاجعه خشکی این دریاچه نقش بسیار زیادی داشت، حضور تیم ملی فوتبال سال 98 کشورمان در ارومیه بود که با بازی دوستانه با یک تیم بومی همراه شد و تعداد زیادی تماشاگر را به ورزشگاه شش هزار نفری کشاند.

انتخابات؛ حضور پرشور، انتخاب شش نماینده مجلس شورای اسلامی و سه نماینده مجلس خبرگان رهبری

فرایند دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از تابستان سال 94 با انتصاب رئیس و اعضای ستاد انتخابات همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی هم آغاز شد و طبق روال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به عنوان رئیس ستاد انتخابات منصوب شد.

پس از آن روند آموزش مجریان و ناظران انتخابات برگزار و گام بعدی نیز با آغاز ثبت نام نامزدهای هر دو مجلس در روزهای پایانی آذر و پایان آن در روزهای نخست دی ماه برداشته شد.

در این فرایند، 34 نفر برای حضور در جمع داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و 444 نفر برای حضور در جمع نامزدهای مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کردند.

پس از فرایند بررسی صلاحیت ها هم، 172 نفر برای کسب 12 کرسی مجلس شورای اسلامی و پنج نفر برای کسب سه کرسی مجلس خبرگان رهبری وارد گود رقابت تبلیغات انتخاباتی شدند.

با وجود آغاز بسیار زودهنگام تبلیغات انتخاباتی نامزدها از ماه های میانی سال 94، پس از بررسی صلاحیت های داوطلبان تبلیغات از 22 بهمن برای نامزدهای مجلس خبرگان رهبری و از 29 بهمن برای نامزدهای مجلس شورای اسلامی آغاز شد و انتخابات در روز هفتم اسفندماه به انجام رسید.

در پایان شمارش آرا، شش نفر شامل نادر قاضی پور از ارومیه، عبدالکریم حسین زاده از حوزه انتخابیه اشنویه و نقده، سید تقی کبیری از حوزه انتخابیه خوی و چایپاره، رسول خضری، محمد قسیم عثمانی و جلال محمودزاده به ترتیب از حوزه های انتخابیه پیرانشهر - سردشت، بوکان و مهاباد به مجلس راه یافتند.

علاوه بر آن، انتخاب دو نماینده ارومیه، دو نماینده حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ، تکاب و یک نماینده برای هر کدام از حوزه های انتخابیه ماکو - شوط - پلدشت - چالدران و سلماس به دور دوم کشیده شد که قرار است دهم اردیبهشت ماه سال 95 برگزار شود.

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم آیت الله سید علی اکبر قرشی، آیت الله عسکر دیرباز و حجت الاسلام جواد مجتهد شبستری توسط مردم آذربایجان غربی برای حضور در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

اتفافات مهم سال 94

فوت اول سالی علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی که سابقه 15 سال نمایندگی مجلس را داشت از جمله اتقافات تلخ این سال در استان بود.

یکی دیگر از اخبار تلخ سال 94، فوت چند نفر مادر باردار در شهرستان های مختلف آذربایجان غربی بود که البته با دفاع های مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همراه شد ولی بسیاری از ابعاد این اتفاقات تلخ ناشناخته باقی ماند.

از اتفاقات تلخ سال 94 همچنین می توان به حادثه تلخ و حوادث تلخ پس از آن فوت دختر جوان مهابادی در هتل تارای این شهر اشاره کرد که با سوء استفاده شبکه های ماهواره ای معاند، این امر به ناآرامی هایی در این شهر منجر شد ولی به رغم خسارت های سنگین به هتل تارا، با مدیریت مناسب مسئولان و رسانه ها فیصله پیدا کرد.

اجلاس استاندار آذربایجان غربی و والیان چهار استان مرزی ترکیه در خوی نیز از جمله اتقافات خوب سال بود که در اردیبهشت ماه سل 94 به وقوع پیوست و زمینه ساز ایجاد فصل مشترک همکاری مرزی بین دو کشور ایران و ترکیه شد.

برگزاری جشنواره انگور در شهریور ماه سال 94 هم یکی از برنامه های مناسب برای شناساندن وجوهی دیگر از قابلیت های گردشگری ارومیه و آذربایجان غربی بود که در بهترین فصل سال به انجام رسید.

حادثه منا و جان باختن صدها نفر از زوار ایرانی بیت الله الحرام از جمله حوادث تلخ سال 94 برای مردم کشورمان بود که در این میان، تعدادی از زوار اعزامی از آذربایجان غربی به ویژه شهر مهاباد نیز در این حادثه تلخ جان باختند.

در این حادثه تلخ حدود 25 نفر از زوار مهابادی به شهادت رسیدند که کار شناسایی این افراد ماه ها در کشور عربستان به طول انجامید.

سال 94 یکی از سال های پربارش در دهه های گذشته به شمار می رفت که سهم برف در این بارش ها بسیار مشهود بود.

در این سال برخلاف چندین سال پیش از آن، بارش برف از آبان ماه در استان آغاز شد و حجم بارش ها نیز بسار زیاد بود به طوری که در چندین نویت در پاییز و زمستان سال 94 شاهد تعطیلی مدارس، بسته شدن راه ها به ویژه راه های روستایی و حتی تعطیلی دانشگاه ها در این استان بودیم.

بارش برف تا دو روز پیش از پایان سال نیز ادامه داشت و موحب تعطیلی برخی فعالیت های مربوط به عید نوروز در خانواده ها شد.

یکی دیگر از اتفافات تلخ و نگران کننده سال 94، شیوع بیماری تب برفکی در بین دام های استان به ویژه در شهرهای جنوبی بود که موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد کرد ولی به گفته مسئولان، مدیریت شد.

ورزش نیز یکی از بخش های مهم فعالیتی در آذربایجان غربی به شمار می رود و در سال 94 نیز تیم های مختلف به اسپانسری شهرداری ارومیه در رقابت های ملی و بین المللی حضور یافتند.

تیم های ارومیه ای در رقابت های مختلف توفیق قابل توجهی کسب نکردند و شاید کسب مقام سومی مشترک تیم والیبال شهرداری ارومیه که البته یک رده نازل تر از سال گذشته بود و همچنین برگزاری مسابقات بین المللی کاراته، شطرنج، دوچرخه سواری و چند رشته دیگر در این شهر مهمترین اتقافات ورزشی سال 94 بود.

با توجه به همه این اتفاقات امیدواریم در سال 95 شاهد اتفاقات بهتر برای آذربایجان غربی و مردم این استان باشیم.

گزارش از: سیده فاطمه سجادی


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا