Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 1849 ۱۳۹۴/۱۲/۲۸   

توسعه کیفی رسانه ها؛ رویکرد اصلی در سال 94

به گفته مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی توسعه کیفی رسانه ها، هدفمندی یارانه ها  و ارتقای توانمندی های حرفه ای اصحاب رسانه، رویکرد اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سال 94 بود.

امید سیاح در گفت و گوی اختصاصی با نای قلم، در تشریح فعالیت های انجام گرفته در حوزه مطبوعات، راه اندازی سامانه اشتراک نشریات با تسهیلات ویژه برای دسترسی آسان و ارزان مردم به نشریات را از مهم ترین اقدامات واحد مطبوعات استان در سال گذشته عنوان می کند.

او با توضیح اینکه سامانه اشتراک نشریات از سال 94 در راستای افزایش سطح دانش عمومی و تخصصی جامعه، گسترش فرهنگ مطالعه، حمایت از مطبوعات و بهینه‌سازی اختصاص بخشی از یارانه مطبوعات راه اندازی شده است، اجرای طرح اشتراک نیم‌بهای نشریات را تخصیص دادن یک نوع کمک و یارانه به مطبوعات عنوان می کند و اینکه با تحقق این طرح پسندیده از یک طرف زمینه اشتراک بیشتر برای نشریات از سوی اقشار مختلف مردم مهیا و از طرف دیگر از لحاظ اقتصادی کمک‌کننده خوبی محسوب می‌شود.

به گفته مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، آذربایجان غربی بعد از تهران دومین استان کشور است که توانسته این طرح را به مرحله اجرا درآورد، به طوری که در حال حاضر 18 نشریه استان از شهرهای ارومیه، شاهین دژ، بوکان، میاندوآب و نقده در سامانه اشتراک نشریات عضو هستند و 10 نشریه دیگر استان در لیست انتظار قرار دارند.

سیاح در عین حال از عدم همکاری برخی از دستگاه های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، شهرداری و ... در اجرای این طرح انتقاد کرد و گفت: با وجود رایگان بودن توزیع نشریات، این طرح در سیستم دولتی موفق نبود و امیدواریم شاهد همکاری دستگاه های اجرایی در سال جدید باشیم.

اعداد سخن می گویند

مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی سپس اظهار می دارد: 29 مجوز فعالیت نشریات و پایگاه های خبری در یک سال گذشته صادر شده که از این تعداد 20 مجوز مربوط به پایگاه های خبری است، این در حالی است که در سال 93 فقط یک پایگاه خبری مجوزدار در سطح استان وجود داشت.

سیاح با بیان اینکه 65 نشریه دارای مجوز در استان وجود دارد، ادامه می دهد: در حال حاضر 30 نشریه شامل روزنامه، هفته نامه، دوهفته نامه و ماهنامه به صورت منظم منتشر می شود.

وی در عین حال تاکید می کند چاپ منظم مطبوعات جزو قانون است و باید نسخه‌ای از آن از سوی چاپخانه برای درج در سابقه نشریه ارسال شود که اگر این اقدام صورت نگیرد، به معنای عدم فعالیت یا ‌بی‌نظمی در انتشار است و موجب لغو مجوزها می‌شود، که در سال 94 مجوز تعداد 35 نشریه طبق ماده 16 و به دلیل عدم انتشار منظم لغو شده است.

سیاح ورود افراد فاقد مهارت به عرصه رسانه را از مشکلات مهم این حوزه در آذربایجان غربی عنوان می کند و می افزاید: در اهدای مجوزها باید اهلیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را مدنظر قرار داد چرا که مدیریت رسانه‌، امروز یک علم و دانش است و کسی می‌تواند وارد آن شود که سلسله مراتب مربوط به این حوزه را از ابتدا تا انتها با موفقیت طی کرده باشد.

مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح می کند: خوشبختانه در حال حاضر از سوی معاونت مطبوعاتی اقدام درستی انجام شده است و دادن مجوز به روزنامه‌ها و نشریات براساس توانمندی ها و صلاحیت ها انجام می‌شود.

خانه مطبوعات مستقل و تحقق آرزوی چندین ساله اصحاب رسانه استان

سیاح همچنین استقلال خانه مطبوعات استان را یکی از خواسته های اصلی فعالان رسانه ای و خبرنگاران عنوان می کند که بالاخره در سال 94 تحقق پیدا کرد.

به گفته وی افتتاح ساختمان خانه مطبوعات در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون  مطبوعات و اطلاع رساني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مهم ترین اتفاق در حوزه رسانه بود.

اين ساختمان در زميني به مساحت يك هزار و 100متر مربع و با اعتبار هفت ميليارد و 500 ميليون ريال ساخته شده و شامل سالن آمفي تئاتر، كارگاه ها و كلاس هاي آموزشي و نيز مجموعه اداري است؛ ساختمانی که به گفته مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار است از سال جدید و با تجهیز کامل ساختمان محل برگزاری نشست های خبری باشد.

وی همچنین هدف از استقرار واحد مطبوعات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را رونق بخشیدن به خانه مطبوعات عنوان می کند.

برگزاری کارگاه روزنامه نگاری

مسئول واحد مطبوعات استان همچنین به برگزاری کارگاه روزنامه نگاری دوره تکمیلی در راستای ارتقای سطح مهارت حرفه ای خبرنگاران استان اشاره می کند که به علت کمبود اعتبار امکان برگزاری چنین دوره های آموزشی در دو سال گذشته وجود نداشت.

هرچند ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با وجود برگزاری چنین کارگاه های آموزشی، فعالیت رسانه ها به لحاظ کیفی با مشکل مواجه هستند.

کمبود نیروی متخصص و به ویژه عدم وجود فیلتر مناسب موجب شده ورود به این حرفه خطیر بدون کمترین دردسری تقریبا برای هر فردی از هر صنف و دیدگاهی امکان پذیر باشد.

نتیجه این است که مطبوعات استان صرفا شاهد رشد کمی بوده و در مقابل به لحاظ کیفی پیشرفت مناسبی نداشته و حتی به عقیده برخی کارشناسان با افت تولیدات خود نیز مواجه بوده است.

سیاح در ارزیابی وضعیت مطبوعات استان می گوید: متاسفانه رسانه های مکتوب از نظر سطح کیفی با افت خیلی شدید مواجه شده اند و آن طور که باید و شاید نتوانستند فعالیت کنند چه بسا روز به روز تیراژ آنها نیز کاهش می یابد، این در حالیست که رسانه های مجازی استان در سال 94 چه در بحث چالش های اجتماعی و چه در رویدادهای مهم کشوری چون انتخابات اسفندماه یک سر و گردن بالاتر از مطبوعات عمل کردند.

وی در عین حال متذکر می شود: قبول نمی کنم که عمر رسانه های چاپی رو به زوال است چرا که اگر مطبوعات محلی حوزه های «نرم خبر» را افزایش دهند و حوزه های تحلیلی خود را در حوزه مسائل محلی عمیق تر و جدی تر کنند و متناسب با تحول ها تغییر یابند مخاطب خود را از دست نخواهند داد، در غیر این صورت میدان را برای رسانه های مجازی خالی خواهند کرد که متاسفانه نشریات استانی نتوانستند در این مسیر گام بردارند و مخاطبان به سمت رسانه های مجازی گرایش پیدا کرده اند.

سیاح یادآور می شود با توجه به ویژگی هایی که رسانه های مجازی نسبت به رسانه های چاپی دارند رقابت در این عرصه برای رسانه های چاپی به شدت دشوار شده است و نیاز است تدابیر مناسب اندیشیده و راهکارهای مناسب اتخاذ شود، در غیر این صورت رسانه های جدید عرصه را بر آن ها تنگ خواهند کرد.

برگزاری سمینار تعامل اقوام و ادیان، مطبوعات و رسانه

استان آذربایجان غربی با حضور اقوام و ادیان مختلف به نماد زندگی مسالمت آمیز و وحدت تبدیل شده است به طوری که همه اقوام و ادیان می توانند در کنار هم با همدلی و همزبانی در آبادانی و عمران منطقه و کشور سهیم باشند و بدون هیچ مرزبندی در صلح و آرامش زندگی کنند.

به گفته مسئول واحد مطبوعات استان رویکرد دولت نیز در راستای همگرایی بیشتر در بین قومیت هاست، به طوری که  سمینار تعامل اقوام، ادیان، مطبوعات و رسانه آذربایجان غربی از سال 84 به طور مرتب در راستای ايجاد تعامل بيشتر و سازنده بين اقوام ايران زمين، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و همکاری دانشگاه ارومیه در ارومیه برگزار می شود تا از ظرفیت رسانه ها نیز استفاده شود.

وی تصریح می کند فراخوان هفتمین سمینار تعامل اقوام و ادیاد در سال 94 صادر شده است که در سال آینده برگزار می شود.

سیاح همچنین به برگزاری دو همایش رسانه و انتخابات و بایدها و نبایدهای رسانه ها در عرصه انتخابات اشاره کرده و می گوید: فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا دارد از سال آینده هر دو ماه یک بار همایش های مختلفی با توجه به مسائل روز برگزار کند.

این آمارها نشان می دهد که واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کارنامه درخشانی طی یکسال گذشته از خود برجا گذاشته است.

انتهای پیام /


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا