اخبار
کد خبر : 1835 ۱۳۹۴/۱۲/۲۶   

یاد و خاطره رهبر جنبش اسلامی آذریایجان در اروميه گرامی داشته شد

امروز پنجمین سالگرد وفات رهبر جنبش اسلامی آذریایجان «حاج علی اکرام» بود.

به گزارش ناي قلم، «حاج علی اکرام» رهبری مقلدان امام خمینی در باکو و قصبه نارداران را به عهده داشت و از ارادتمندان مقام معظم رهبری بود. پس از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان رهبر اسلام‌گرایان در آن مناطق بود و حزب اسلامی آذربایجان یا به تعبیر خودش حزب هم‌رزمانش علیه سلطه غرب و حاکمیت کمونیست‌های سابق و دعوت مردم مسلمان و روشنفکران به اسلام و حاکمیت ارزش‌های دینی، از درخشان‌ترين صفحات تاریخ انقلاب اسلامی در بیرون از ایران است.

«حاج علی اکرام» در اعتقاد و عمل، اندیشه و رفتار شیعه‌ای دوستدار اهل بیت پیامبر (ص) و عاشق صادق آل علی (ع) بود. این شیعه خالص و مجاهد اسلامی، نشر ارزش‌های انقلاب اسلامی در جهان به ویژه در کشورش جمهوری آذربایجان را مصداق عینی و زنده‌ی تبلیغ معارف مکتب تشیع و پاسداری از آن می‌دانست و به آن افتخار می‌کرد.

«حاج علی اکرام» آغازگر جنبش اسلامی معاصر آذربایجان، روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ برابر با ۱۷ مارس ۲۰۱۱، پس از ۴۰ سال جهاد در راه ترویج اسلام و زندگی خدایی، بر اثر شکنجه‌های زندان و بیماری قند و ریه در منزل شخصی خود در نارداران باکو در ۷۱ سالگی ‌دار فانی را وداع گفت.

در راستاي گراميداشت مجاهدت‌های رهبر اسلام‌گرای جمهوري آذربايجان امروز مراسم يادبودي به همت اداره کل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی با مشارکت حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

زنده نگهداشتن یاد و خاطره افراد متعهد به انقلاب ضروري است

نخستين سخنران اين مراسم مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربايجان غربي بود، او در بخش آغازين سخنان خود به سجایای اخلاقی حاج علی اکرام و شیفتگی او نسبت به امام خمینی‌(ره) و مقام معظم رهبری اشاره كرد و اينكه «حاج علی اکرام» فردی مؤمن و پیرو اهل بیت‌(ع) بود و در ترویج جمهوری اسلامی در آذربایجان نقش بسزایی داشت.

حجت الاسلام سیدمحمد فخری، سپس زنده نگهداشتن یاد و خاطره افراد متعهد به انقلاب و ولایتمدار همچون «حاج علی اکرام» را ضروري دانست چرا كه چنين افرادي مروج فرهنگ انقلابی در ميان ملل اسلامی هستند.

 او به اين نيز اشاره كرد كه شهرستان اروميه يكي از پيشگامان معرفي حاج علي اكرام به واسطه تلاش رسانه‌ها، اقدامات پژوهشي و انتشار دو کتاب «نامه‌هایی از زندان» و «خاطرات حاج‌علي اكرام» است، كه به واسطه اين تلاش‌ها آیندگان «حاج علي اكرام» و مجاهدت‌هایش را بهتر و بیشتر خواهند شناخت.

«حاج علی اکرام» بهترین سفیر جمهوری اسلامی ایران بود

سخنران بعدي اين مراسم، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان بود، حجت‌الاسلام محمدباقر كريمي شخصیت مبارز حاج علی اکرام را با کسانی مثل «ابوذر غِفاری» و «قیس بن مُسَهَّر» در صدر اسلام مقایسه کرد و گفت: «حاج علی اکرام» به عنوان بهترین سفیر جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی به منطقه قفقاز و آذربایجان به شمار مي‌آيد به طوري كه با تحمل رنج‌های بسیار در شکنجه‌گاه‌ها و زندان‌ها، پیام انقلاب اسلامی را به گوش انسان‌های آزاده در خارج از مرزهاي كشور رساند.

او حاج علي اكرام را شهيد زنده دانست و گفت كه به واسطه جسارت و شجاعت اين مبارز و مجاهد، شیعیان آذربایجان با صیانت از ارزش‌های دینی موجب قوام و تقویت ارزش‌های انقلاب اسلامی در اين مناطق شد‌ه‌اند لذا بايد قدردان چنين مبارزاني بود.

عملكرد رسانه‌هاي استان قابل تقدير است

نویسنده زندگی و خاطرات «حاج علی اکرام» هم در این مراسم، گفت: عملكرد رسانه‌هاي استان در به تصویر کشیدن مجاهدت‌هاي حاج‌علي اكرام قابل تقدير است.

مصطفی قلیزاده علیار با بيان اينكه سومين كتاب در خصوص «حاج‌علي اكرام» در دست تاليف است، از همکاری و حمایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری در نشر دو کتاب خاطرات و زندگی حاج علی اکرام تشکر کرد.

اين مراسم با تجليل از روزنامه‌نگاران ارومیه ای که در موضوع حاج علی اکرام فعالیت رسانه‌ای گسترده ای داشتند به پايان رسيد.

گفتني است لعيا نوراني زنوز مديرمسئول ناي قلم نيز در اين مراسم مورد تجليل قرار گرفت.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا