اخبار
کد خبر : 1816 ۱۳۹۴/۱۲/۲۴   

متخلفان چهارشنبه سوری تا آخر نوروز مهمان پليس هستند

با نزدیک شدن به نوروز و ایام عید جامعه در تکاپویی شیرین برای استقبال از نوروز فرو می‌رود؛ اما در سال‌های گذشته مشکلی با نام چهارشنبه سوری سد راه رسیدن این شیرینی به کام مردم شده است.

به گزارش ناي قلم، از جمله مشکلاتی که مردم در آخر سال نسبت به آن اعتراض دارند بروز مشکلات و حوادث در آخرین چهارشنبه سال است که در این موارد قانون پاسخ محکمی برای مخلان امنیت مردم دارد، مشکلی که بسیار جدی است و متولیان قانونی در برخورد با افراد تلخ کام عکس‌العمل شدیدی را بر اساس قانون در نظر دارند.

فرمانده انتظامي آذربايجان غربي امروز در جمع خبرنگاران گفت: متخلفان چهارشنبه سوری در آذربايجان غربي تا پایان نوروز آزاد نمی‌شوند.

سردار ناصر اصلاني اظهار كرد: خودروهايي که براي مردم باعث ايجاد نگراني و مزاحمت می‌شوند نيز تا بعد از تعطيلات نوروز توقيف می‌شوند.

وي تاكيد كرد: چنانچه افرادی با اقدامات منفی خود اسباب ناراحتی و مزاحمت برای مردم را فراهم کنند و یا اینکه نسبت به تخریب اموال عمومی و خصوصی اقدام کرده و یا با ترقه بازی و سایر مواد مشتعل برای دیگران خطر آفرینی كرده و آن‌ها را دچار ضایعه معلولیت، نقص عضو کنند، باید واقف باشند که برخورد دستگاه قضایی با آن‌ها قاطعانه و سخت‌گیرانه است.

اصلاني افزود: همچنين خرید و فروش مواد خطرآفرین، انفجاری و احتراقی که نظم و آرامش جامعه و شهروندان را به خطر می‎اندازد، ممنوع است.

فرمانده انتظامي استان با بيان اينكه ما در راستای افزایش نشاط اجتماعی در جامعه در کنار مردم هستیم، گفت: نیروی انتظامی از زنده نگه داشتن سنت‌های دیرین در نوروز و چهارشنبه آخر سال حمایت می‌کند و مخالف شادی كردن نیست اما کسانی که با حرکات و رفتار خود نظم عمومی را برهم بزنند برخورد مي‌شود.

اصلاني متذكر شد: قانون‌شکنی و ایجاد مزاحمت در هیچ آیین و فرهنگی پذیرفته نیست و پلیس در این زمینه با متخلفان و مزاحمان برخورد جدی و قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی تصريح كرد: از مردم خوب و فرهیخته استان به ویژه اولیا و خانواده‌ها توقع داریم، نظارت مستمری بر عملکرد فرزندان خود داشته باشند و بدون شک توجه و اهتمام خانواده‌ها برای کنترل فرزندان می‌تواند در بحث پیشگیری اجتماعی نیز مؤثر باشد.

فرمانده نیروی انتظامی استان همچنین از جوانان و نوجوانان خواست تا با فکر کردن به عواقب تلخ بازی با مواد محترقه، آسایش و آرامش را از خود و شهروندان سلب نکرده و شادی و سلامتی را فدای استفاده از مواد محترقه نکنند.

اصلاني ادامه داد: تاكنون يك ميليون و 200 هزار عدد انواع مواد محترقه در استان آذربايجان غربي كشف و ضبط شده است كه در مقايسه با سال گذشته 10 درصد افزايش دارد.

به گفته وي تاكنون بی‎احتیاطی در استفاده از مواد منفجره دست‎ساز و غیرمجاز باعث چهار نفر در شهرستان‌هاي اشنويه، سلماس و میاندوآب شده است.

شايان ذكر است بر اساس قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، کسانی که به طور غیر مجاز و منفجره را خریداری، نگهداری و حمل و یا اقدام به توزیع یا فروش این اقلام نمایند به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم خواهند شد.

در خصوص بزه های رخداده در چهارشنبه آخر سال موضوعی که بسیاری از بزه‌کاران آن را به عنوان دلیل بر عدم محکوم بودن خود می‌دانند این است که این افراد به علت ناآگاهی از متن قانون، مواد محترقه و آتش زا را  امثال اسلحه و نارنجک و ادوات نظامی فرض می‌کنند. در صورتی که در ماده سه قانون مجازات قاچاق اسلحه مصوبه سال 1390 آمده است:

ماده۳ـ اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکر‌ها) و تجهیزات نظامی و انتظامی است.

با مشاهده کلمه انواع مواد محترقه و کلمه غیر نظامی به راحتی می‌توان بر این برداشت غلط خط بطلان کشید و به افرادی که در ایام پایانی سال مخل امنیت مردم و چشیدن شیرینی نوروز می‌شوند این آگاهی و هشدار را داد که در صورت انجام بزه متناسب با این قانون جریمه ای با عنوان حبس از 6 ماه تا 2 سال در انتظار آن‌ها خواهد بود. هرچند که جریمه اصلی این افراد ممکن است، مرگشان یا نقض عضوشان باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا