اخبار
کد خبر : 1808 ۱۳۹۴/۱۲/۲۳   

مسئولان از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کنند

معمولا در برخي از ايام سال شاهد افزايش تقاضا در بازار بعضي از اقلام و كالا‌ها هستيم. برای مثال در ماه مبارك رمضان محصولاتي مانند مواد غذايي، مواد پروتئيني مثل مرغ و گوشت يا چندي ديگر از اقلام با افزايش تقاضا رو به رو مي‌شوند. در ايام عيد نوروز نيز تقاضا براي آجيل، ميوه، پوشاك و... افزايش مي‌يابد.

به گزارش ناي قلم، به عبارت ساده تر در بازه‌هاي زماني مختلف در سال بعضي كالا‌ها و خدمات بنا به نياز‌هاي آن زمان مازاد تقاضا را تجربه مي‌كنند. در اينگونه موارد طبيعي است كه اگر اقتصاد يك اقتصاد باز و رقابتي باشد عرضه و تقاضا تعديل مي‌شود، اما در اقتصاد ما چون يك اقتصاد رقابتي نيست و ما در سمت عرضه در بيشتر مواقع با مشكل مواجه هستيم دستگاه‌هاي اجرايي معمولا بخشي از تنظيم بازار را بر عهده مي‌گيرند و در آن دخالت مي‌كنند. به عنوان مثال صنعت، معدن و تجارت درباره برخي از كالا‌هاي اساسي و غيراساسي مثل ميوه شب عيد معمولا از چند هفته قبل از فرا رسيدن شب عيد به فكر ذخيره‌سازي اين كالا‌ها و يا خارج كردن اينگونه كالا‌ها از سردخانه‌ها مي‌افتد و اين محصولات را در شب عيد وارد بازار مي‌كند.

به گزارش ناي قلم، به اين ترتيب مشخص است كه در بعضي از بازه‌هاي زماني سال اتفاقاتي رخ دهد كه بر عرضه و تقاضا و نهايتا قيمت كالا‌ها تاثير بگذارد.

مسئولان از ایجاد بازار سیاه جلوگیری کنند

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی تاکید می کند: تنظیم بازار و تامین نیازمندی های مردم در ایام پایانی سال مهمترین کار مسئولان مرتبط است.

نادر صفرزاده می افزاید: در این روزها لازم است این ستاد با کنترل قیمت ها و نظارت بر کیفیت اجناس، زمینه رضایت مندی بیشتر مردم را فراهم کند.

وی اضافه می کند: تامین کالاهای مورد نیاز شب عید از دغدغه های مهم مردم به شمار می رود که انتظار می رود مسئولان مرتبط باید با تمام توان برای تامین این کالاها برنامه ریزی کنند تا از ایجاد بازار سیاه جلوگیری شود.

وی اظهار می دارد: یکی از وظایف اعضای ستاد تنظیم بازار ایجاد رضایتمندی بیشتر در بین مردم در ایام نوروز است که امیدواریم امسال با موفقیت بیشتری در این خصوص ماموریت های لازم را انجام دهیم.

مردم نگران تامین میوه شب عید خود نباشند

مدیرکل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار استان هم می گوید: قرار است یک هزار تن سیب و دو هزار و 500 تن پرتقال با این هدف در استان توزیع شود.

اسمعیل کریم زاده می افزاید: این میزان میوه ذخیره سازی شده و مردم نگران تامین میوه شب عید خود نباشند.

آغاز اجرای طرح نظارت بر بازار عید نوروز از 15 اسفند ماه

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم می گوید: طرح نظارت بر بازار عید نوروز از 15 اسفند ماه در استان آغاز شده است و تا 25 فروردین 95 ادامه خواهد داشت.

سلیمان علیزاده می گوید: هماهنگی با سایر اداره ها و سازمان ها و تبلیغات، اطلاع رسانی وهمچنین ساماندهی اکیپ های بازرسی مشترک از این اقدامات است.

وی با اشاره به افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال، اظهار می دارد: طرح نظارتی ویژه نوروز با هدف نظارت بر وضعیت بازار کالاها و خدمات، ایجاد آرامش درفضای روانی جامعه، پایش مستمر بازار عرضه انجام می گیرد .

وی با بیان اینکه نظارت در بازار در دو عرصه کالا و خدمات انجام می شود، اضافه می کند: بخش کالا شامل لباس، کیف و کفش، اقلام خوراکی، میوه و تره بار، لبنیات و سایر مایحتاج مردم است ودر بخش خدمات نیز بازرسی شرکت های مسافربری هوایی و زمینی، اماکن تفریحی و فرهنگی، واحدهای اقامتی ، رستوران های داخل شهر و بین شهری انجام می شود.

وی با تاکید بر نظارت بر نمایشگاه های بهاره، ادامه می دهد: کشیک نظارت بر بازار در روزهای تعطیل فعال است و در هر شهرستان در روزهای تعطیل گروه های از این گشت ها در مرکز و شهرستان های تابعه مشغول فعالیت هستند                                .

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه نظارت از ساعت هشت صبح تا عصر انجام می شود، می گوید: علاوه بر نظارت گروه های بازرسی، به شکایت های حضوری و یا شکایت های اعلام شده به سامانه 124 نیز رسیدگی می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی اگر دولت واقعا در انبار‌ها و سردخانه‌ها ميوه به اندازه كافي داشته باشد و بتواند آن را به موقع توزيع كند طبيعي است كه ما شاهد افزايش قيمت‌ها نشويم يا اگر به هر دليلي دولت ذخيره به اندازه كافي نداشته باشد و بتواند آن را با اهرم واردات كنترل و تنظيم كند باز شاهد گراني نمي‌شويم. اما آنچه مشخص است اين است كه ما به لحاظ توليد مركبات و ميوه‌هاي باغي مشكل ندارد، بلكه مشكل اساسي در اين زمينه مربوط به نگهداري و توزيع بهنگام اين ميوه هاست. اگر نظام توزيع در اين زمينه به درستي عمل كند و همچنين از توليد تا مصرف نهايي اين فرایند به درستي تنظيم شود به نظر مي‌رسد كه قيمت‌ها قابل كنترل شود.

اما بايد بر اين نكته تاكيد شود كه هر زمان با يك موج افزايش تقاضا درباره مصرف كالا‌ها مواجه شده‌ايم معمولا افزايش قيمت را نيز تجربه كرده‌ايم. در واقع بايد گفت كه در توليد مركبات و ميوه‌هاي باغي در ايران هيچ مشكلي وجود ندارد و مشكل اصلي هنگام برداشت، نگهداري و توزيع رخ مي‌دهد كه اين فرایند‌ها به درستي طي نمي‌شود؛ چرا كه به لحاظ توليد ما جزو كشور‌هايي هستيم كه از واردات اين ميوه‌ها بي نياز گشته‌ايم. اگر قصد داريم بازار‌ها را در ايام مختلف سال كنترل كرده و از گراني‌هاي يكدفعه‌اي جلوگيري كنيم چاره كار اصلاح فرايند‌هايي است كه به آن اشاره شد. در صورتي كه عرضه مناسب باشد دست دلالان و قاچاقچيان نيز از بازار كوتاه مي‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا