اخبار
کد خبر : 1807 ۱۳۹۴/۱۲/۲۳   

ارﺗﺒﺎط ﺻﻨﻌﺖ و داﻧﺸﮕﺎه، ﺷﺎﻫﺮگ توسعه

دانشگاه و صنعت به عنوان دو بازوی مکمل برای توسعه در دنیای امروز نقشی مهم و بی بدیل در حرکت رو به جلوی هر اقتصادی دارند. تجربه ی کشورهای توسعه یافته و صنعتی در این زمینه نشان می دهد اگر رابطه ی این دو حوزه به شکلی مناسب برقرار شود به یقین می توان شاهد پیشرفت های چشمگیر بود.

به گزارش ناي قلم، با این که ایده های فراوانی در بین دانش آموختگان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی وجود دارد، اما از آن جایی که تعامل کافی بین صنعت و دانش وجود ندارد این ایده ها سرگردان هستند و نتیجه مثبت و مؤثری در توسعه اقتصادی  این استان ندارند.

اکنون ایده های زیادی بدون استفاده و در قالب مقاله در قفسه ها خاک می خورند و ضرورت استفاده و هدفمند کردن آن ها در جهت توسعه استان احساس می شود. در این میان اگر چه شرکت های دانش بنیان می توانند در تجاری سازی ایده ها نقش آفرینی کنند اما در استان هنوز در ابتدای راه  قرار دارند.

در فرایند ضعیف تعامل صنعت و دانشگاه، دست اندرکاران هر دو سعی دارند دیگری را مقصر کم کاری قلمداد کنند اما ناگفته پیدا است که تعامل رابطه یی یک سویه نیست که به وسیله یک شخص یا نهاد شکل گیرد بلکه رابطه یی همه جانبه و نیازمند اشتیاق دو طرف برای همکاری و استفاده از مزیت ها و ظرفیت های متقابل است.

با درک این مهم بالاخره تفاهم‌نامه همکاری بین صنعت و دانشگاه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی و دانشگاه صنعتی ارومیه به امضا رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی می گوید: امید است با امضا این تفاهم‌نامه باب جدیدی برای توسعه فعالیت‌های دانشگاه صنعتی ارومیه گشوده شود.

جعفرصادق اسکندری با تاکید بر اینکه پس از برجام سه موضوع اساسی در سازمان صنعت، معدن و تجارت مورد توجه جدی قرار می‌گیرد، تصریح می کند: در این رابطه رونق تولید اعم از به ثمر رسیدن طرح‌های مختلف صنعتی، معدنی و خدمات تجاری، ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار قرار دارد.

اسکندری می افزاید: علاوه بر آن طرح‌های صنعتی برای ایجاد اشتغال‌زایی در آذربایجان‌غربی با جدیت پیگیری شده و با توجه به اینکه این استان مزیت‌های بسیاری در حوزه صادرات دارد، تلاش سازمان صنعت، معدن و تجارت، توسعه صادرات غیرنفتی است.

وی بیان می کند: بی‌شک دانشگاه صنعتی ارومیه تاثیر بسیاری در پیشبرد اهداف این سازمان داشته و در این باره، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به دنبال توجه به صنایع و فناوری‌های نوین است چون ارزش افزوده بسیاری داشته و می‌تواند قشر عظیم تحصیل‌کردگان در رشته‌های مختلف را به کار ببندد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با تاکید بر توجه به بخش بهره‌وری تولید اظهار می دارد: بهره‌وری زمانی شکل می‌گیرد که فعالیت‌های آموزشی و استفاده از فناوری و روش‌های جدید مورد توجه قرار گیرد.

وی می افزاید: علاوه بر آن باید بهبود صنایع، کیفی‌سازی و ارتقا مهارت‌های تولیدی برای بازارهای داخلی و خارجی و عارضه‌یابی واحدهای تولیدی در دستور کار قرار ‌گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه نیز می گوید: تلاش این دانشگاه تولدی دوباره و تلاش برای تاثیرگزاری آن در جامعه بوده و اینکه رسالت واقعی آن در جامعه به خوبی نشان داده شود.

جعفر عبدالهی اظها: باید دانشگاه صنعتی ارومیه جایگاه اصلی خود را در صنعت استان پیدا کرده و امید است  می دارد سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز این دانشگاه را یاری کند.

رئیس دانشگاه صنعتی ارومیه بیان می کند: در آینده نزدیک همکارانی به ارتقاء رتبه نائل می‌شوند که با صنعت ارتباط داشته و به این عرصه ورود کرده باشند.

فرجام سخن اینکه، با توجه به اظهار نظر کارشناسان، یکی از مهمترین گام هایی که کشور را در آستانه ی توسعه ی صنعتی به معنای واقعی آن قرار می دهد، تعامل سازنده بین صنعت و دانشگاه است. هر چند ایجاد رابطه بین دانشگاه ها و محیط های کاری در بخش صنعت موضوع پیچیده یی است و با یک تفاهم نامه ی کاغذی یک شبه شکل نمی گیرد، ولی این اقدام ارزشمند می تواند قدمی در جهت پیوند علم و عمل باشد.

برای تحقق این مهم لازم است دگرگونی هایی در نظام آموزشی شکل گیرد و برنامه های درسی و محتوای آموزشی دانشگاه ها با نیازهای جامعه و محیط های کاری هماهنگ شود. افزون بر تغییر سرفصل های آموزشی، دانشگاه ها باید کیفیت آموزش را بر کمیت گرایی ترجیح دهند و با توجه به نیازهای مختلف جامعه اقدام به تربیت نیرو کنند. در برابر، مرکزهای صنعتی و اداری نیز می توانند نیازهای خود را به دانشگاه ها اعلام کنند و به شکلی بهینه از خدمات نهادهای علمی بهره مند شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا