اخبار
کد خبر : 1805 ۱۳۹۴/۱۲/۲۳   

توسعه روابط با کشورهای همسایه؛ راهبرد استراتژیک آذربايجان غربي

967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق، یک جمهوری خودمختار به نام نخجوان و کمی آن سو‌تر با کشور ارمنستان ظرفیتی را پیش روی اقتصاد آذربايجان غربي گشوده است که اگر درست از این موقعیت راهبردی بهره ببریم می‌توانیم در کنار روابط گرم سیاسی از مزیت‌های سرشار اقتصادی نیز بهره‌مند شویم اما این اتفاق نیافتاده است.

به گزارش ناي قلم، آذربایجان غربی بزرگ‌ترین پایانه صادرات زمینی جمهوری اسلامی ایران را در داخل حوزه استحفاظی خود دارد که می‌تواند کار صادرات کالاهای تولید شده در شهرک‌های صنعتی 16گانه این استان را بسیار تهسیل کند اما این اتفاق هم نیافتاده است.

آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی و گمرگ در شهرهای مختلف است که می‌تواند زمینه‌ساز مراودات تجاری ایران با کشورهای مجاور و بسترساز تعاملات گسترده بازرگانان و تجّار ساکن این استان با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان باشد.

چه بسا استاندار آذربایجان غربی، توسعه روابط با کشورهای مسلمان همسایه را  از راهبردهای استراتژیک جمهوری اسلامی عنوان مي‌كند.

قربانعلي سعادت در نشست خود با علیزاده سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز توسعه روابط با کشورهای مسلمان همسایه را از راهبردهای استراتژیک جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان مي‌كند: حضرت امام و پس از ایشان مقام معظم رهبری همواره توسعه روابط با کشورهای مسلمان همسایه را مورد تاکید قرار داده اند و در همین راستا ما نیز در استان آذربایجان غربی از گسترش سطح مناسبات بویژه در عرصه های اقتصادی و تجاری با کشورهای همجوار از جمله جمهوری آذربایجان و نخجوان، استقبال می کنیم.

سعادت با اشاره به روابط دیرینه استان آذربایجان غربی با جمهوری آذربایجان و نخجوان نیز اظهار مي‌دارد: مقامات و مسئولان دو طرف با توجه با مشترکات فراوانی که بین دو منطقه وجود دارد باید تلاش کنند بسترهای توسعه همکاری ها و مناسبات فیمابین را بیش از پیش تحکیم و توسعه دهند.

وی همچنین به سفر اخیر دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی به جمهوری آذربایجان اشاره مي‌كند و افزايد: این سفر که در آن تفاهم‌نامه و قراردادهای متعددی در زمینه ارتقاي همکاری‌های دوجانبه به امضاء رسید نشانگر توجه اساسی مسئولان ارشد دو کشور به توسعه همکاری ها است و در این میان استان آذربایجان غربی می تواند نقش کلیدی را ایفا کند.

علیزاده نیز در این دیدار ضمن تقدیر از تلاش ها و حمایت های مهندس سعادت در جهت توسعه روابط میان آذربایجان غربی و جمهوری آذربایجان مي‌گويد: مردم دو طرف، فرهنگ و سابقه تاریخی مشترکی دارند و باید سطح روابط متناسب با این سوابق را هم داشته باشند.

وی همچنین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان را فرصتی در جهت تحکیم مناسبات فیمابین دانسته و مي‌گويد: خوشبختانه در دو طرف تهران و باکو، اراده و همت قوی برای توسعه روابط و افزایش سطح مناسبات وجود دارد.

در نهایت می توان گفت که چنين سفرهايي و مذاکرات فشرده با مقام های ارشد نشان از خیز مدیریت ارشد استان برای به فعل رساندن ظرفیت های این خطه در تعاملات بین المللی کشورمان به ویژه کشورهای همسایه به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت تدبیر و امید در حوزه دیپلماسی دارد.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا