اخبار
کد خبر : 1771 ۱۳۹۴/۱۲/۰۴   

دوازدهمین دوره دوسالانه نگاره های ملی چوب در ارومیه به پایان رسید

ظرفیت‌های خفته صنایع دستی را باید بیدار کنیم

 معاون صنایع دستی در آیین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین دوسالانه نگاره های چوبی گفت: ظرفیت های کشور ما بسیار زیاد است و ما باید بتوانیم این امکانات بالقوه را به فعل تبدیل کنیم.

به گزارش نای قلم؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان در آیین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین دوسالانه نگاره های چوبی اظهار کرد: ظرفیت کشور ما در زمینه صنایع دستی بسیار زیاد است و ما باید بتوانیم این ظرفیت خفته را بیدار کنیم.

نامور مطلق با اشاره بر این مطلب که اگر این وضعیت به ظرفیت نزدیک شد تازه قدم های بعدی برای توسعه برداشته می شود گفت: با انجام این مهم قدم بعدی برای توسعه ظرفیت سازی های جدید است که امیدواریم بتوانیم ظرفیت های جدید را ایجاد کنیم و انشاالله قدم های اول را برداریم و شپس به سراغ قدم ها و اقدامات بعدی برویمتا ظرفیت بینهایت انسانی کشور را که پشتوانه اصلی کشور است یعنی خلاقیت جوانان را به عرصه تولید بیاوریم.

وی در ادامه یادآور شد: تهرانی ها معتقد بودند که وقتی از منشا دور شویم، شاید این هنرها افت کند و مخاطب خود را از دست بدهد تهرانی ها و شهرهای دیگر نمی توانند این آثار را ببینند اما ما معتقدیم که این تمرکز زدایی باید صورت گیرد چون اگر همه کارها بخواهد تنها در تهران انجام شود وضعیت به مراتب بدتر از قبل می شود.

 معاون صنایع دستی سازمان با تاکید بر لزوم اجرای عدالت در توسعه گفت: یکی دیگر از ویژگی های توسعه عدالت است عدالت در آمایش سرزمینی؛ اگر در توسعه همه بخش ها را نبینیم این توسعه نیست سرطان است. اگر چیزی در یکجا جمع شود صدمات آن بسیار زیاد خواهد بود این است که سیاست های ما بر تمرکز زدایی و توزیع فرصت ها در کل کشور است.

وی با اشاره بر مصداق فعلی تمرکز زدایی گفت: یکی از این فرصت ها همین هنرهای چوبی است که در ارومیه برگزار می شود و برای اینکه مشکلی پیش نیاید و مخاطبان حفظ شوند قرار بر این است که پس از برگزاری نمایشگاه در ارومیه گزیده این نمایشگاه به تهران بیاید و در تهران مخاطبانی که شاید نمی توانند به اینجا بیایند را نیز از دست ندهیم اما مرکز نگاره های چوبی اینجا خواهد بود.

وی در ادامه سخنانش در زمینه برگزاری این نمایشگاه گفت: از اقای جباری و همکارانشان که برای برگزاری این نمایشگاه تلاش کردند تشکر داریم اما باید علاوه بر نمایشگاه همایشی در این زمینه و یک مرکز تحقیقاتی نیز در این زمینه در ارومیه ایجاد شود  تا در مرکز تحقیقات بسیار خوب بتوانیم برخی از مشکلاتی را که در حوزه طراحی و اجرا وجود دارد برطرف کنیم.

وی با اشاره بر لزوم احیای فرهنگ چوب و توجه به چوب در کشور گفت: خوشبختانه این فرهنگ در حال احیا است، چوب دوباره در حال بازگشت به فرهنگ هنری ماست ما یک دوره ای از چوب و فرهنگی آن فاصله گرفتیم اما خوشبختانه در حال حاضر در حال بازگشت به این فرهنگ هستیم.

در این مراسم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اذربایجان غربی هم با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم توسعه، افزایش سطح درآمدهای عمومی است، گفت: با توجه به قابلیت های بالائی که استان در حوزه صنایع دستی دارد، سرمایه گذاری در این بخش باعث ایجاد فرصت های شغلی، افزایش ثروت و کمک به روند توسعه همه جانبه استان خواهد کرد.

تقی کهوریان با اشاره به اینکه این معاونت در سیاستگذاری های کوتاه مدت و بلند مدت توجه ویژه ای به بخش صنایع بومی- محلی دارد، تاکید کرد: این معاونت آماده است تا در زمینه اقتصادی سازی صنایع دستی و بومی استان حمایتهای لازم از کارآفرینان، هنرمندان و متولیان امر بعمل آورد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم گفت:  صنایع دستی یکی از عینی ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است .

سمیع الله حسینی مکارم با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از بارزترین و عینی ترین مصادیق اقتصاد مقاومتی، بحث  صنایع دستی است که با هزینه اندک می تواند ارزش افزوده بالایی را به همراه داشته باشد.

وی  سرمایه گذاری بیشتر در حیطه های مختلف آموزش، بازاریابی و تبلیغات صنایع دستی را امری ضروری دانست و افزود: تولید محصول در این بخش باید از محصولات صرفاً تزئینی به سمت و جهتی سوق داده شود که نیازهای روزمره مردم را تامین کند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم، گفت: 500 اثر در قالب تصویر به دبیرخانه دوازدهمین دوسالانه نگاره های ملی چوب ارسال شد که از بین این آثار 250 اثر برای شرکت در نمایشگاه انتخاب شد.

جلیل جباری اظهار کرد: 10 اثر نیز از آثار برگزیده سال گذشته برای شرکت در نمایشگاه دعوت شده بود که در مجموع 260 اثر به نمایش گذاشته شد.

در پایان این مراسم به 12 نفر از صاحبان آثار که توسط هیئت داوران انتخاب و معرفی شدند، چوایز نفیس، لوح تقدیر و تندیس دوسالانه اعطا شد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا