اخبار
کد خبر : 1759 ۱۳۹۴/۱۲/۰۲   

نیازمند برنامه ریزی خاص در حوزه سلامت هستیم

گام های موثری در ارائه خدمات برای ساکنان حاشیه شهرها انجام یافته است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: نیازمند برنامه ریزی خاص در حوزه سلامت هستیم که بر اساس اولویت بندی نیازهای سلامت از خیران کمک بگیریم و این اولویت بندی نیازمند کار کارشناسی شده متخصصان حوزه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی است.

به گزارش نای قلم، حجت الاسلام سید مهدی قریشی در جلسه هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اظهار کرد: اقدامات و کارهای بسیار شایسته و ارزشمندی در عرصه سلامت استان در مدت زمان اندکی انجام گرفته بدون اینکه اقدامات تبلیغی زیادی به عمل آید که نشان دهنده وجود فکری روشن، جامع و با نیت خیر در این عرصه است که جای تقدیر از رئیس دانشگاه و مجموعه مدیریتی وی دارد. 

وی افزود: بسیار خوشحالم که قدم های موثری در ارائه خدمات بهداشتی درمانی در استان و به ویژه برای ساکنان حاشیه شهر ها انجام یافته است.

قریشی اضافه کرد: با توجه به اینکه بضاعت مالی استان پایین بوده و سرانه درآمدی در استان بسیار پایین تر از متوسط کشوری است لذا در مقوله خیران نیز دچار مشکل هستیم، هرچند خیران در عرصه های مختلف حضور دارند.

امام جمعه ارومیه در ادامه گفت: شکاف بزرگی بین امکانات و زیرساخت های آذربایجان غربی با سایر استان ها وجود دارد لذا نیازمندنگاه ویژه و فوق العاده مسئولان استانی و کشوری به مطالبات به حق استان هستیم.

وی افزود: برای این امر باید همدلی بین مسئولان و نیز استفاده از ظرفیت ها و جایگاه ها از جمله نماز جمعه وجود داشته باشد و بنده آماده ام که اگر سازمان ها مطالبات و مشکلات خود را به صورتی شفاف مکتوب کرده و در اختیار قرار دهند در سفرهای هیئت دولت و یا وزرا به استان آن را مطرح کنیم که بی شک بدون تاثیر نخواهد بود.

قریشی در ادامه به مشکلات فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت: مباحث فرهنگی گاها ً به بوته فراموشی سپرده می شوند در حالی که لازمه موفقیت در تمام فعالیت ها، انجام کارهای فرهنگی و فکری است.

وی به خطبه 183 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند خذوا من اجسادكم فجودوا بها على انفسكم و لا تبخلوا بها عنها فقد قال اللّه سبحانه: "ان تنصروا اللّه ینصركم و یثبّت اقدامكم" یعنی از جسم خود بگيريد و بر جان خود بيفزاييد، و در بخشش بخل نورزيد كه خداى سبحان فرمود: "اگر خدا را يارى كنيد، شما را پيروز مى‏ گرداند و قدم‏ هاى شما را استوار مى‏ دارد".

قریشی اضافه کرد: با نگاه موشکافانه به این مطلب پی می بریم که هر چند زندگی دنیوی و مادی اهمیت دارد ولی همیشه آخرت بر دنیا می چربد و تقدم دارد زیرا حیاتی ابدی و عمری بی نهایت است لذا با سرمایه گذاری در مقوله فرهنگی باید بر جان و روح خود نیز بیافزاییم که سعادت اصلی همان حیات آخرت است و برای این امر باید به طور جدی بر سرمایه گذاری فرهنگی اهمیت دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان همچنین اضافه کرد: وقتی خداوند می فرماید ان تنصروا اللّه ینصركم، این نصرت و یاری در همه عرصه ها و حوزه هاست به شرط آنکه کارها برای خدا، برای خلق خدا و برای دین خدا انجام گیرد که در آن صورت یاری خداوند حتمی خواهد بود.

وی به نقش اساتید نیز در بحث فرهنگ تاکید نمود و گفت: در مقوله فرهنگی لازم است بر روی اساتید نیز سرمایه گذاری انجام شود زیرا استاد، خود مبلغ مباحث دینی و اخلاقی است و در طی سال ها افراد زیادی را تعلیم و تربیت می کند.

قریشی همچنین بر طب سنتی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز به نظر می رسد دانشگاه علوم پزشکی و بخصوص حوزه تحقیقات و پژوهش وارد مقوله طب سنتی شوند که مورد توجه وزارت بهداشت نیز است.

باید تمام مسئولان را در امر سلامت سهیم بدانیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان استان نیز بر اهمیت مشارکت همگانی در ارتقای سلامت تاکید کرد و گفت: باید تمام مسئولان را در امر سلامت سهیم بدانیم چرا که سلامت عرصه ای گسترده بوده و نیازمند همدلی و مسئولیت پذیری و مشارکت همگانی است .

جواد آقازاده افزود: کارهای تیمی و بین بخشی باید در بین سازمان ها تمرین و ممارست شود تا بتوانیم با هماهنگی بیشتری در راه خدمتگزاری به مردم قدم برداریم .

وی به نقش خیران نیز اشاره کرد و گفت: هر چند خیران کمک های زیادی کرده اند که جای تشکر دارد ولی کمک ها پراکنده بوده و لازم است این کمک ها جهت دهی شوند تا نیازهای اصلی عرصه سلامت را تامین کنند .

آقازاده در این جلسه دکتر عبدالمجید حمیصی قائم مقام رئیس دانشگاه در امور شبکه های بهداشت و درمان را به عنوان رابط هیئت رئیسه دانشگاه با امام جمعه محترم معرفی کرد تا ارتباط  عرصه سلامت با نماینده ولی فقیه در استان بیش از پیش میسر شود که در نوع خود اقدام بی نظیری است.

در ایجاد هماهنگی های بین بخشی مشکل وجود دارد

سپس رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان طی سخنانی گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان از دیرباز در گسترش فرهنگ دینی با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی پیشرو بوده است .

حجت الاسلام اسم حسینی به ضعف هماهنگی های فرابخشی اشاره کرد و گفت: کارهای بسیار بزرگی انجام می گیرد ولی در ایجاد هماهنگی های بین بخشی مشکل وجود دارد در حالی که با این هماهنگی ها می توان مشکلات عدیده ای را حل کرد .

در ادامه هر یک از معاونان گزارشی از عملکرد، چالش ها و مشکلات حوزه مربوطه را ارائه کردند.

انتهای پیام/  


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا