اخبار
کد خبر : 1732 ۱۳۹۴/۱۱/۲۸   

دستگاه‌های اجرایی به وظایف خود در حوزه‌ حقوق شهروندی عمل می کنند

حقوق شهروندی مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که با رعایت آن ها حقوق و کرامت انسانی محقق شده و انسان ها به جایگاه واقعی خود در جامعه نزدیک می شوند.

به گزارش نای قلم، حقوق شهروندی از جمله مفاهیم نو پدیدی است که به طور ویژه به برابری و عدالت توجه دارد و در نظریه های اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه خاصی پیدا کرده است.

این مقوله وقتی محقق می شود که همه افراد یک جامعه از تمام حقوق مدنی و سیاسی برخوردار باشند و به فرصت های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و اجتماعی به طور آسان دسترسی داشته باشند.

شهروندان به عنوان اعضای یک جامعه با مشارکت در حوزه های مختلف، در برابر مسوولیت هایی که برای اداره بهتر جامعه و ایجاد نظم بر عهده می گیرند و شناخت این حقوق و تکالیف در ارتقای حقوق شهروندی و ایجاد جامعه ای بر اساس نظم و عدالت حقوق و تکالیفی دارند.

صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان از مهمترین مسئولیت های دولت است و بر این اساس ستاد صیانت از حقوق شهروندی با محوریت حجاب وعفاف و حفظ کرامت انسانی با هدف آگاه سازی مردم از حقوق و تکالیف به منظور ارتقای انضباط اجتماعی و قانونگرایی در جامعه، پیشگیری از بروز تخلفات اداری و رسیدگی به شکایات مردم و پیگیری و یا برخورد با متخلفان در دستگاه های اجرایی و همچنین صیانت از حقوق شهروندی، برخورد کریمانه و محبت آمیز با مردم و حفظ کرامت آنان، گسترش و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه در چارچوب وظایف و ماموریت های سازمانی، توجه به پوشش مناسب و رعایت شئونات اسلامی در دستگاه های اجرایی و نهادهای عمومی، تشکیل شده است.

به گفته معاون استاندار ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی از سال گذشته در استان فعال شده است.

علیرضا رادفر می گوید: ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی در دو حوزه حقوق شهروندی و حجاب و عفاف، در سطح استان به ریاست استاندار محترم، در سطح دستگاه های اجرایی به ریاست روسای دستگاه ها و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران تشکیل و شروع به کار کرده و تاکنون نیز اقدامات خوبی را در راستای تحقق اهداف مورد نظر، انجام داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملکرد تمام دستگاه ها در رابطه با رعایت حقوق شهروندی و حجاب و عفاف توسط بازرسان ستاد صیانت و بازرسان خود دستگاه ها، دو بار در طول سال مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ می افزاید: دستگاه های برتر در این زمینه شناسایی و به دستگاه های دارای نواقص و نقاط ضعف، تذکرات لازم جهت اصلاح و رفع نواقص داده می شود.

معاون استاندار در رابطه با اهداف فعالیت های ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی نیز اظهار می دارد: ارائه خدمات به بهترین و راحت ترین شکل ممکن به شهروندان، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب در سطح دستگاه ها و جامعه، افزایش و ارتقای مشارکت عمومی و اجتماعی شهروندان در امور مختلف و انجام فعالیت های مختلف در زمینه تکریم ارباب رجوع از جمله اهداف این ستاد است.

رادفر همچنین اضافه می کند: خوشبختانه از زمان آغاز فعالیت های ستاد صیانت در سطح استان، مدیران و مسئولان ادارات و دستگاه ها به مقوله حقوق شهروندی و حجاب و عفاف، حساس و زمینه برای پیگیری و اجرای جدی برنامه های مصوب این ستاد بیش از پیش فراهم شده است.

وی ادامه می دهد: رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق اهداف مورد نظر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی، نیازمند همت عمومی و مشارکت و جدیت تمام دستگاه های اجرایی و اداری، بخش خصوصی و همچنین بهره گیری از ظرفیت و توان سازمان های مردم نهاد است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا