اخبار
کد خبر : 1710 ۱۳۹۴/۱۱/۲۵   

روزی به نام پرستار/ فرشته های نجات سفیدپوش زیر بار مشکلات

عابد فتاحی: سنگین‌ترین کار در مراکز درمانی برعهده پرستاران است

به راحتی می توان از پوشش و چهره خسته اش شغلش را حدس زد، روپوش سفيد نشانگر شغل اوست، شغلي كه فقط با عشق و علاقه مي‌توان با بي‌خوابي‌هاي شبانه و كم و كاستي‌هاي مربوط به ميزان دست مزد آن كنار آمد.

به گزارش نای قلم، برخي شغل‌ها به دليل سختي‌ها و پيچيدگي‌های خاص خود نيازمند توجه و رسيدگي مطلوب است تا افراد در آن شغل بدون هيچ دغدغه و با طيب خاطر به ارائه خدمات بپردازند و پرستاری نیز یکی از آن شغل هاست، اما قصه مشکلات پرستاران را دیگر همه می دانند، کمبود نیرو، مراقبت از بیماران در چند شیفت، پایین بودن حقوق، تبعیض در پرداخت کارانه فقط نمونه هایی از این مشکلات است که دیگر به مسائل روتین تبدیل شده و هشدارها چندان جدی گرفته نمی شوند.

صبوري نيازمند شغل پرستاري

یکي از پرستاران بخش CCU که نخواست نامش ذکر شود، مي‌گويد: شغل پرستاری هيچ سود و منفعت مادي به دنبال ندارد، شغل ما با عشق و شور و علاقه آغاز مي‌شود ولي بعد از چند سال فقط وجدانت هست که باعث مي‌شود کارت را ادامه دهي. در حقيقت اين زيبايي‌هاي معنوي کار است که ما را ارضا مي‌کند.

وي مي‌افزايد: حقوقي که مي‌گيريم هيچ تناسبي با سختي کار ما ندارد.

اين پرستار با سابقه اظهار مي‌كند: با انتخاب اين شغل مزاياي زيادي را از لحاظ رسيدگي به بچه‌ها و از لحاظ مسائل مادي از دست داده‌ام. بچه‌هاي من عاشق اين هستند که يک روز بيايند خانه و من قبل از آن‌ها خانه باشم و در را برايشان باز کنم و با غذاي گرم از آن‌ها پذيرايي کنم، با اين وجود اگر باز هم شانس انتخاب دوباره داشته باشم، هنوز همين شغل را انتخاب خواهم کرد.

شغلي كه هنوز سخت و زيان‌آور نيست

طيبه که در يكي از بيمارستان‌هاي دولتي مشغول به كار است، مي‌گويد: هر شغلي مشكلات و جذابيت‌هاي خاص خود را دارد، اما بيماري‌ها و مشكلات عديده‌اي اين شغل را تهديد مي‌كند و با وجود مشكلات گوناگون باز مسئولان هيچ اقدامي براي اينكه اين شغل جزو مشاغل سخت قرار بگيرد انجام نمي‌دهند.

به گفته او اين شغل به خودي خود با نارسايي‌هاي فراواني همراه است. اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته پرستاران از امتيازات ويژه‌اي برخوردار هستند و بهترين حقوق و مزايا را دريافت مي‌كنند و اين امر در كشور ما اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

پرستار بخش اورژانس قلب نيز اضافه مي‌كند: حس خوبي را که بعد از بازگشت بيمار به زندگي داريم، نمي‌توان با هيچ واژه‌اي توصيف کرد. اين شغل خوبي‌ها و زيبايي‌هاي زيادي دارد ولي سختي‌هاي بسيار زياد آن، گاهي خوبي‌ها ر ا کمرنگ مي‌کند.

وي مي‌گويد: از يک بيمار دردمند نمي‌شود انتظار چندان زيادي داشت و گلايه‌هاي ما بيشتر از سيستم دولتي است.

)سیامک – ب) نیز اظهار می دارد: مهم‌ترين مشكل صنف پرستاري اين است كه احترام و توجهي كه در تمامي جنبه‌ها به آنها شده است از چيزي كه شايسته اين حرفه و حساسيت اين حرفه است كمتر است.

جايگاه واقعي پرستاران به درستي قدر دانسته نشده است

وی اضافه می کند: جايگاه واقعي اين حرفه نه در زمينه مالي و نه در زمينه معنوي به درستي قدر دانسته نشده است.

این پرستار تصریح می کند: نقش پرستاري علاوه بر ابعاد علمي يك نقش معنوي و اخلاقي وسيعي است كه نيازمند صبر و حوصله بيش از حد تحمل افراد عادي است، چون ساعت كاري اين قشر معمولا ساعت كاري طولاني است و همين باعث مي‌شود كه فعالان اين حرفه نياز به توانايي جسمي بالايي براي انجام وظايف‌شان داشته باشند.

سنگین‌ترین کار در مراکز درمانی برعهده پرستاران است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز به "نای قلم" می گوید: کمبود نیروی انسانی، وضعیت استخدام‌ پرستاران، تفاوت فاحش درآمد بين پزشک و پرستار، شيفت هاي زياد به ویژه شب کاري ها، برخوردهاي همراهان بيمار با پرستاران از جمله مشکلات عمده‌ای است که پرستاران با آن درگیر هستند.

عابد فتاحی با اشاره به اینکه کارانه و درآمد پرستاران کمتر از کاری است که انجام می دهند، می افزاید: کار پرستاران سخت و طاقت فرسا است و تفاوت پرداخت ها باعث اعتراض پرستاران شده است که البته طبیعی و به حق است.

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر سختی‌ کار پرستاران، متذکر می شود: بدون‌شک سنگین‌ترین کار در مراکز درمانی برعهده پرستاران است و این قشر از فشار زیاد کاری رنج می‌برند و همین مسایل مشکلاتی را در حوزه فعالیت آنها پدید می‌آورد.

فتاحی، با تاکید بر اینکه تعداد پرستاران بر اساس تخت‌های بیمارستان و بیماران، خارج از حد استاندارد است، ادامه داد: هر پرستار باید از تعداد مشخصی بیمار مراقبت کند که این امر در بیمارستان های ما به دلیل کمبود پرستار افزایش یافته است و هر پرستار باید تعداد بی‌شماری از بیماران را تحت مراقبت خود قرار دهد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: فضای کاری پرستاران در محیط های بیمارستانی سخت، دشوار و زیان آور است همچنین جایگاه واقعی حرفه پرستاری باید در حوزه سلامت تعریف شود، تعرفه های واقعی برای خدمات پرستاری کشور دیده شود و از سیاست های کلان نظام پرستاری باید رفع شکاف حقوقی میان پرستار و پزشک و حرکت به سمت عادلانه تر شدن باشد و ما با تبعیض ها مخالفیم.

وی یادآور می شود: ما دوستدار حفظ شان و منزلت اجتماعی جامعه پرستاری هستیم در عین حال که اعمال واقعی حق، حقوق، دستمزد و دسترنج جامعه پرستاری را خواستاریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار امیدواری می کند: مسئولان امر به شکل ویژه‌ای پرستاران را مورد حمایت قرار داده و تدابیر ویژه‌ای برای رفع مشکلات کاری آنها در نظر گیرند، زیرا در غیر این صورت آسیب‌های زیادی به حوزه سلامت وارد خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان آذربایجان غربی نیز در مورد استخدام  نیروی جدید می گوید: در سال جاری از 614 مجوز در گروه پرستاری تعداد 530 نفر جذب و استخدام شده اند و برای بیمارستان های جدید در سال آینده جذب نیرو انجام می شود.

اینکه امروز جامعه پرستاری با مشکلات عدیده‌ای روبرو است و با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، بار کاری مراکز درمانی به ویژه در اورژانس‌ها افزایش یافته است، موضوعی است که همه مسئولان حوزه سلامت به آن اذعان داشته‌اند امید است بهداشت دولت تدبیر و امید، تدبیر و راهکاری برای رضایتمندی این قشر درنظر گیرد تا علاوه بر افزایش انگیزه و رغبت کاری در بین این گروه، خدمات مناسب‌تری به بیماران ارایه شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا