اخبار
کد خبر : 1709 ۱۳۹۴/۱۱/۲۵   

افزایش 29 درصدی جرائم رایانه‌ای در آذربایجان غربی

بیشترین جرایم رایانه ای برداشت غیرمجاز، هتک حیثیت و انتشار فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی است

فضای تولید و تبادل اطلاعات با سرعت زیادی در حال پیشروی است، در دوره های مختلف شاهد فراگیری استفاده از فیسبوک، توئیتر و ...بوده ایم و حال تمام ابزارهای ارتباطی موبایلی شده است، اینستاگرام، لاین، تانگو، تلگرام، واتس‌آپ، و... تنها گوشه‌ای از چند ده ابزار ارتباطی تلفن‌های همراه مدرن است که به کمک آنها به راحتی می‌توان پیام‌های رایگان متنی، صوتی و حتی تصویری را مخابره یا بارگذاری کرد.

به گزارش نای قلم، اما آنچه در این بین مطمح نظر است ورود سودجویان به این فضاست، همان طور كه فضای فیزیكی پیوسته در حال تهدید بوده است و جرم های گوناگونی در آن انجام می گیرد، فضای مجازی نیز از وجود سارقان و مجرمان در امان نمانده و روز به روز هم پای پیشرفت فناوری اطلاعات جرم های این حوزه نیز پیچیده تر و متنوع تر می شود.

واضح است كه فضای مجازی می تواند هم چون فضای فیزیكی به محلی برای فعالیت مجرمان تبدیل شود، برای رویارویی با همین جرایم نیز چندسالی است پلیسی به نام پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با نام اختصاری فتا راه‌اندازی شده و در این مدت نیز به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده است، به طوری که به گفته رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی بیش از90 درصد جرائم سایبری در آذربایجان غربی کشف شده است.

حسن کوره بلاغی در جمع خبرنگاران بیشترین جرایم رایانه ای را علاوه بر برداشت غیرمجاز، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، کلاهبرداری های رایانه ای، مزاحمت های اینترنتی و انتشار فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی اعلام کرد و گفت: در این بین نوجوانان و جوانانی که در سیل عظیم و روزافزون این فضای مجازی گرفتار شده اند، در کنار خانواده هایی که اطلاعات آنها از دنیای مجازی و فضای سایبر بسیار پایین است، زمینه آسیب پذیری آنها را فراهم کرده است.

وی اضافه کرد سوء استفاده از اعتماد مال باختگان و تزریق بدافزارها بیشترین روش در برداشت های غیرمجاز است به طوری که با توجه به نا آشنایی کاربران با ابزارهای جدید، 47 درصد برداشت‌های غیرمجاز براساس خطای انسانی انجام می‌شود.

رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اظهار کرد: 255 نفر بر اثر جرائم فضای مجازی در این استان دستگیر شده اند که 224 نفر از دستگیر شدگان مرد و 31 نفر از آنها نیز زن بوده اند.

وی با بیان اینکه جرائم رایانه‌ای در 10 ماه امسال نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است، در عین حال تصریح کرد: میزان کشفیات جرایم 20 درصد و تعداد دستگیری مجرمان 41  درصد افزایش یافته است.

کوره بلاغی در ارتباط با انگیزه مجرمان فضای مجازی نیز اظهار کرد: 33 درصد انگیزه مجرمان بر اثر اختلاف مالی، 33 درصد انتقامجویی، سه درصد اخلاقی و بقیه نیز سایر جرائم بوده است.

رئیس پلیس فتای استان آذربایجان‌ غربی با اشاره به اینکه در سه ماهه دوم امسال بیشترین ورودی پرونده‌های فضای مجازی در حوزه تلگرام و اینستاگرام بوده است، ارزش ریالی پرونده های متشکله در حوزه جرایم اقتصادی را در 10 ماه امسال  سه میلیارد و 300 میلیون ریال اعلام کرد که 2 میلیارد و 300 میلیون ریال آن کشف شده است.

وی ماموریت پلیس فتا را کاهش جرائم و تهدیدات، ممانعت از فعالیت های غیرقانونی برای حفظ حریم شخصی اشخاص عنوان کرد و گفت: هدف این پلیس تامین امنیت فضای مجازی، صیانت از حریم خصوصی افراد و پایش حوزه های مجازی است که در این راستا امسال 30 نمایشگاه در دانشگاه های استان برگزار ، 20 هزار برگ بروشور و نیز سی‌دی توزیع، 104 نوع بنر در اماکن عمومی نصب، 80 مورد کلاس آگاه‌سازی در مساجد و مدارس برگزار و 34 مورد مصاحبه رادیویی و تلویزیونی انجام شده است.

رئیس پلیس فتای استان در ادامه سخنان خود توصیه کرد: فرهنگ استفاده از فضای مجازی باید آموزش داده شود تا از این فضا به خوبی استفاده شود.

وی همچنین به موضوع عکس ها و انتشار آن در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: پرونده هایی در این زمینه است که در مجموع نشان دهنده آن است که در این فضا آسیب های فراوانی وجود دارد اما چنانچه فرهنگ سازی شود از این آسیب ها کاسته می شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا