اخبار
کد خبر : 1707 ۱۳۹۴/۱۱/۲۵   

نمایش ۲۴۰ اثر فاخر و ارزشمند چوبی در ارومیه

هنرهای چوبی در آذربایجان غربی دچار سستی شده است

هنرهای مربوط به چوب و صنایع دستی مشتق از آن در شهر ارومیه پیشینه ای دیرینه دارد، به طوری که هنرهای چوبی این شهر با منبت کاری و معرق کاری در کشور شناخته می شود.

به گزارش نای قلم، تاریخچه منبت کاری و سایر هنرهای چوبی در آذربایجان غربی مانند اکثر مناطق کشور به درستی روشن نیست و فقط از طریق آثاری که در مساجد و دیگر بناهای تاریخی و یا آثار مکتوب موجود است می توان راجع به تاریخ آنها حدس هایی زد، ولی آنچه امروزه ما در این استان مشاهده می کنیم فعالیت درخور توجه هنرمندان و صنعتگران در زمینه هنرهای چوبی و خصوصا منبت کاری است.

به گفته هنرمندان، استادکاران و پیشکسوتان این هنر می توان گفت که در منطقه آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه هنر منبت کاری بیش از 200 سال در این شهرستان قدمت دارد.( حسن سپهرفر، نگاهی به صنایع دستی چوبی و پیشینه آن در آذربایجان غربی)

با توجه به پیشینه هنرهای مربوط به چوب در استان دوازدهمین دوسالانه ملی نگاره های چوبی در ارومیه آغاز به‌کار کرد که به مدت۱۰ روز در محل سالن نمایشگاهی مجتمع فرهنگی ـ هنری اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این مراسم گفت: در مجموع ۵۰۰ اثر به صورت عکس به دبیرخانه این جشنواره در ارومیه ارسال شده است که از بین آثار ارسالی و داوری اولیه تعداد ۲۴۰ اثر فاخر و ارزشمند چوبی از ۲۳ استان کشور به دبیرخانه این دوسالانه وصول شد و امروز در معرض نمایش قرار گرفته اند.

جلیل جباری به وجود هنرمندان صنایع دستی رشته ی چوب در ارومیه اشاره کرد و افزود: از دیرباز به دلیل وجود منابع چوبی با کیفیت در استان آذربایجان غربی علاقه مندان به هنرهای چوبی در ارومیه و دیگر شهرهای استان فراوان بوده و هنرمندان و کارگاه های فعالی در این زمینه وجود دارند که همکاری های خوبی در برپایی این نمایشگاه با اداره کل داشته اند.

به گفته وی معرفی هر چه بهتر و بیشتر صنایع دستی به ویژه در بخش چوب به مردم، فراهم کردن زمینه صیانت و حفظ آثار بومی و اصیل صنایع دستی کشور، ایجاد تعامل و ارتباط بین هنرمندان صنایع دستی کشور با یکدیگر، ایجاد فرصت تعامل و انتقال تجربیات و آخرین تکنیک های هنری از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است که با حضور ۲۳ استان کشور برگزار می شود.

جباری تصریح کرد: با وجود پیشینه هنرهای چوبی در استان آذربایجان غربی ولی متاسفانه در چند سال اخیر این رشته در استان دچار سستی شده و هنرمندان نیز انگیزه لازم را برای آفرینش آثار فاخر از دست داده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: در شرایط حاضر 2 هزار و ۵۰۰ هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می کنند که از این تعداد 2 هزار و ۱۰۰ نفر بیمه شده اند.

افسانه رنجبر اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از این هنرمندان در قالب بیمه و اعطای تسهیلات حمایت می کند و در برگزاری نمایشگاه ها نیز تسهیلات و امتیازهای ویژه ای به این افراد ارائه می شود.

به گفته وی آثار ارسالی توسط داوران برجسته صنایع دستی چوب کشور بررسی شده اند که سوم اسفندماه سال جاری در مراسمی ۱۲ اثر برتر با اهدای لوح تقدیر، تندیس ویژه جشنواره و نیز هدایای نفیس تجلیل می شوند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا