اخبار
کد خبر : 17 ۱۳۹۴/۰۳/۲۳   

خط ریلی بازرگان احداث می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو گفت: ترانزیت در منطقه بازرگان به صورت کامیونی صورت می گیرد که البته قرار شده است با توافقات صورت گرفته میان دولت ایران و ترکیه، خط ریلی بازرگان نیز احداث شود.

حسین فروزان در گفت و گوی اختصاصی اظهار کرد: در حال حاضر نخستین ایستگاه راه آهن داخلی با مرز بازرگان 140 کیلومتر فاصله دارد.

وی اضافه کرد: از آنجایی که فاصله زمینی ماکو با تبریز و ارومیه زیاد بوده و عرض جاده تنها 11 متر است، رئیس جمهور در سفر آخر خود پروژه ساخت اتوبان تبریز- بازرگان را افتتاح کرد که با اتمام این پروژه طی 4 سال آینده، منطقه متحول می شود.

فروزان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود در مرز نخجوان گفت: با جمهوری خودمختار نخجوان 140 کیلومتر مرز مشترک داریم که شهرستان پلدشت نزدیک ترین شهر به نخستین شهر این کشور محسوب می شود البته تا کنون نتوانسته ایم از ظرفیت ها و ارتباط های موجود با نخجوان به خوبی استفاده کنیم.

وی درخصوص ظرفیت های موجود در مرز نخجوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمهوری خودمختار نخجوان 450 هزار نفر جمعیت دارد که نخستین شهر آنها با 130 هزار نفر جمعیت تنها 10 دقیقه از شهرستان پلدشت فاصله دارد لذا عدم استفاده از ظرفیت های این منطقه در حالی صورت می گیرد که اکثر جمعیت این کشور خواهان اجناس ایرانی هستند که البته یکی از دلایل آن حمایت ایران از آنها در زمان محاصره ارمنستان بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو اضافه کرد: تردد مردم ایران به نخجوان با پرداخت 10 یورو هزینه ویزاست؛در حالی که مردم نخجوان برای ورود به ایران پولی نمی پردازند و این موضوع می تواند به صادرات کالاهای ایرانی به این کشور کمک کند البته باید برخی بروکراسی های اداری و شیوه حمل و نقل بار برای آنها تسهیل شود.

مساحت منطقه آزاد ماکو 5 هزار کیلومتر است که به لحاظ وسعت بزرگ ترین منطقه آزاد در ایران و دومین در سطح بین المللی است.


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا