اخبار
کد خبر : 1698 ۱۳۹۴/۱۱/۲۴   

پنجره واحد سرمایه گذاری استان روزنه ای به توسعه اقتصادی

به اعتقاد اقتصاددانان "سرمایه" نیروی محرکه، موتور رشد و توسعه اقتصادی است و تمام الگوهای مورد نظر براساس همین فرضیه طراحی می شوند.

به گزارش نای قلم، یکی از راهبردهای پذیرفته شده و مورد قبول همگان نیز به کارگیری بهینه منابع تولید است که از طریق سرمایه‏گذاری ممکن می شود چرا که افزایش نیروهای مولد جامعه بدون سرمایه ‏گذاری داخلی و خارجی و به کارگیری سرمایه در فعالیت‏ های مختلف اقتصادی ممکن نیست و به آرمان های دست نیافتنی تبدیل می شود.

از این رو سرمایه‌گذاری یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عوامل توسعه ملی و منطقه‌ای شناخته شده است. با درک اهمیت این موضوع که سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند منبع بسیار مناسبی برای تامین مالی اقتصاد تلقی شود و تا حد زیادی به رفع تنگناهای فعلی کمک کند، ایجاد مرکزی با عنوان «مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی» در آذربایجان غربی دستور کار قرار گرفت؛ استانی که پتانسیل‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در اکثر زمینه‌ها داراست و با استفاده بهینه از این موقعیت می توان وضعیت اقتصادی را بهبود بخشید.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی هدف از تشکیل مرکز خدمات سرمایه گذاری را بهینه کردن روند سرمایه گذاری و تسهیل جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی عنوان می کند و می گوید: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در راستای ایجاد سرعت عمل در امور اجرای فرایند سرمایه گذاری در دستگاه های اجرایی استان به نحوی که  سرمایه‏گذار در پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نگیرد تشکیل شده است.

بسترسازی برای جذب سرمایه های خارجی و داخلی در بخش های مختلف

داود غفارپور برضرورت برنامه ریزی و بسترسازی برای جذب سرمایه های خارجی و داخلی در بخش های مختلف با نگرش به نیازهای منطقه تاکید می کند و می افزاید: به منظور بسترسازی برای رونق سرمایه گذاری در استان و جذب انواع سرمایه گذاری ها اقدامات متعددی در دستور کار مدیران استان قرار گرفته است.

در این بین تشکیل پنجره واحد سرمایه گذاری و كارآفرینی با رفع موانع موجود و افزایش اشتغال و تولید، روزنه ای به توسعه اقتصادی است.

پنجره واحد سرمایه گذاری، امكان گردش استعلام های تمام دستگاه های مرتبط با فرآیند صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی را به صورت الكترونیكی فراهم می كند.

در پنجره واحد سرمایه گذار با تسلیم درخواست خود از یك نقطه امكان پیگیری درخواست های خود را داشته و از طرفی سازمان سرمایه گذاری نیز امكان گزارش گیری از وضعیت درخواست ها و استعلام های مربوطه را خواهد داشت.

در پنجره واحد سرمایه گذاری و كارآفرینی كه با هدف كمك به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و اطلاع رسانی مناسب به سرمایه گذاران داخل و خارج و بررسی و رفع موانع و تسهیل امر سرمایه گذاری طراحی شده است، امور اجرایی مربوط به سرمایه گذاران به طور مستمر تا حصول نتیجه پیگیری می شود.

وی با اشاره به تشکیل پنجره واحد در راستای تسهیل کار متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی، اظهار می دارد: تشکیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری سبب می‌شود همه امور مربوط به سرمایه‌گذاری در یک مکان صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز در کمترین زمان صادر شود.

غفاریان اضافه می کند: عملکرد سال گذشته پنجره واحد مرکز خدمات سرمایه گذاری مطلوب و قابل قبول بوده ‌و با توجه به این امر فعالیت آن تداوم می‌یابد.

به گفته نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی نمایندگان تام الاختیار 19 دستگاه در مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی استان مستقر هستند و می توانند هر نوع مجوزی را صادر کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تشکیل بانک اطلاعاتی را نیز از ملزومات پنجره واحد سرمایه‌گذاری عنوان می کند و می افزاید: هر دستگاهی باید این بانک اطلاعاتی را در زمینه‌های سرمایه‌گذاری سازمان خود تشکیل دهد چراکه نبود بانک اطلاعاتی شفاف چالش بزرگ جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در استان خواهد بود و مانع اطلاع سرمایه گذار از فرصت‌های سرمایه گذاری موجود خواهد شد.

تهیه بسته ویژه سرمایه گذاری در آذربایجان غربی

وی در عین حال از تهیه بسته ویژه سرمایه گذاری در آذربایجان غربی خبر می دهد و می افزاید: زمینه ها و فرصت های سرمایه گذاری، قابلیت ها و توانمندی های اقتصادی استان به تفکیک شهرستانی و نقشه راهنمای سرمایه گذاری در این بسته فراهم شده تا در اختیار افراد متقاضی قرار گیرد.

غفاریان یادآور می شود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قالب فرم‌های مدون و مدنظر سازمان احصا شده و تاکنون بالغ بر 60 فرصت سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی شناسایی شده است.

اجرای سه طرح سرمایه گذاری خارجی در استان

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان در ادامه سخنان خود از اجرای سه طرح سرمایه گذاری خارجی در استان در سال جاری خبر می دهد و می گوید: دو مورد از این طرح ها در ماکو و یک مورد در ارومیه در حال اجراست.

غفاریان ادامه می دهد: میزان حجم سرمایه مصوب در سال 94 بالغ بر 92.9 میلیون دلار بوده که از این رقم تاکنون بالغ بر دو و نیم میلیون دلار به استان واریز شده است.

وی به اشاره به جزییات این پروژه ها اضافه می کند: این سه طرح شامل کابای آلیاژ کارخانه استخراج و فرآوری آلیاژ فروسیلیس در ماکو با مشارکت سرمایه گذاران هندی، گلبرق ارومیه احداث کننده نیروگاه سیکل ترکیبی صدمگاواتی در ماکو و نان ترک ارومیه ای است.

غفاریان به پروژه های در دست اقدام نیز اشاره می کند و اظهار می دارد: در حال حاضر صدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی برای شرکت های آرتان ممتاز، قندیل پلاست پیرانشهر و گردشگری هزاره غرب ارومیه در دست انجام است.

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی در حال حاضر طرح های سرمایه گذاری دارای مجوز فعال در این استان 14 مورد و دارای مجوز نیز 20 مورد است.

با توجه به زیرساخت هایی كه دولت در استان آذربایجان غربی ایجاد كرده است، روند سرمایه گذاری تسهیل یافته و گشایش «مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی» نیز موانع سرمایه گذاری را رفع كرده و افق تازه ای در راستای توسعه این منطقه گشوده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا