اخبار
کد خبر : 1675 ۱۳۹۴/۱۱/۲۰   

نباید انتخابات موجب دوقطبی شدن جامعه شود

نشست مشترک کاندیدا‌ها، هیئت‌های اجرایی، نظارت و بازرسی انتخابات امروز در ارومیه در محل سالن همایش خانه جوان برگزار شد.

به گزارش نای قلم، اولین سخنران این مراسم فرماندار ارومیه بود که سخنان خود را با تقدیر از عملکرد رسانه ها در راستای تبیین روند و نحوه برگزاری انتخابات، اطلاع رسانی به موقع و بیان اخبار و اطلاعات براساس واقعیت ها، آغاز کرد.

عباس حسن خانی به این نیز اشاره کرد که رسانه ها و مطبوعات، فضا را به سمت آرامش، وحدت و همدلی برای برگزاری انتخابات سوق می دهند و نقش آنها در زمینه اعتماد سازی و جلب مشارکت حداکثری و آگاهانه مردم در انتخابات، نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار است.

او سپس گریزی به نقش احزاب در انتخابات زد و اینکه نبود احزاب قوی و تاثیرگذار سبب شده داوطلبان انتخابات مجلس با مشکل موجه شوند.

« بی‌شک نقش احزاب را در توسعه سیاسی نمی‌توان نادیده گرفت، مهمترين نقش احزاب سياسي در انتخابات این است كه مي توانند با طرح برنامه هاي منسجم و مشخص كه در آن منافع مردم و خودشان مد نظر قرار گرفته شده در انتخابات شركت كنند و براي مردم جهت مشارکت در انتخابات ايجاد انگيزه كنند.

کارویژه مهم و اساسی احزاب سیاسی قبل و بعد از انتخابات جامعه پذیری سیاسی است، به این معنی که احزاب ارزش ها، هنجارها و رویه های سیاسی را به مردم آموزش می دهند. جامعه پذیری اساسا باعث رشد فرهنگ سیاسی شده و در نهایت باعث می شوند که مردم بیشتر در عرصه سیاست فعالیت کنند، اما با وجود اینکه احزاب قدمتی صدساله دارند، هنوز نتوانسته‌‌اند نقش مؤثر خود در توسعه سیاسی و اجتماعی را ایفا کنند. کم‌کاری بیشتر احزاب و موسمی‌شدن فعالیت آنها، ناشی از همین توسعه‌نیافتگی است. با اینکه ده‌ها حزب، تشکل، جمعیت و جبهه به ثبت رسیده است، اما این گوناگونی در کمیت نتوانسته بر کیفیت فعالیت احزاب بیفزاید»

به گفته حسن خانی اگر ما احزاب قوی داشته باشیم، خود به خود نامزدها از داخل احزاب رشد می کنند و بخشی از امورات را آنها عهده دار می شوند.

فرماندار ارومیه سپس کارکرد انتخابات را به دو بخش سیاسی و امنیتی تقسیم و در توضیح آنها با این مقدمه که گردش قدرت بین نخبگان در کشورمان از طریق انتخابات انجام می‌شود، گفت که انتخابات مهم‌ترین ابزار ارتباط سیاسی در جامعه است و دادن فرصت به مردم برای ارائه نظر در خصوص شیوه مدیریت یک نظام از جمله کارکرد سیاسی انتخابات محسوب می شود.

او ادامه داد افزایش فعالیت جریان ها و گروه های سیاسی در ایام انتخابات از دیگر مصداق بارز کارکرد سیاسی است.

حسن خانی در تشریح کارکرد امنیتی انتخابات نیز گفت که مهم‌ترین کارکرد انتخابات نقش حمایتی مردم و افزایش اقتدار نظام و امنیت ملی کشور است.

فرماندار ارومیه در ادامه سخنان خود متذکر شد که به دلیل نبود احزاب قوی و تاثیرگذار در مواقعی انتخابات می تواند موجب ایجاد تنش بین گروه های سیاسی و دوقطبی شدن جامعه شود و توصیه کرد که کاندیداهای مجلس شورای، طرفداران و اعضای ستادها اسلامی از دامن زدن به مباحث مذهبی، قومی و محله ای پرهیز کنند.

حسن خانی تاکید کرد که انتخابات نباید به ایجاد شکاف قومی، مذهبی و منطقه ای بینجامد و تلاشمان باید معطوف به این باشد که اگر نقصانی وجود داشته باشد، ضعف ها به کلیت حاکمیت یا نظام سیاسی کشور برنگردد.

فرماندار ارومیه تصریح کرد دستگاه‌ها و ادارات در انتخابات به گونه‌ای عمل کنند که مردم به آنها اعتماد کنند و به مردم این اطمینان را بدهند که ما امانتدار آرای آنها هستیم و آرای مردم در انتخابات جابه‌جا نمی‌شود.

وی اضافه کرد اگر ادارات دولتی در انتخابات دخالت کنند بدون شک اعتماد عمومی از آنها سلب می‌شود و انتخابات مهم پیش‌ رو با مشکلاتی مواجه خواهد بود.

حسن خانی همچنین از تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخابات با همراهی و همکاری مجموعه قضایی استان و برگزاری منظم جلسات در این مجموعه خبر داده و اظهار کرد، هیئت‌های اجرایی، نظارت و بازرسی انتخابات با عمل به نصّ قانون با قدرت جلوی هر گونه تخلفی را خواهند گرفت و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می کنند.

وی با بیان اینکه تبلیغات برروی دیوار خانه‌ها و چسباندن پوستر انتخاباتی موجب نارضایتی در بین مردم می‌شود، گفت: رعایت موازین قانونی، پرهیز از تخریب سایر کاندیداها، خودداری از ایجاد مزاحمت برای مردم با تبلیغات زودهنگام و … از جمله انتظارات عوامل برگزاری انتخابات است.

حسن خانی با بیان اینکه بر اساس قانون در پنج منطقه شهرداری هر یک از کاندید‌ها مجاز هستند در هر کدام از مناطق فقط یک ستاد انتخاباتی دایر کنند، تصریح کرد: در 300 نقطه شهر نیز 300 بیلبرد برای تبلیغات کاندیدا‌ها آماده‌سازی شده که به صورت قانونی در اختیار نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

وی همچنین از راه اندازی یک کانال ارتباطی از سوی فرمانداری ارومیه با کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی به منظور اطلاع‌رسانی در زمینه قوانین و موارد ضروری خبر داد.

برای برگزاری دو انتخابات در هفتم اسفندماه در استان آذربایجان غربی یک هزار و 990 صندوق رای به صورت ثابت و سیار برای اخذ آرای مردم پیش بینی شده است.

تعداد واجدان شرایط رای دادن در آذربایجان غربی دو میلیون و 100 هزار نفر اعلام شده است.

در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان غربی 12 نماینده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سه نماینده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یک نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد.

شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس، ماکو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان و میاندوآب 9 مرکز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه، سردشت، شاهین دژ و تکاب هشت مرکز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا