اخبار
کد خبر : 1668 ۱۳۹۴/۱۱/۱۹   

رسانه ها در مسیر انتخابات اخلاق مدارانه حرکت کنند

رسانه های جمعی بدون شک نقشی عمیق در گسترش بایدها و نبایدهای اخلاقی جامعه دارند.

به گزارش نای قلم، رسانه ها در ایجاد نشاط، شور، شوق و مشارکت همگانی تأثیرگذارند. این تأثیر وقتی می تواند دوچندان شود که خود رسانه ها هم پایبند اخلاق پسندیده باشند، به ویژه در زمان های خاصی مانند ایام نزدیک به انتخابات که جامعه نیازمند آرامش، همدلی، همزبانی و وحدت است تا انگیزه حضور حداکثری در انتخابات هم به دنبال این یکدلی فراهم شود.

مسئول امور مطبوعات فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه رعایت اخلاق در رسانه ارزشمند است، می گوید: رسانه ها باید ‌در مسیر انتخابات برای انعکاس اخبار اخلاق مدارانه حرکت کرده و فضایی سالم فراهم کنند.

امید سیاح به حفظ آرامش در جامعه قبل و بعد از انتخابات اشاره می کند و می افزاید:‌ سلامت انتخابات و انعکاس واقعیت ها در جامعه توسط رسانه ها اهمیت دارد.

وی متذکر می شود: در حوزه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی نیز کاربران باید اخلاق انسانی و شرع را رعایت کنند و از ارائه مطالب ناموثق، کذب، اَنگ و برچسب زدن به کاندیداها و احزاب مختلف بپرهیزند.

به گفته سیاح رسانه ها به دلیل کارکرد خاص خود می توانند نقش همدلی و همزبانی ملی را در موضوعی مانند انتخابات ایفا کنند، مهم این است رسانه ها منافع ملی را برمنافع شخصی ترجیح دهند.

وی تصریح می کند: انتخابات یکی از مهم ترین مولفه های نمایش قدرت جمهوری اسلامی ایران است، رسانه ها هرگونه خدشه ای که بخواهند به این مولفه مهم وارد کنند در واقع به قدرت ملی وارد کرده اند، بنابراین ایجاد فضای صمیمیت و دوستی و نپرداختن به امور تفرقه افکن در ایام انتخابات از جمله بایدها و نبایدهای اصلی رسانه ها محسوب می شود.

سیاح سپس به محتوای مجرمانه مرتبط با انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره و اضافه می کند: انتشار هرگونه محتوا با هدف ترغیب و تشویق مردم به تحریم و یا کاهش مشارکت در انتخابات، انتشار هرگونه ادعای غیرواقع مبنی بر توقف انتخابات و یا دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز‌، اعتصاب‌، تحصن و هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات شود، انتشار و تبلیغ علائم تحریم انتخابات گروه‌های ضد‌انقلاب و معاند و انتشار هجو یا هجویه و یا هرگونه محتوای توهین‌آمیز در فضای مجازی علیه انتخابات، از جمله مصادیق جرایم مرتبط با انتخابات است.

وی با تاکید بر عدم انتشار هرگونه مطلب خلاف واقع مبنی بر انصراف گروه‌های قانونی از انتخابات، متذکر می شود: استفاده از سایت‌ها و وبلاگ‌های رسمی نهادها و دستگاه‌های دولتی جهت بهره‌برداری در تبلیغات نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب می شود چه بسا تمامی شرکت‌ها‌، موسسات‌، شهرداری‌ها‌، سازمان‌ها و نهادهایی که قسمتی از دارایی آنها جزء بودجه و اموال عمومی است مشمول این ماده می‌شوند.

به گفته سیاح، درج محتوای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی خارج از مدت زمان مقرر شده برای فعالیت انتخاباتی، انتشار هرگونه محتوا در راستای تحریک‌، ترغیب‌، تطمیع و یا تهدید افراد به خرید و فروش آراء‌، رای دادن با شناسنامه جعلی و شناسنامه دیگری‌، جعل اوراق تعرفه‌، رای دادن بیش از یک‌بار و سایر روش‌های تقلب در رای‌گیری و شمارش آراء و انتشار هرگونه محتوا جهت ایجاد رعب و وحشت برای رای‌دهندگان یا اعضاء شعب نیز از جمله جرایم مطبوعاتی عنوان کرد.

استفاده ابزاری از تصاویر زنان برای تبلیغات انتخاباتی و یا عدم رعایت شئونات اسلامی در انتشار تصاویر مربوط به زنانی که نامزد انتخاباتی هستند، انتشار هرگونه محتوا در راستای توهین‌، افترا و نشر اکاذیب با هدف تخریب نظام‌، قوای سه‌گانه‌، سازمان‌های حکومتی و نهادهای اجرایی و نظارتی انتخابات به منظور بهره‌برداری انتخاباتی و انتشار اخبار کذب از نتایج بررسی صلاحیت‌ها‌، شمارش آراء‌، ادعاهای بی‌اساس پیرامون تقلب در انتخابات یا مخدوش بودن انتخابات بدون دلیل و مدرک از دیگر مواردی بود که مسئول امور مطبوعات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به آنها تاکید کرد.

 سیاح در پایان اظهار امیدواری می کند انتخاباتی باشکوه و عزتمند در هفتم اسفندماه در پیش رو داشته باشیم تا بار دیگر با حضور باشکوه و حداکثری مردم یکبار دیگر انقلاب بیمه شود.

انتهای پیام/

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا