اخبار
کد خبر : 1666 ۱۳۹۴/۱۱/۱۹   

اجرای طرح های آبخیزداری برای احیای عرصه های ملی

در دو دهه گذشته، بارش ها آن طور که باید و شاید زمین را سیراب نکرده و پیامد آن زایش پدیده هایی چون گردوخاک، ذرات معلق، خشک و بی رمق شدن زمین و ... بوده است.

با نگاهی به وضعیت موجود ضرورت توجه به موضوع آب می بایست خیلی زودتر از زمان حال، مسئولان و دست اندرکاران را به این موضوع وا می داشت که بحث آبخیزداری و کنترل آب های سطحی یا روان آب ها را جدی بگیرند و از هدر رفت این سرمایه ها جلوگیری کنند.

از این رو اجراي عمليات آبخيزداري در راستاي نيل به اهداف حفاظت خاك، كنترل رسوب، كاهش فرسايش، كنترل هرزآب‌ها و كاهش خطرات سيل، تقويت سفره هاي زيرزميني، تثبيت اراضي و بالا بردن حاصلخيزي اراضي در دستور کار قرار گرفت.

گرچه در مدت نیم قرنی که از شروع این طرح گذشته برخی به اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری پی نبرده و مورد غفلت مسئولان واقع شده است اما اقداماتی نیز در این زمینه انجام گرفته است.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی می گوید: اجرای طرح های آبخیزداری که در حوزه های مختلف استان انجام می شود برای احیای عرصه های ملی بسیار حیاتی به شمار می رود چراکه حفاظت و حراست عرصه های ملی به ویژه در حوزه دریاچه ارومیه بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم با اجرای طرح های آبخیزداری و حمایت مسئولان ارشد استانی شاهد احیای مجدد عرصه های ملی در زیر حوضه دریاچه ارومیه باشیم.

رحمان وهاب زاده می افزاید: توسعه طرح های آبخیزداری یکی از راهکارهای مهم برای حل مشکل کم آبی است که در سال های اخیر دامنگیر کشاورزان استان شده است.

وی اظهار می دارد: شش طرح منابع طبیعی و آبخیزداری در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید.

وهاب زاده اضافه می کند: برای بهره برداری از طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری اعتباری بالغ بر 95 میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته وی این شش طرح در شهرستان های خوی، ارومیه، چالدران و پیرانشهر با حضور فرمانداران و مسئولان استانی و شهرستانی به بهره برداری رسیده است.

وهاب زاده ابراز امیدواری می کند روند تزریق اعتبارات عمرانی برای اجرای منابع طبیعی و آبخیزداری در سال های آتی نیز همچنان تداوم یابد تا شاهد عرصه هایی پویا و سرسبز در استان باشیم.

این مقام مسئول تصریح می کند: اجرای این طرح ها از محل اعتبارات ملی بوده که فقط برای یک طرح در منطقه قوشچی ارومیه از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا