اخبار
کد خبر : 1656 ۱۳۹۴/۱۱/۱۸   

مسکن؛ مهمترین نیاز معلولان

براساس قانون اساسی، بهزیستی متولی امور محرومان و معلولان است و از مهمترین اهداف آن که متولی اقشار کم درآمد جامعه به شمار می رود تأمین مسکن برای این عزیزان است.از آنجا که در حال حاضر مسکن یکی از دغدغه‌های اکثر مردم جامعه به ویژه خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی است لذا براساس رسالت خطیر خویش ضمن به کارگیری امکانات بالقوه خود و بهره‌گیری از مساعدت سایر نهادهای متولی امر مسکن با نیت گام نهادن در مسیر تأمین مسکن این اقشار در تلاش است تا بتواند جامعه هدف خود را با استفاده از تمام روش های ممکن صاحب مسکن کند.

قانون چه می گوید؟

در قانون حمایت از حقوق معلولان برای رفع نیاز معلولان به مسکن حقوقی برای معلولان و تکالیفی برای دولت و سازمان‌هاي دولتی به وجود آمده است که اجرای آن‌ها می‌تواند بار سنگینی از روی دوش خانواده‌هایی که یک معلول دارند بردارد.

۱- وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ‌موظفند حداقل 10 درصد از واحدهای مسکونی احداث شده استیجاری و ارزان‌قیمت ‌خود را با معرفی سازمان بهزیستی در اختیار معلولان نیازمند فاقد مسکن قرار دهند.

۲- سیستم بانکی کشور مکلف است، تسهیلات اعتباری یارانه‌دار مورد نیاز ‌احداث و خرید مسکن معلولان را تامین و به معلولان یا تعاونی‌های آن‌ها یا موسسات ‌خیریه‌ای که برای معلولان، مسکن احداث می‌کنند پرداخت کند.

۳- سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث‌ واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد ‌مذکور یا تعاونی‌ها و موسسات خیریه‌ای که برای آنان مسکن احداث می‌کند قرار‌ دهد.

۴- معلولان از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده‌سازی ‌زمین و عوارض نوسازی معاف می‌شوند.

۵- بهزیستی موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در‌ قوانین بودجه سالانه و کمک‌های یارانه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث ‌واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره‌برداری آن‌ها را‌ مطابق آیین‌نامه‌ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و به‌تصویب هیات وزیران می‌رسد به معلولان و ‌مددجویان واجد شرایط واگذار کند.

احداث 1513 واحد مسكوني براي اقشار نيازمند در آذربایجان غربی

معاون امور مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی آذربایجان غربی يكي از فعاليت هاي شاخص بهزيستي در راستاي توانمندسازي را احداث مسكن عنوان می کند و می گوید: در این راستا نهضت مسكن از سال 1389 آغاز شده است به طوری که تاکنون يك هزار و 513 واحد مسكوني براي اقشار نيازمند احداث شده است.

محمود شیخ‌علیزاده می افزاید: مسكن يكي از اركان توانمندسازي است و در اين راستا با احداث و پرداخت كمك هزينه ساخت مسكن سعي بر آن داريم تا مددجويان بتوانند در محيطي آرام ساير اركان توانمندسازي را پيگيري کنند.

وی سپس از افتتاح 29 واحد مسكن مددجويي در ایام دهه فجر خبر می دهد و اظهار می دارد: پروژه های مسکن مددجویی در شهرستان‌های ارومیه، تکاب، اشنویه، چالدران، میاندوآب، خوی و مهاباد آماده بهره برداری هستند.

به گفته معاون امور مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی آذربایجان غربی تصریح کرد: پنج واحد مسکن مددجویی در ارومیه که طی سال‌های 93 و 94 اجرایی شده است، افتتاح می شود.

شیخ‌علیزاده به پروژه های آماده افتتاح در شهرستان ها نیز اشاره و تصریح می کند: یک واحد مسکن مددجویی توسط بهزیستی تکاب، شش واحد مسکن توسط بهزیستی اشنویه، یک واحد مسکن مددجویی توسط بهزیستی چالدران، تعداد 10 واحد مسکن مددجویی توسط بهزیستی خوی، دو واحد مسکن مددجویی توسط بهزیستی مهاباد و سه واحد مسکن توسط بهزیستی میاندوآب مورد افتتاح قرار می‌گیرد که طی سال‌های 93 و 94 اجرایی شده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا