Warning: mysql_pconnect(): MySQL server has gone away in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\Arshive.nayeghalam.ir\conf\confing.php on line 9
 

اخبار
کد خبر : 16306 ۱۴۰۱/۰۵/۱۵   ۲۱:۳۳:۱۲

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد؛
فعالیت 131 واحد صنعتی فعال در حوزه صنایع شیمیایی آذربایجان غربی

 

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع ثروت آفرین کشور به شمار می آید که سبب رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می شود. صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور محسوب می‌شود و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد.

تحولات صورت گرفته در صنعت پتروشیمی افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی منجر و مصداق علمی و عملی تبلور توسعه پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی را به تصویر می کشید.

یکی از مهمترین ویژگی های صنعت پتروشیمی ارزش افزوده بسیار بالای آن است. بدین معنی که با تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی هیدروکربورهای نفتی و گازی می‌توان ارزش محصول را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

از ویژگی های دیگر این صنعت، تنوع محصولات آن و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی آن است که از نظر اشتغال زایی و کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی، نقش بسیار مؤثری در اقتصاد کشور دارد.

تولید محصولات پتروشیمی به گونه‌ای است که یک واحد اصلی در بالا دست، ماده اولیه واحدهای دیگر را تولید می‌کند، در صنایع وابسته به نفت هر چه به طرف محصولات نزدیک به بازار مصرف متمایل شویم با فرصت‌های شغلی بیشتر و کم هزینه تر روبرو هستیم. به گونه ای که طبق گزارشات معتبر بین المللی برای ایجاد هر شغل در صنعت پالایش و صنایع بالا دستی پتروشیمی به هزینه های گزاف سرمایه گذاری نیازمند هست. در حالی که در صنایع پایین دستی پتروشیمی نظیر صنایع پلاستیک با صرف هزینه‌ای به مراتب کمتر می‌توان به ایجاد اشتغال پرداخت.

صنایع شیمیایی و صنایع پایین دستی به صنایعی گفته می شود که وظیفه آن تبدیل محصولات پتروشیمی به محصولات مصرفی است.

در چرخه تولید نفت خام و گاز طبیعی تا تبدیل آن به کالاهای مصرفی تولید شده، فرآیندهای شیمیایی و پتروشیمیایی متعددی بر روی این مواد صورت می پذیرد. هر اندازه تکنولوژی تولید و فرآوری پیچیده تر بوده و ماده تولیدی به مرحله نهایی بازار مصرفی نزدیکتر باشد، ارزش افزوده بیشتری را به دنبال دارد. از طرفی مواد پایین دستی به بازار نزدیکتر بوده و ارزش افزوده بالایی دارند. صنایع پایین دست شامل شکل دهی پلیمرها، لاستیک و پلاستیک، الیاف مصنوعی و نساجی، روغن های صنعتی، رزین ها و چسب ها، رنگ ها و پوشش های حفاظتی، سموم دفع آفات، شوینده های بهداشتی، کودهای شیمیایی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با برخورداری از شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص ضمن برخورداری از مرز خاکی با کشورهای اورآسیا و تنها دروازه خاکی ورود به بازار های اروپایی که یکی از بازارهای پرمصرف مواد پتروشیمی به شمار می آید شرایط مناسب و بهتری را برای توسعه واحدهای پتروشیمی، صنایع شیمیایی و صنایع پایین دستی پتروشیمی را دارد.

عبدالحمید سرتیپی در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: در حال حاضر سه واحد پتروشیمی ارومیه با تولید سالانه بیش از 148 هزار تن اسیدکلریدریک، اسید سولفوریک، کریستال ملامین، سولفات آمونیوم و سولفات پتاسیم و ایجاد اشتغال برای 236 نفر، پتروشیمی مهاباد با تولید سالانه 330 هزار تن انواع پلی اتیلن سبک و سنگین و ایجاد اشتغال مستقیم برای 590 نفر و پتروشیمی میاندوآب سالانه با حجم تولید انواع پلی اتیلن، اسلاک و اکس، هیدورژن، نتروژن و غیره و ایجاد زمینه اشتغال برای 470 نفر در حال فعالیت هستند.

وی افزود: با توجه به اهمیت صنایع شیمیایی و صنایع پایین دستی پتروشیمی در توسعه اقتصادی استان و اشتغال‌آفرینی این واحدها، سیلیکون متال، پرمنگنات پتاسیم، پروفیل چوب پلاستیک، فیلم چند لایه بسته بندی ترکیبی، طرح تولید انواع ژئوسنتتیکها، لولههای پلی اتیلنی صنعتی و عمرانی، تولید انواع چمن مصنوعی، انواع الیاف و تورهای پلی اتیلنی، کامپاندها و مستربچهای پلی اتیلنی، پالت پلاستیکی، فیلم های بسته بندی چند لایه مواد غذایی، گاز استیلن، تبدیل گاز طبیعی به فراورده های نفتی GTL، تایل های سقف پی وی سی و ده ها طرح اقتصادی دیگر در حوزه صنایع شیمیایی و صنایع پایین دستی در اولویت های سرمایه گذاری اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان آذربایجان غربی قرار دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: در حال حاضر 131 واحد صنعتی فعال در حوزه صنایع شیمیایی آذربایجان غربی با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 32 هزار و 919 میلیارد ریال وجود دارد که زمینه اشتغال مستقیم را برای سه هزار و 935 نفر فراهم کرده اند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا