اخبار
کد خبر : 16282 ۱۴۰۱/۰۵/۱۲   ۲۱:۰۸:۵۵

در آذربایجان‌غربی؛
استقبال از واکسیناسیون پایین است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: استقبال از واکسیناسیون پایین است و عادی‌انگاری و چالش افراد ضدواکسن باعث کاهش استقبال از این امر شده است.

به گزارش نای قلم، محمدامین ولی‌زاد در هشتاد و هشتمین جلسه قرارگاه دانشگاهی اظهار کرد: افزایش واکسیناسیون به منظور رساندن به ضریب اطمینان ایمنی‌زایی الزامی است.

وی افزود: در 29 ماه گذشته که درگیر بیماری کرونا هستیم تمام بیمارستان‌های دولتی، دانشگاهی، غیردانشگاهی و خصوصی در زمینه مهار کرونا تلاش کرده‌اند و انتظار می‌رود که در کنار بیمارستان‌های دولتی، غیردانشگاهی و همه بیمارستان‌های غیردولتی و خصوصی 20 درصد ظرفیت تخت‌های بستری و ویژه خود را برای درمان بیماران کرونایی اختصاص دهند.

ولی‌زاد اضافه کرد: از سه هفته اخیر شاهد شعله ورشدن مجدد بیماری کرونا در استان هستیم هر چند در دانشگاه علوم پزشکی از سه هفته اخیر آمادگی موج هفتم وجود دارد  .

مقام عالی سلامت استان ادامه داد: رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی به عنوان اصل اساسی برای مهار بیماری کرونا در جامعه باید مدنظر همه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد:  با رعایت موارد بهداشتی، زدن ماسک و فاصله اجتماعی باید مراسمات سوگواری برگزار شود.

وی بیان کرد: در آذربایجان‌غربی همه نوع واکسن به استثنای آسترازنیکا وجود دارد و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

مقام عالی سلامت استان عنوان کرد: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی همانند گذشته با بالاترین کمیت و کیفیت باید ارائه شود.

وی یادآور شد: در کنار پایگاه‌های واکسیناسیون و مراکز خدمات جامع سلامت، فعالیت تیم‌های سیار واکسیناسیون برای لکه‌گیری نیز افزایش یابد.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید- ۱۹هم گفت: موج اول بیماری کرونا در اسفند 98 شروع شد که دو ماه و نیم طول کشید و موج دوم سه ماه، موج سوم و چهارم سه ماه و نیم، وحشتناک‌ترین و سهمیگن‌ترین موج پنجم بود که چهار ماه طول کشید و زمان موج ششم نیز دو ماه و نیم بود.

وی اضافه کرد: موج هفتم از هفته دوم تیرماه شروع شده و چند هفته سیر صعودی موج افزایش خواهد یافت ولی با توجه به مصادف بودن با ایام عزاداری اباعبدالله الحسین، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این موج طولانی‌تر خواهد بود.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کنترل و مدیریت کووید- ۱۹ افزود: کل بستری‌های استان از اول همه‌گیری با تشخیص کرونا 99 هزار و 556 نفر بود که 53 هزار و 396 نفر آن‌ها PCR مثبت و 46158 نفر PCR منفی بود.

وی ادامه داد: کل فوتی‌ها در خلال 29 ماه کرونایی 11 هزار و 321 نفر بود که هفت هزار و 98 نفر با PCR مثبت و سه هزار و 723 نفر با PCR منفی بود و نرخ مرگ و میر در بیماران بستری 11.4 درصد است.

موسوی گفت: از اول تیرماه 12 درصد بستری‌های استان کودکان هستند.

این مقام مسئول دانشگاهی یادآور شد: در هفته جاری نسبت به هفته قبل و دو هفته قبل، کل بستری‌ها، بستری‌های روزانه، بستری‌های ICU ، تعداد تست‌های انجام شده، موارد مثبت روزانه، نسبت تست‌های مثبت، فوتی با PCR مثبت و منفی روند افزایشی دارند و این افزایش قابل توجه و تامل است.

وی با اشاره به آمار فوتی‌های استان در چند هفته اخیر گفت: هیچکدام از فوتی‌های اخیر دوز چهارم یا یادآور را دریافت نکرده بودند.

دبیر قرارگاه دانشگاهی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان تصریح کرد: از نظر واکسیناسیون نوبت سوم و چهارم وضعیت استان اصلا رضایت‌بخش نیست در حالیکه نوبت سوم و دوز یادآور در ایمنی‌زایی واکسن نقش اساسی دارند.

وی با اشاره به رنگبندی کرونایی شهرستان‌ها گفت: دو شهر قرمز، سه شهر نارنجی و بقیه شهرستان‌های استان زرد هستند و رنگ آبی از نقشه جعرافیایی استان رخت بربسته است و با این روند بر تعداد شهرهای قرمز و نارنجی استان افزوده می‌شود و تحلیل‌ها نشان می دهد تغییرات در سطح استان در روزها و هفته‌های آتی به سمت وخامت پیش خواهد رفت.

موسوی ادامه داد: گرچه در این موج میزان ابتلاها و مراجعات سرپایی بسیار زیاد و اکثرا بصورت خانوادگی و خوشه‌ای است اما میزان بستری‌ها کم بوده و به طور عمده سالمند بوده و دارای بیماری زمینه‌ای هستند به طوری که بخش قابل توجهی از این بیماران بدحال و نیازمند بخش ICU هستند.

وی  در خاتمه گفت: اگرچه واکسیناسیون برای همه گروه‌های سنی لازم است و نقش اول را در مدیریت کرونا ایفا می کند اما سالمندان و گروه‌های پرخطر بسیار‌مهم و مورد تاکید است.

گفتنی است در این جلسه مدیران شبکه های بهداشت و درمان نیز بصورت وبیناری حضور داشتند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا