اخبار
کد خبر : 16203 ۱۴۰۱/۰۵/۰۱   ۱۳:۰۶:۱۰

یادداشت؛
نطق آتشین به نام دریاچه و به کام  انتخابات!

 

سالار صحرانورد_روزنامه نگار

جناب آقای ذاکر، دیشب که فیلم وایرال شده تان در فضای مجازی مبنی بر نطق کوبنده و آتشین در باب دریاچه ارومیه را دیدم، چند نکته به ذهنم خطور کرد که ابراز آنها برای تکوین افکار عمومی خالی از لطف نیست!

اول اینکه دریاچه ارومیه میراثی است كه از گذشتگان به ما  ارث رسیده و به طبع آن این دریاچه به پارک ملی قلب آذربایجان و نمادی از هویت فرهنگی -اجتماعی ملی مبدل شده است اما متاسفانه در طول سالیان متمادی دومین دریاچه شور جهان به یمن شعار درمانی های مسئولین ارشد دولتی و مقامات محلی و نطق های غیرآکادمیک و شومن‌گرایی نمایندگان مجلس و استفاده از کارت طلایی دریاچه جهت تکمیل پازل کمپین انتخاباتی به زمین بایر و شوره زار تبدیل شده است!

آیا در جریان هستید که سالیان درازی ساختاربندی آناتومی دریاچه ارومیه از هم گسسته و نفسش به شماره افتاده و اگر دریاچه کاملا خشک شود طبق مستندات موجود، طوفان نمکی حاصل از خشک شدن دریاچه دامنگیر چند استان (از آذربایجان غربی تا تهران) شده و این مناطق غیرقابل سکونت خواهد بود! آیا می دانید جان ۱۴ میلیون نفر انسان در معرض آسیب های مزمن جسمی منجمله سرطان پوست و بیماری های پوستی خواهد بود! آیا می دانید خشک شدن دریاچه هفت برابر اندازه مساحت شهری مثل تهران را به خشکی خواهد کشانید! 

آقای ذاکر ، دیگر دوران بزن درو و شومن‌گرایی گذشته، مردم ما به لطف سیمای وجودی تلفن همراه و اتصال به شبکه های مجازی، مطالعات تاریخی و همچنین اعتماد وافر به بنگاه های خبری و رسانه ها به خوبی از تاخت و تاز برخی افراد برای تصاحب قدرت با شیوه های سحر آمیز  انتخاباتی (قوم، قبیله، رنگ پوست، نژاد، دریاچه ارومیه) که مسبوق به سابقه است، آگاهی یافته اند! آنگونه که از رشته کلمات و عصبانیت غیرقابل کنترل و آدرنالیزه شما پیداست، این نطق بیشتر شبیه به استفاده ابزاری از دریاچه ارومیه جهت لاپوشانی بی تدبیری ها و سهل انگاری های صورت گرفته و همچنین نشان دادن چراغ سبز و لبیک به حامیان و یاورانتان هست تا زودتر از موعد مقرر بار انتخابات را به دوش بسته و گردنه های پر پیچ و خم این مسیر ناهموار را به سلامتی بپیمایند!

آقای ذاکر شما اصول و چهارچوب مطالبه گری از مسئولین ملی را با شیون زدن و داد و بیداد کردن اشتباه گرفتید! اولا شما بهتر هست به جای فریاد زدن، قدرت کلامتان را تقویت و به جای پرگویی، درگویی کنید! دوما شما می توانستید  با استعمال از ظرفیت مجلس شورای اسلامی همگام با سایر نمایندگان استان با طرح سوال سنجیده از رئیس جمهور و مطالبه گری مدون از وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و بالقوه تر از آن برقراری طرح استیضاح ایشان زنگ خطر خشکی کامل دریاچه و بحران عظیم منابع انسانی را به سمع و نظرشان برسانید و در صورت لزوم به خاطرخشک شدن، توسعه بی رویه کشاورزی و استفاده نادرست از آب دریاچه برای کشت محصولات زراعی پرآب بر نگین فیروزه ای آذربایجان عذر این مقامات دولتی را بخواهید! سوما اینکه بهتر بود جنابعالی به جای فرو رفتگی در احساسات، طرح تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد هشت ساله و سرتاسر ابهام  ستاد احیای دریاچه ارومیه و حیف و میل شدن ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به این ارگان و شانه خالی کردن این ارگان در روند خشک شدن نگین فیروزه ای آذربایجان را به جریان می انداختید! رابعا شما بهتر می دانید که دول ها عزم جدی و اراده سیاسی برای احیای دریاچه ارومیه را ندارند پس با این صحبت های انتخاباتی و غیرکارشناسی تان به جای مرتفع کردن معضلات منطقه ای، بانی سوق دادن مجموعه دولت جهت خرید وقت و سقوط دریاچه به دره ی مرگ و  زدن میخ به تابوت پارک ملی آذربایجان می باشید!

بهتر هست به مردم شفاف سازی شود که آیا وظیفه نمایندگان دخالت در عزل و نصب های مدیریتی و تحمیل افراد خودی درپست های قدرت است؟ آیا وظیفه نمایندگان  تبدیل دریاچه ارومیه به بنگاه معاملات سیاسی بوده که این نگین فیروزه ای مظلوم را بارها جهت تکمیل پازل انتخاباتی و بازی با احساسات مردم مورد استفاده ابزاری قرار بدهند! آیا وظیفه ایشان دنباله روی کردن منافع و مطامع ملت هست یا استارت فعالیت های انتخاباتی آن هم یکسال مانده به شروع انتخابات! مگر می شود موضوع احیای دریاچه ارومیه را که یک مطالبه ملی بوده، بدون مطالعات راهبردی و بهره گیری از تجارب و تخصص های ارزشمند اساتید دانشگاهی مرتبط و صرفا با نطق های رادیکالی استیفا گردد!

آقای ذاکر شما و سایر نمایندگان مجلس انقلابی می توانید فقط یک نمونه از برنامه های راهگشا و نتیجه بخش در راستای احیای دریاچه ارومیه را نام ببرید؟ به نظر می رسد که در انتخاب مشاوران و اتاق فکرتان دقت وحساسیت بیشتری به خرج نداده اید که باعث شده تا قبله گاه خدمت را گم‌ کنید.

انتهای پیام/

 

 


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا