اخبار
کد خبر : 162 ۱۳۹۴/۰۴/۱۴   

پشتوانه مالي و تجربه حلقه‌هاي مفقوده براي فعاليت رسانه‌اي هستند

زمانی که برگ‌های تقویم گذرشان به ماه تیر می‌افتد نبض حرکتشان در عدد 14 متوقف می‌شود. روزي که به حرمت قلم «روز قلم» نامگذاري شده، پديده مقدسي که ديرينگي‌اش به وسعت تاريخ است اما مهجور؛ هم براي آنان که با قلم حشر و نشر دارند و هم براي آنان که خواننده پيام هستند. در این روز یاد انسان‌هایی می‌افتیم که ثانیه‌ شمارهای عمرشان را روی دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های جامعه‌ و مردمانشان کوک کرده‌اند، با جوهر سياهشان سپيدي‌ها را به تصوير كشيدند، سينه سياهي‌ها را با از بين بردن ناداني، جهل و ناآگاهي شكافتند، پس چه سخت است سخن گفتن از كساني كه آثارشان دنيايي از سخن است و چه بسا آگاهي‌دهنده و جريان‌ساز.

به گزارش ناي قلم، بي‌شك عوض نادری از جمله فعالان عرصه رسانه استانمان است که چند صباحی قلمش را در راه ارج نهادن حرفه‌اش بر روی کاغذ سفید به نگارش درآورده، شخصیتی که با تواضع مثال زدنی و مهم‌تر از همه با اقتدار، بارها و بارها مشکلات و مسائل خبرنگاران را بيان كرده تا مبادا پل رسانه‌ها كه عمري براي مردم و مسئولان ساخته شده در جامعه شكسته شود، چه نيك مي‌دانيم سپاس از راويان و ناقلان خبرهاي تلخ و شيرين در يک روز خلاصه نمی‌شود، به هر حال این روز را بهانه ای قرار دادیم و پاي صحبت اين پيشكسوت عرصه خبر نشستيم.

نادري با بيان اينكه «پشتوانه مالي و تجربه» حلقه‌هاي مفقوده براي فعاليت رسانه‌اي هستند، مي‌گويد: نگرش سياسي و اجتماعي موجب شده در سه دهه گذشته همواره بر دامنه متقاضيان نشريات افزوده شود اين در حالي است كه اغلب صاحبان امتياز و مديران مسئول به ويژه نشريات محلي كار و اشتغال غيرروزنامه‌اي دارند و همواره تاكيد دارند كه مابه‌التفاوت هزينه‌هاي نشريه را از شغل اصلي خود جبران مي‌كنند. اما اينكه توليد نشريه به واسطه هزينه‌هاي توليد، چاپ و توزيع همواره هزينه قابل توجه داشته نبايد فراموش كنيم در چند سال اخير هزينه‌هاي چاپ نشريه در مقايسه با هزينه‌هاي توليد افزايش چشمگير يافته است، باز اين در حالي است كه تاكنون و براي اعطاي مجوز توجهي به توان مالي صاحب امتياز و مدير مسئول براي انتشار و توان فني و تجربه لازم براي توليد آن نشده است.

وي مي‌افزايد: امروز با رشد سايت‌هاي خبري و شبكه‌هاي اجتماعي كار خبررساني از حيطه نشريات و رسانه‌هاي تابلودار خارج شده و پروسه سنگين و پرهزينه كار در رسانه‌هاي مجوزدار به همان ميزان از سرعت اطلاع‌رساني سريع مي‌كاهد. در دنياي جديد ايجاد شده از نظر رشد ارتباطات نشرياتي موفق هستند كه قبل از خبر پرداختن به نقد و تحليل و اتفاقات را در اولويت قرار مي‌دهند لذا در اين صورت هزينه نشريات باز افزايش مي‌يابد چرا كه به جاي استفاده از پوشش خبري ساده و عكس به تحليل و نقد حوادث و رويدادها بپردازند در غير این صورت شاهد گوشه‌گيري و انزواي بيشتر نشريات چاپي به ويژه محلي خواهيم بود.

خبرنگار پیشکسوت عرصه خبر و اطلاع رسانی استان در عين حال متذكر مي‌شود: عدم برخورداري از پروسه سيستماتيك و تعريف شده در توليد نشريات محلي كه همواره هزينه‌بر مي‌باشد در كنار ضعف موجود در بنيان مالي اين نشريات حتي انگيزه‌هاي سياسي فصلي و زودگذر را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و از نشريه كه مي‌بايست به عنوان كالا و عنصري در دست باشد به حربه‌اي در آستين تبديل مي‌كند كما اينكه بسياري از مجوزهاي اعطايي تاكنون براي یک‌بار هم به زيور چاپ آراسته نشده‌اند و 90 درصد از مجوزهاي چاپ نشريه رنگ دفتر كار نديده‌اند و اگر هم به مرحله توليد و انتشار مي‌رسند گاه‌شماري بيش نيستند.

نادري ادامه مي‌دهد: از ياد نمي‌بريم با تكثر به وجود آمده در رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي داراي مجوز رسمي عرصه خبرنگاري در مقياس بسيار وسيع دست‌خوش تغيير شد. پرداختي‌هاي حداقلي و عدم ايجاد ثبات شغلي و عدم تامين ضرورت‌هاي آن بيش از پيش نمايان شد در مقابل اينكه عده‌اي از خبرنگاران براي امرار معاش مجبور شدند با چند رسانه قرار همكاري داشته باشند مديران مسئول و سردبيران نشريات نيز براي فرار از تعهدات خويش دست به دامن افراد غيرحرفه‌اي و آماتور براي توليد خبر و عكس خبري شدند. اين نقصان به حدي شور شد كه فعالان باسابقه عرصه خبرنگاري صحنه را به نفع اين گروه تازه به دوران رسيده خالي كردند. در بسياري از محافل خبري ديگر اطلاعات و دانسته‌هاي خبرنگاري حرف اول را براي هدايت مصاحبه برعهده نداشته بلكه معامله پشت پرده برخي از روابط‌عمومي‌ها و صاحبان نفوذ حرف اول را مي‌زند و در حالی که اين محافل همواره هديه‌دار است، دست‌اندركار رسانه محلي براي بهره‌مندي از آن، از وجود افراد نزديك به خود و يا فاميل استفاده مي‌كند، در حال حاضر اگر شاهد آمد و رفت فراوان افراد در رسانه‌هاي محلي و سفيران خبرنگار هستيم بازتاب شرايط ايجاد شده موجود هست، متاسفانه دامنه بي‌توجهي به اهميت كار خبرنگاران به عنوان پل ارتباطي رسانه و جامعه به رسانه‌هاي سراسري و ملي و حتي دولتي نيز رسيده و اولين گام براي كاستن از هزينه‌ها در رسانه‌ها را متوجه بخش خبرنگاري مي‌كنند.

وي در جمع‌بندي سخنان خود تاكيد مي‌كند: گسترش كار رسانه‌اي ايجاب مي‌كند قانون و مقررات، زيرساخت‌ها و بنيان‌هاي فكري و مالي آن نيز گسترش يابد. در كنار كاهش حمايت‌هاي دولتي و عدم شفاف‌سازي كمك‌هاي دولتي براي نشريات و عدم تكافوي آن به عنوان كمك‌كننده را در حالي تجربه كرده‌ايم كه نوع نگرش دولت‌ها به نشريات با مواجه كردن عده كثيري از افراد با عالم نشريات روبه‌رو گرديد در حالي كه بانك‌هاي دولتي حاضر نشده‌اند مجوز نشريه را همچون مجوز بنگاه كوچك اقتصادي مورد پذيرش قرار دهند.

انتهاي پيام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا