اخبار
کد خبر : 1617 ۱۳۹۴/۱۱/۱۷   

مرکز مشاوره ژنتیک آغاز به کار کرد

«ژنتیک» از جمله علومی است که به دلایل مختلف در جامعه ما آنچنان که باید، مورد توجه قرار نگرفته و فقدان اطلاع‌رسانی درست در این زمینه موجب شده است بسیاری از افراد درباره اهمیت این علم در زندگی و نقش موثر آن در پیشگیری از وقوع بیماری‌ها‌ی با منشأ ژنتیک اطلاع کافی نداشته باشند. این در حالی است که اطلاع‌رسانی درست و کافی در این زمینه می‌تواند گام مهمی در جلوگیری از تولد نوزادانی با بیماری‌های صعب‌العلاج باشد.

به گزارش نای قلم، مهمترین هدف مشاوره ژنتیک، تشخیص احتمال وقوع یک اختلال ارثی در هر حاملگی است. مشاوره ژنتیک فرآیندی آموزشی است که به مبتلایان یا افراد در معرض خطر در شناسایی واقعیت اختلالات ژنتیکی (بیماری وراثتی) و نحوه انتقال بیماری آموزش می دهد تا با نحوه درمان و بهتر از آن با نحوه پیشگیری بیشتر آشنا شوند.

از آن جایی که دلیل اصلی اختلال ژنتیکی، شیوع در خانواده است، مشاوره ژنتیکی علاوه بر بیمار بر اعضای خانواده بیمار نیز تمرکز می کند تا به بهترین نحو از وقوع بیماری جلوگیری کند. هم چنین با مشاوره هدفمند روانشناسی به افراد برای سازگار شدن در خانواده یاری می رساند. مشاور ژنتیک شرح حالی از اطلاعات خانوادگی و نژادی از افراد می گیرد و درباره مخاطرات ژنتیکی بیمار و اعضای خانواده توصیه های لازم را به آن ها ارائه می کند.

از آنجا که خطر وقوع اختلال ژنتیکی در ازدواج های غیر فامیلی نیز (با وفور کم تر نسبت به ازدواج های فامیلی) وجود دارد، همه زوج ها قبل از ازدواج باید مشاوره ژنتیک انجام دهند

مشاوره ژنتیک، بر اساس اطلاعاتی که از افراد مورد مشاوره می گیرد، به تشخیص دقیق بیماری می پردازد و با ارائه شجره نامه، نحوه توارث بیماری و احتمال خطر را تعیین می کند تا روش های پیشگیری از وقوع اختلال در اختیار زوجین قرار گیرد.

از آنجا که خطر وقوع اختلال ژنتیکی در ازدواج های غیر فامیلی نیز (با وفور کم تر نسبت به ازدواج های فامیلی) وجود دارد، همه زوج ها قبل از  ازدواج باید مشاوره ژنتیک انجام دهند. همچنین مصرف الکل، مواد مخدر و سیگار یا سن بالای مادر و برخی از بیماری ها احتمال بروز اختلالات ژنتیکی فرزند را افزایش می دهد، در این گونه موارد حتما باید از مشاوره ژنتیک استفاده کرد.

تست ناقل بودن را متخصص ژنتیک در صورت لزوم به افراد سالمی که در نزدیکانش اختلالات ژنتیکی وجود دارد توصیه می کند تا در آینده از وقوع  اختلال در فرزندان شخص جلوگیری شود.

با استفاده از امکانات مراکز مشاوره ژنتیک، بیماری‌های ژنتیک قابل تشخیص است.

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی با تشریح اهمیت مشاوره ژنتیک گفت:  در آینده نزدیک تمام جامعه هدف بهزیستی تحت مشاوره ژنتیک قرار می گیرد.

پروین محمدپوری افزود: کمپین آگاهسازی مشاوره ژنتیک فعالیت خود را در ارومیه آغاز کرده است.

وی که در مراسم افتتاح مرکز مشاوره ژنتیک سخن می گفت، اظهار کرد: این مرکز هفتمین مرکز مشاوره ژنتیک در استان محسوب می شود که با مشارکت بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

محمدپوری با تقدیر از حضور موثر بخش خصوصی در برنامه های پیشگیرانه تصریح کرد: معتقدیم مشاوره ژنتیک حلقه مفقوده پیشگیری از معلولیت ها است و با اهتمام در این مقوله می توان بخش عمده ای از معلولیت ها را پیشگیری کرد.

رئیس بهزیستی شهرستان ارومیه نیز در سخنانی با تبریک ایام فرخنده دهه فجر اظهارداشت: شهرستان ارومیه با توجه به اینکه بخش عمده ای از جامعه هدف بهزیستی استان را در خود جای داده فعالیتهای بسیاری را در حوزه پیشگیری انجام می دهد.

زهرا روحی با تاکید بر اجرای مشاوره ژنتیک به عنوان یکی از راهکارهای اصلی پیشگیری از معلولیت ها، افزود: امیدواریم در آینده ای نزدیک و با توجه به حساسیت موضوع و نیز استقبال بخش خصوصی مراکز مشاوره بیشتری در ارومیه راه اندازی شود.

افتتاح سه خط تلفنی جدید 1480

همچنین سه خط تلفنی جدید 1480 در ارومیه به بهره برداری رسید.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اظهار کرد: خوشبختانه مردم استان استقبال خوبی از این مشاوره تلفنی دارند به نحوی که از ابتدای امسال 10 هزار تماس تلفنی با 1480 صورت گرفته است.

پروین محمدپوری با بیان اینکه این خط در تمام استان قابل دسترس است، افزود: مشاوره تلفنی 1480  با بهره گیری از کارشناسان زبده توانسته راهنمای خوبی برای مردم باشد.

وی افزود: در تمام استان خط مشاوره تلفنی دولتی 1480 از هشت صبح لغایت 18 عصر پاسخگوی مشکلات تماس گیرندگان در زمینه های پیش از ازدواج، خانواده، کودک و نوجوان، تحصیلی و شغلی و.... است.

 محمدپوری با بیان اینکه مشاوران و روانشناسان آموزش دیده با استفاده از فنون و مهارت‌های مشاوره تلفنی بدون اینکه اصراری برای شناسایی فرد داشته باشند به فرد خدمات مشاوره ارائه می‌دهند، ادامه داد: بخش اندکی از هزینه تماس به عهده تماس گیرنده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا