اخبار
کد خبر : 16169 ۱۴۰۱/۰۴/۲۷   ۱۶:۵۲:۵۵

نگاه؛
کاهش ساعات کاری نانوایی‌ها و نارضایتی مصرف‌کننده‌ها

 

طرح هوشمند‌سازی نان در حال پیاده‌سازی است اما هنوز رضایت مصرف‌کننده‌ها خبری نیست، به طوری که با آغاز این طرح هم ساعات پخت نان کم شده و صف‌های طویل مقابل نانوایایی‌ها راه افتاده و هم اندازه آن کوچک‌تر و کیفیت آن افت کرده است.

دولت برای مقابله با تخلفات نانوایان و عرضه آرد دولتی در بازار آزاد و احیاناً قاچاق آرد به خارج از مرز‌های کشور، قیمت آرد صنف و صنعت را آزاد‌سازی و فروش و عرضه نان سنتی را نیز هوشمند کرد. به این صورت، دولت کارتخوان‌هایی را در اختیار نانوایان سنتی آزادپز و دولتی قرار داد تا میزان پخت و فروش ماهانه نانوایان را از این طریق رصد کند. در این طرح که ابتدا فقط در چند استان به صورت آزمایشی اجرا و سپس سراسری شد، هدف این بود که آرد تخصیصی به نانوایان متناسب با پخت ماهانه آن‌ها باشد و بیشتر از میزان مصرف از دولت آرد تحویل نگیرند. این طرح اگرچه در آغاز به نفع مصرف‌کننده بود، اما با اجرای آن با نقاط ضعفی همراه شد که باید در اسرع وقت و با فوریت رفع شود.

یکی از ایرادات طرح که از همان ابتدا نمایان شد، کاهش ساعات پخت نان و تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایان بود.

ظاهراً با هوشمند‌سازی، نان از سوی نانوایان جیره‌بندی شد و برای اینکه آرد تحویلی‌اش تا پایان ماه برسد هم ساعات پخت را کاهش دادند و هم اینکه در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه و ایام تعطیلات نانوایی را تعطیل می‌کنند.

در مواردی برخی واحدهای نانوایی با کاهش ساعات کاری خود در طول روز به جای سه نوبت پخت اقدام به پخت در یک یا دو نوبت در کمترین زمان ممکن می‌کنند برخی دیگر مدت‌زمان فعالیت خود را به یک روز در میان کاهش داده‌اند.

البته ناگفته نماند در این میان برخی از این نانوایی‌های دولتی نیز با برخی واحدهای آزادپزها دست در یک کاسه دارند یعنی با کاهش ساعات کار نانوایی‌های دولتی شهروندان ناچار می‌شوند از نانوایی‌های آزادپز که هر عدد نان را به دلخواه خود با قیمت‌های بالا می‌فروشند، خرید کنند.

برخی شهروندان می‌گویند جدیداً هر وقت به نانوایی‌های دولتی مراجعه می‌کنند تعطیل است و زمان پختشان مشخص نیست.

درواقع به نظر می‌رسد اکنون به جای قاچاق آرد به کشورهای همسایه، قاچاق آرد از واحدهای نان دولتی به واحدهای آزادپز صورت می‌گیرد.

*شهروندان گزارش تخلفات را به ۱۲۴ اعلام کنند

دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی نانوایان، اعلام کرده است شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف مردم با شمارهای سازمان تعزیرات کشور ۱۲۴ و ۱۲۵ تماس حاصل کنند.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا