اخبار
کد خبر : 16136 ۱۴۰۱/۰۴/۲۲   ۱۸:۱۲:۲۰

طی دو هفته اخیر؛
موج هفتم در کشور و آذربایجان‌غربی آغاز شده است

 

دبیر قرارگاه دانشگاهی مدیریت و کنترل کرونا در آذربایجان غربی گفت: در آذربایجان غربی و تمام استان‌های کشور با وجود تفاوت در شدت ابتلا طی دو هفته اخیر در حوزه بیماران بستری، سرپایی و PCR مثبت روند افزایشی بود و متاسفانه موج هفتم در کشور و استان آغاز شده است.

به گزارش نای قلم، سیدجلیل موسوی در گفتگوی خبری اظهار کرد: در روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش میزان بیماران سرپایی، بستری،ICU  و فوتی وجود دارد.

وی افزود: سویه غالب همان سویه اومیکرون است که در موج ششم بود و تنها گونه‌های آن فرق می‌کند.

موسوی تصریح کرد: متاسفانه فرصت سه ماه گذشته که بهترین فرصت برای تکمیل واکسیناسیون بود را از دست دادیم.

وی بهترین، سهل‌ترین و موثرترین راه کار برای مقابله با موج جدید را واکسیناسیون عنوان کرد و در خصوص گروه‌های سنی اظهار کرد: افراد با سنین بالای پنج سال می‌توانند اقدام به دریافت واکسن کنند، همچنین افراد بالای 18 سال هم در صورتی که شش ماه از دریافت دز سوم آنها سپری شده می‌توانند دز چهارم یا یادآور را دریافت کنند. همچنین افراد بالای 12 سال که بیماری زمینه‌ای داشته باشند نیز می‌توانند دز یادآور را دریافت کنند.

موسوی در خصوص نوع واکسن‌های تزریقی عنوان کرد: خوشبختانه تنوع واکسن زیاد است و حدود 10 نوع واکسن وجود دارد و تزریق هر نوع از آنان اختیاری است اما اولویت واکسن به تبعیت از تزریق های پیشین است مگر آنکه واکسن تزریق شده قبلی موجود نباشد.

دبیر قرارگاه دانشگاهی کرونا در خصوص مراکز واکسیناسیون افزود: در حال حاضر واکسیناسیون فقط در مراکز خدمات جامع سلامت صورت می‌گیرد، لیکن در صورت افزایش استقبال تعداد مراکز نیز افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص تعداد تزریقات روزانه گفت: روزانه برای حدود 90 هزار نفر توان تزریق واکسن داریم اما میانگین واکسنی که در تیر ماه تزریق شده است روزانه 400 نفر است که حاکی از استقبال ضعیف از واکسیناسیون است.

موسوی استقبال کم از واکسیناسیون، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش مراسم ها و دورهمی ها را از علل اصلی اوج گیری کرونا دانست و گفت: با توجه به مراسم‌های پیش رو همچون بازگشت حجاج، عزاداری‌های ماه محرم و اربعین حسینی و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها شرایط در هفته‌ها و ماه‌های آینده بسیار شکننده و حساس خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مواجهه با مشکل یا مورد خاصی درخصوص واکسیناسیون می‌توانید با سامانه های 3133 یا 4030 تماس حاصل کنید.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا