اخبار
کد خبر : 1613 ۱۳۹۴/۱۱/۱۳   

بازی های رایانه‌ای غیرمجاز گردابی که نوجوانان را بی صدا می بلعد

بازی های رایانه‌ای سال های زیادی نیست که در جامعه ما رایج شده‌اند اما در همین مدت کوتاه توانستند با سرعت عجیبی جای خود را در پر کردن اوقات فراغت نوجوانان پیدا کنند و جزو محبوب ترين بازي ها براي نوجوانان باشد.

به گزارش نای قلم، بايد توجه داشت که اين بازي ها مي تواند به عنوان تهديدي جدي براي سلامت روح و روان و جسم کودکان و نوجوانان به حساب بيايد، گردابی است که کودکان و نوجوانان را آرام و بی‌صدا می‌بلعد و آنها را در فضایی رها می‌سازد که خلاصی از آن امکان‌پذیر نیست.

اسارت فرزندان در زندان مجازی و دنیای رایانه‌ای بیماری جدید قرن ماست. بیماری ای که اگر به موقع پیشگیری و درمان نشود ضررهای جبران‌ناپذیری به بنیان خانواده‌ها وارد خواهد کرد.

 پرداختن به مشکلات و مضرات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و استفاده بیش از حد از فضای مجازی در رسانه‌های مختلف قابل توجه بوده است اما هر اندازه به این مسئله مهم پرداخته شود کافی نیست چرا که هنوز بسیاری از والدین نسبت به خطرات استفاده بیش از حد از این بازی‌ها بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که اگر فرزندانشان در گرداب بازی‌های رایانه‌ای گرفتار شوند به راحتی نمی‌توانند از آن خلاصی یابند.

نباید فراموش کرد که هدف اصلی از خرید کامپیوتر و ارتباط با شبکه اینترنت در خانواده‌ها، دسترسی به اطلاعات، آموزش و استفاده از فضای مجازی و مناسب است اما اگر این اهداف در مسیر درستی قرار نگیرد و به انحراف کشیده شود نه تنها اهداف آموزشی تامین نخواهد شد بلکه در کنار آن ده‌ها مشکل فرهنگی و اجتماعی نیز ایجاد خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی می‌گوید: در بسیاری از این بازی‌ها به غیر از رواج خشونت‌گرایی و جنبه‌های تبلیغاتی، حتی اهداف سیاسی هم قابل مشاهده است تا زمینه را برای تهاجم فرهنگی فراهم سازند.

حجت الاسلام محمدباقر کریمی می افزاید: آگاه سازی خانواده ها و فرهنگ نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از بازی های رایانه ای از جمله موضوعاتی است که رسانه ها باید به عنوان یکی از اولویت های فرهنگی بیش از پیش به آن بپردازند.

وی با بیان اینکه کسب موفقیت در زمینه بازی‌های رایانه‌ای نیازمند یک پیوست فرهنگی منطبق با اصول و ارزش‌های اسلامی- ایرانی است، اظهار می دارد: فرهنگ استفاده از بازی های کامپیوتری ایرانی در شرایطی که دشمنان از پیشرفته ترین امکانات و با توجه به علایق نسل جوان تیر پیکان را به سوی آینده سازان کشور نشانه می روند، یکی از ضروریات مباحث فرهنگی است.

کریمی تصریح می کند: بازی های رایانه ای در حال حاضر وارد سبد خانواده ها شده و ما به صورت تخصصی به این امر می پردازیم تا با ارائه بازی های مفید، فضای امنی در حوزه تفریح های دیجیتالی در خانواده ها ایجاد کنیم.

وی همچنین یادآور می شود، بازار داغ‌ بازي‌ رايانه‌، بازار سياه‌ وسيعي‌ به‌ وجود آورده‌ است‌ كه‌ به‌ دليل‌ عدم‌ وجود قانون‌ كپي‌رايت‌، عناوين‌ متنوع‌ بازي‌هاي‌ توليد كشورهاي‌ ديگر با قيمتي‌ نازل‌ در بازار عرضه‌ مي‌شوند.

کریمی اظهار می دارد: برخی از بازی های رایانه ای با هدف قرار دادن دین اسلام و تخریب پایه های فرهنگی و اخلاقی به خصوص در کشور ایران اسلامی، در صدد جنگ نرم هستند که با درایت نظام جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر، مبارزات جدی و همچنین تولیدات خوب داخلی در حال انجام است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ادامه می دهد: بررسی‌ها و مطالعات انجام گرفته ارومیه را به عنوان آلوده‌ترین شهر از حیث بازی‌های رایانه‌ای ناسالم نشان می‌داد.

وی متذکر می شود: با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف تلاش می شود ارومیه به یک شهر عاری از بازی‌های ناسالم رایانه‌ای تبدیل شود که خوشبختانه قدم‌های بسیار مثبتی برداشته شده است.

کریمی راه‌اندازی مجتمع‌های رسانه‌ای دیجیتال را یکی از اقدامات انجام گرفته عنوان و اضافه می کند: شورای فرهنگ عمومی در استان به صورت جدی این موضوع را مورد توجه قرار داده است و در این راستا ستاد مبارزه با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز و ستاد صیانت از آثار فرهنگی سینمایی مجاز تشکیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اضافه می کند: در دو مرحله جداگانه 70 هزار و 15 هزار حلقه بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز از پاساژهای ارومیه جمع‌آوری شده است.

از این رو به نظر می رسد بهترین روش برای محدودسازی پیامدهای ناشی از بازی های مخرب و ضداجتماعی و همچنین سالم سازی فرآیند آموزش کودکان و نوجوانان از طریق بازی، لازم است تا خانواده ها آگاه شده و به طور مستقیم اهرم کنترل بازی فرزندان خود در دست بگیرند و متولیان امور فرهنگی کشور نیز با جایگزینی بازی های ایرانی، اسلامی به جای بازی های خشن و بدآموز غربی و ایجاد تفریحات سالم جانشینی مناسب برای این گونه بازی ها فراهم کنند.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا