اخبار
کد خبر : 16049 ۱۴۰۱/۰۴/۰۷   ۲۳:۴۸:۴۱

یادداشت؛
هفتم تیر سال ۱۳۶۰نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران

 

محمدعلی خالق نژاد/ تیر، ماه اشک و زخم است؛ اشکی که در سوگ 72 تن از یاران امام خمینی رحمه الله علیه، همواره بر گونه‌هایمان جاری است و زخمی که هرگز التیام‌پذیر نیست. تیر، ماه اندوه است؛ اندوه در فراق مرزبانان حماسه و ایثار، مردانی که ستایش عصرها و نسل ها را برانگیختند. در هفتم تیر سال 1360، ما زخم خوردیم و داغ دیدیم، فریاد زدیم و سرخ گریستیم و از آن روز، بر مدار اشک و آه چرخیدیم. در چنین روزی، دیوصفتان و دوزخی دلان بدکُنش، بهشتی و هفتاد ویار باوفا و بهشتی سیرت آن مرد تنهای صحنه های آتش و خون را به خون غرقه کردند؛ مردی که سیره اش چون آبشاری پرشکوه و هیجان‌بخش از لطافت های انسانی، سرشار و سرشتش به گلبرگ های رنگارنگ بخشش و گذشت، آراسته بود؛ مظلومی که اندیشه ژَرف نگرَش، به سان رودی پاک و زلال، از چشمه ی جوشان امامت لبریز بود.

*مقدمه ای که فرجامش انفجار بود

«ملتی که برای اقامه عدل اسلامی و اجرای احکام قرآن مجید و کوتاه کردن دست جنایت کاران ابرقدرت و زیستن با استقلال و آزادی قیام نموده است، خود را برای شهادت و شهید دادن آماده نموده است. ملت ما برای همه چیز ایستاده است».(فرازی از سخنان شهید مظلوم درلحظات آغازین جلسه هفتم تیر حزب جمهوری اسلامی)

چهل و یک سال پیش در چنین روزی، هفتم تیرسال ۱۳۶۰ فقیهی بابصیرت وانقلابیِ روشن‌ضمیر،عالمی وارسته و مُتَّقی و مبارزی خستگی ناپذیر، سیدالشهدای انقلاب اسلامی، معمار دستگاه قضایی کشور و یارویاور صدیق حضرت امام خمینی (ره) آیت الله شهید مظلوم دکتر "سید محمد حسینی بهشتی" و ۷۲ تن از برجستگان و نیروهای شایسته و کارآمد و بهترین کارگزاران نظام اسلامی با توطئه منافقین کوردل و هماهنگی استکبار جهانی به قصد ضربه زدن و خشکاندن نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران با اقدامی تروریستی در حادثه انفجار مهیب دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به فیض عظمای شهادت نایل آمدند. اما این اقدام کوردلانه در مقابل رهبری داهیانه و خردمندانه بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت روح الله و هوشمندی و حضور گسترده مردم نه تنها نتوانست اهداف این جنایت را تامین کند بلکه در نهایت موجب شکست و رسوایی دشمنان انقلاب اسلامی شد.

هفتم تیر حادثه ای فراموش نشدنی و نیز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود چراکه پس از وقوع این حادثه هولناک مردم بیشتر به ماهیت دشمنان نظام و انقلاب پی بردند و چهره کریه و خوی غیرانسانی‌شان را شناختند .

در آن شب، یک بار دیگر دَدمنشان جهان خوار از پشت بر قامت استوار مردان خدا خنجر کوفتند و به گمان خود کوشیدند که میدان را از یاران امام و انقلاب تهی کرده و قامت استوار ملّتی را که چنین مقتدرانه به پاخاسته بود، درهم شکنند، اما غافل از آنکه هر قطره خونی که بر زمین چکید، گواه پایدار جنایت جهان خواران شد و هر مردی که در خون غلطید، هزاران مرد و زن ایران اسلامی را، استوارتر و مصمم تر راهی میدان کرد؛ میدانی که نیروی اهریمنی باطل در برابر حق جز شکست ره به جایی نخواهد جست.

یاد شهیدان هفتم تیر و در راس آنها سیدالشهدای انقلاب شهید مظلوم دکتر بهشتی بس معطّر و روح بخش است. هفتاد و دو شهید خونین، هفتاد و دو ستاره خونین، 72 نمونه «بودن»، هفتاد و دو مهاجر عاشق، جمعی بودند و شمعی داشتند. شمع این جمع، «بهشتی» مظلوم بود که به فرموده امام بزرگوارمان: "بهشتی یک ملت  بود برای ملت ما".  کاروانی بودند و مقصدی داشتند و آن «لقاءاللّه » بود. اگرچه قامت هایشان در زیر آوار انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی درهم شکست، این قامت های فرو شکسته، قیامتی از قامت های یک امَّتِ قائم پدیدآورد. آن پیکرهای پاک قطعه قطعه شده، سفره سبز طراوت این نهضت را در تمام خانه ها و کوچه ها و گذرها گستراند.

آیت الله شهید مظلوم دکتر بهشتی شهیدی از تبار ابوذر وعمار که همواره مظلوم بود و برهمین اساس هم امام خمینی (ره) در سوگ یار دیرین خود فرمود: "دشمنان با شهید  بهشتی که مظلوم زیست و مظلوم مرد و خار چشم دشمنان اسلام بود دشمنی سرسخت داشتند."

هفتم تیر سالگرد شهادت دکتربهشتی، شهید راست قامت ملت و درخت تناور انقلاب اسلامی است که به اعتراف مخالفانش سیاستمداری بود که در صدسال اخیر نظیرش به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد. شهید بهشتی کانون مقاومت بود و در برابر نیروهای داخلیِ سرمایه داری برای تهی کردن انقلاب اسلامی ایستادگی کرد.

این شهید شاهدِ همیشه جاوید در سنگر روشنگری چهره از نقاب لیبرالیسم مارکسیسم بر داشت و مخالفانش وقتی که دریافتند در مقابل منطق و استدلالش درمانده اند و ترور تمام عیار شخصیتی اش هم دیگر جواب نمی دهد گزینه ترور فیزیکی را با سَبُعیَّتِ تمام در دستور کار قرار دادند. آیت الله شهید مظلوم دکتر بهشتی را باید از چاره اندیشان انقلاب و حلال مشکلات روزمره دانست .

شهید بهشتی که مدیری مدبر و شخصیتی بی نظیر و منحصر بفرد به نسل های آینده بعد از خود آموخت هرگاه سر تسلیم  فرود نیاورند، "راست قامت جاودانه تاریخ خواهند ماند."

با شهادت این یاران والامقام انقلاب، سیر انقلاب اسلامی بر مبنای اسلام و ولایت و فقاهت، قوت و بالندگی یافت و توطئه های منافقان ونقشه های التقاطی و انحرافی آنان را رسوا ساخت. اگر حیات و شهادت فرزانگانی چون شهید بهشتی وهفتادوتن یاران باوفایش نبود شاید سرنوشت انقلاب به گونه ای دیگر رقم می خورد .

حضرت امام خمینی (ره) پس از حادثه هفتم تیر با شهامت و شجاعت مثال زدنی فرمودند: "گرفتن این شهیدان از ملت، ملت را عقب نمی نشاند، صف ها فشرده تر می شود، مشت ها گره اش محکمتر می شود. شما نمی توانی با ترور بعضی شخصیت ها با بمب گذاشتن در بعضی جاها، هر جا که باشید، نمی توانید این ملت را از صحنه خارج کنید. این ملت در سرتاسر کشور تا الان در صحنه است."

پس می بینیم امام بزرگوار امت با این سخنان حماسی برآمده ازدل دریایی خود روحیه دیگری به ملت بخشید و با یاری خدا و سرانگشت تدبیر، اجازه نداد کشور حتی یک روز دچار بحران شود و مکر مکاران و منافقین جنایتکار وابسته به استکبار جهانی را به خودشان برگرداند وآن شد که همگان شاهد فرو افتادن تشتت رسوایی این جماعت تبهکار شدیم.

خون بهشتی و 72 کبوتر خونین بال درانفجار هفتم تیر سرچشمه تهران پیکره انقلاب اسلامی را از زنگارهای به جا مانده از فرهنگِ منحطِ غربی، شرقی شست وشو داد. همانگونه که امام فرموده بود "سیل خروشان خلق وامواج شکننده ملت را به راه انداخت ." و به اسلام و نظام نوپای اسلامی جان و نیرویی تازه بخشید و در یک کلام می‌توان گفت که شهادت شهدای هفتم تیر و در راس آنها آیت الله شهید بهشتی ملت را زنده کرد و سخن امام راحل که فرمودند "بهشتی یک ملت بود برای ملت ما" را معنا بخشید.

روح شهید مظلوم دکتر بهشتی و تمامی شهدای هفتم تیر شاد و جایگاهشان فردوس برین باد.

فعال رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا