اخبار
کد خبر : 16010 ۱۴۰۱/۰۴/۰۱   ۲۲:۲۶:۱۰

عصر امروز؛
نشست ادبی-پژوهشی طرزی‌افشار در ارومیه برگزار شد

 

نشست ادبی-پژوهشی طرزی‌افشار؛ شاعر ارومیه‌ای به همت حوزه هنری آذربایجان غربی عصر امروز در ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، مدرس و منتقد ادبی در این نشست گفت: در طول تاریخ شخصیت های ادبی و فرهنگی زیادی وجود دارند که به دلیل فقدان نقد صحیح و پژوهش علمی متاسفانه گمنام و مهجور مانده اند به عنوان مثال سیف فرغانی در دهه 60 و حزین لاهیجی در دهه 40 به شهرت رسیده‌اند.

به گزارش نای قلم، حمید واحدی عصر امروز در نشست ادبی-پژوهشی طرزی‌افشار، بر شناساندن مفاخر و بزرگان فرهنگی و هنری تاکید و اظهار کرد: برگزاری این نشست‌ها توسط حوزه هنری اقدامی تحسین برانگیز در معرفی مفاخر و بزرگان فرهنگی و هنری‌مان است.

وی در ادامه این نشست سبک و زبان شعر طرزی افشار را تشریح کرد و به واکاوی محتوا و درون‌مایه شعر وی پرداخت.

این شاعر ارومیه‌ای گفت: طرزي افشار، شاعر عهد شاه عباس دوم و شاه صفي از ايل افشار بود كـه در سده يازدهم به قول بيشتر محققان اروميه و اسـتاد تمدن در روستاي طرزلوي در اطراف اروميه بـه دنيا آمده است اما متاسفانه ازتاريخ تولد و فوت اين شاعرهيچ اطلاعي در دسـت نيسـت.

واحدی ادامه داد: وی علوم ابتدایی را در زادگاه خود فراگرفت و پس از آن به ارومیه رفت و در آن شهر به تکمیل دانش خود پرداخت و اندک زمانی بعد از آن راهی قزوین و سپس اصفهان شد و به دربار شاه صفی و پس از آن به مجلس شاه عباس دوم (1038-1077 قمری) راه یافت.

به گفته وی، دیوان طرزی افشار به کوشش محمد تمدن در سال 1309 و سپس چاپ دوم آن در سال 1338 در تهران منتشر شده بود و دیوان دوم توسط بنیاد شهریارپژوهی زیر نظر فرهنگستان زبان و توسط دکتر فاطمه مدرسی و دکتر وحید ضیایی منتشر شده است.

این منتقد ادبی در تشریح سبک و زبان شعر طرزی افشار با اشاره به اینکه بسامد افعال جعلي طرزي‌افشار در بالاترين حد است و او در اين حوزه نوآفريني بي‌بديل است، اظهار کرد: طرزی‌افشار اولین کسی‌ است که در شعر فارسی اقدام به نحوشکنی کرده و طرز تازه‌‌ای را در نحو زبانی اختراع کرده، به طوری که از مصدرها و صیغه‌های جعلی با فرمول اسم، صفت، حرف به علاوه یدن به کرات استفاده کرده و مصدر جعلی درست کرده است، ضمن اینکه تنها به این فرمول بسنده نکرده و دستور زبان خاص دارد و با همين افعال مضامين لطيفي دارد.

مدرس کارگاه، اذعان کرد: متاسفانه برخی از اساتید این سبک را مخالفت با قیاس می‌دانند و عنوان می‌کنند که این سبک در زبان هنجارگریزی است، در حالیکه کلماتی چون چربیدن، جنگیدن، چرخیدن، چسبیدن و... در ادبیات فارسی وجود دارد لذا این سبک وجود داشته و استفاده شده است.

این شاعر ارومیه ای با بیان اینکه اگر سعدی، فردوسی، حافظ، خیام و مولانا جزو پیغمبران شعر هستند طرزی‌افشار جزو امامان شعر است، در عین حال اظهار کرد: با وجود این جای بس تامل و تاسف است که خصيصه برجسته‌ی شعر طرزي كه در اشكال متنوعي حاصل آمده است، تا به امروز به طور دقيق و علمي شناسايي نشده حتی در تذکره ها و تاریخ ادبیات از کنار اسم این شاعر به سادگی گذشتند و تلاش هاي شگرف شاعر در نظر خواص هم صرفاً به ساخت مصادر جعلي منحصر شده است.

واحدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشعار طرزی‌افشار به زبان ترکی، اذعان کرد: در زبان ترکی 40 هزار فعل داریم در حالیکه در زبان فارسی 115 فعل ساده وجود دارد.

این شاعر ارومیه‌ای با اشاره به اینکه اگر در شروط شاعري يكي از نكات اين باشد كه شاعر واژه‌سازي کند و بر غناي زبان بيفزايد طرزي از اين جهت بي‌نظير است، تصریح کرد: طرزی‌افشار با اقتباس از زبان ترکی و ساختن فعل از اسم، خدمت بزرگی برای فارسی زبانان کرده چرا که تعداد افعال را گسترش داده است.

واحدی بیان کرد: در زبان فارسی فقط از فعل های ساده می توان مشتق به دست آورد، در فارسی امروز دیگر فعل ساده ساخته نمی شود، یعنی نمی توان به طور عادی از اسم یا صفت فعل ساخت لذا فرهنگستان زبان فارسی می تواند با پشتوانه علمی این سبک و ساخته‌ها را ترویج دهد و کمک بزرگی به زبان فارسی کند.

در ادامه این نشست شاعران حاضر در نشست سوالات خود را مطرح و مدرس کارگاه به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

در حال حاضر یکی از خیابان های شهر ارومیه با عنوان طرزی افشار نام‌گذاری شده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا