اخبار
کد خبر : 16001 ۱۴۰۱/۰۳/۳۱   ۲۱:۵۶:۴۷

در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان؛
آذربایجان غربی کمترین سهم را در صادرات دارد

 

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی گفت: تمام تولیدات کشور از مسیر استان صادر می شود اما استان کمترین سهم را در صادرات دارد که باید با برنامه ریزی این سهم افزایش داد.

به گزارش نای قلم، جواد کرمی امروز در آیین تجلیل از صادر کنندگان برگزیده استان اظهار کرد: واحدهای دانش بنیانی با پتانسیل بالا در استان داریم که اگر مورد توجه قرار گیرد قطعا برای استان مفید خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ظرفیت های بالقوه فراوانی است، تصریح کرد: استان دارای زیر ساخت های مناسبی در ساخت خودرو، قطعات خودرو و باطری خودرو است که می توان با تقویت آنها صادرات این حوزه را توسعه داد.

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: استان دارای رتبه سوم کشور در بخش تنوع مواد معدنی با ۵۱ نوع ماده معدنی و رتبه پنجم کشوری در تعداد معادن را دارد.

وی ادامه داد: یکی از سیاست های استانداری افزایش ارتباط با پارلمان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است تا از این طریق توسعه اقتصادی استان سرعت یابد و استان به جایگاه واقعی خود در اقتصاد، تولید و صادرات دست یابد.

* شرایط فعلی جنگ اقتصادی است

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی هم در این مراسم گفت: شرایط فعلی جنگ اقتصادی بوده و دشمن با تمام توان در صدد شکست این عرصه است.

ناصر عتباتی افزود: تحریم و جنگ ناجوانمردانه است و دشمن همه تلاش خود را برای فشار بر ایران بکار گرفته است.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کارآفرینان افسران جنگ اقتصادی هستند.

او اذعان کرد: کارآفرینان دنبال عافیت طلبی نرفتند و در مسیر تولید و اشتغال جهاد می کنند و این نماد وطن پرستی، حزب الهی و انقلابی است.

رئیس کل دادگستری استان ادامه داد: ما به وجود تولیدکنندگان افتخار می کنیم چون درب هر کارخانه ای باز می شود درب زندانی بسته می شود.

عتباتی با تاکید بر اینکه ما وظیفه حمایت و پشتیبانی داریم، بیان کرد: مسئولان و مدیران صنعتی، بانکی و قضایی تفسیر قوانین و بخشنامه ها را باید به نفع تولید سوق داد.

رئیس دستگاه قضایی آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های ارزنده استان خاطرنشان کرد: این مجموعه با تمام توان در مسیر حمایت از تولید گام بر می دارد و در همین راستا کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری راه اندازی و فعال شد و تاکنون ٢۵ جلسه با ٧٧ مصوبه برای مرتفع کردن مشکلات تولید برگزار کردیم.

عتباتی ادامه داد: یکی از شاخص ترین اقدامات سال گذشته تعیین تکلیف فولاد ارومیه با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی و اشتغال صدها نفر بود.

وی اذعان کرد: تداوم فعال سازی کمیته حمایت قضایی از سرمایه گذاری اصلی ترین برنامه امسال دستگاه قضایی در آذربایجان غربی است.

عتباتی با اشاره به تبیین شعار سال گفت: دادگستری آذربایجان غربی با تمام توان در مسیر فعال سازی شرکت های دانش بنیان گام بر می دارد.

وی با فعالیت شورای حل اختلاف ویژه صنعت در اتاق بازرگانی ارومیه بیان کرد: رای وحدت رویه اتفاق خوبی است که در سیستم قضایی برای مدیریت بانکی فعال شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به نقش تولیدکنندگان و مسوولیت اجتماعی سرمایه گذاران گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار و 800 زندانی در واحدهای تولیدی مشغول بکار هستند.

عتباتی با اشاره به رشد کمک های مردمی، خیران و رشد حمایت از ستاد دیه و زندانیان از همراهی تولیدکنندگان و کارآفرینان و عموم مردم تقدیر کرد.

* صادرات یک الزام است

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان هم در این مراسم گفت: با توجه به شعار سال (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) امروزه صادرات یک الزام است لذا دولت سیزدهم نیز برای این مهم اصلاحاتی را در رابطه با اقتصاد کشور تدابیر دیده و انجام می‌دهند.

عبدالحمید سرتیپی گفت: چهار مولفه‌ی اساسی در این زمینه عبارت است از آزادسازی قیمت ها، ثبات اقتصادی در اقتصاد کلان کشور، اصلاح اقتصادی در راستای حمایت از اقشار کم برخوردار و متوسط جامعه و در آخر دسترسی کم هزینه به بازارهای جهانی.

وی با اشاره به صادرات استان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در استان ما در اولویت قرار دارد استفاده از ظرفیت های صادراتی در گمرک های استان است، این در صورتی است که در پنج ساله گذشته این ‌امر رشد خوبی داشته و در سال گذشته به ارزش سه میلیارد دلار از استان صادرات صورت گرفته است .

سرتیپی با اذعان ‌اینکه هزینه ها باید صادرات محور باشند، افزود: سه پایانه‌ی مبادلات مرزی در استان وجود دارد باید به گونه ایی برنامه ریزی شود تا هزینه ها صادرات محور شده و به حداقل برسد تا سود دهی برای صادرکننده و واحدهای تولیدی صورت گیرد.

* مجموعه دستگاه قضایی ده‌ها نفر را صاحب شغل کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ارومیه هم گفت: شخص رئیس دادگستری و مجموعه دستگاه قضایی ٧٧ مورد واحد تولیدی را از شکست نجات دادند و دهها نفر را صاحب شغل کردند.

حسن انتظار افزود: با توجه به مشکلات و برنامه ریزی ناقص کشوری به سختی به رشد هشت درصد اقتصادی خواهیم رسید چون اقتصاد با دستور درست نمی شود و باید مشوق ها و دستورالعمل‌ تغییر یابد.

وی تاکید کرد: برای رشد و توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری و همکاری های همه جانبه و رفع موانع پیش رو هستیم.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا