اخبار
کد خبر : 15990 ۱۴۰۱/۰۳/۳۰   ۱۸:۵۸:۱۳

رئیس کل دادگستری استان:
اجازه نمی دهیم آذربایجان‌غربی جولانگاه ارازل و اوباش شود

 

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: از این تریبون اعلام می کنم به هیچ وجه اجازه نمی دهیم آذربایجان غربی جولانگاه ارازل و اوباش شود.

به گزارش نای قلم، ناصر عتباتی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: امنیت اجتماعی، اخلاقی و روانی خانواده‌ها جدی‌ترین مطالبه‌ای است که مردم استان از ما دارند و تشکیلات قضایی، انتظامی امنیتی و سیاسی استان خود را موظف و مکلف به تامین آن می‌دانند.

وی تاکید کرد: هیچ خط قرمزی در حوزه تامین امنیت مردم نداریم.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به عملکرد مثبت تشکیلات قضایی در تامین امنیت اجتماعی، تصریح کرد: امروز میدان را از ارازل و اوباش گرفتیم و اگر افرادی این را رقم بزنند و اتفاق بیفتد با برخوردهای جدی و قاطع تشکیلات قضایی مواجه می شوند.

وی گفت: رسانه ها باید به تشکیلات قضایی کمک و برجسته کنند که رفتار مجرمانی نتیجه و آخر و عاقبتی ندارد.

رئیس کل دادگستری استان همچنین با اشاره به اتفاقات تلخ هفته‌های اخیر در ارومیه که همراه با درگیری مسلحانه در خیابان‌های این شهر بود همراه بود گفت: در همین راستا بیشتر افراد دخیل در ماجرا بازداشت شدند.

وی در عین حال تاکید کرد: آذربایجان غربی در ردیف‌های استان‌های امن کشور قرار دارد و در اکثر جرایم مهم با کاهش روبرو هستیم.

عتباتی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: در برخی مواقع با رفتارهایی مواجه می‌شویم که عالما و عامدا به دنبال ایجاد تفرقه بین اقوام و ادیان هستند.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: زیبایی کشور ایران و آذربایجان غربی به تنوع اقوام، فرهنگ ها، زبان و ادبیات است به طوری که بدون اقوام و ادیان، ایران معنی و مفهومی ندارد.

وی اظهار کرد: وقتی می گوییم رنگین کمانی از اقوام و ادیان یعنی این رنگین کمان زیبایی، جذابیت و دلربایی دارد لذا نمی خواهیم از آن تهدید درست کنیم.

* فرصتی برای پرداختن به مباحث قومیتی نداریم

عتباتی افزود: ما فرصتی برای پرداختن به مباحث قومیتی نداریم، اجازه هم نمی دهیم افرادی با اهدافی خاص و با هر برنامه و سیاستی بخواهند این اتحاد و وحدت را بین اقوام و مذاهب بر هم زنند، همه باید دست به دست هم دهیم و استان را بسازیم.

وی با بیان اینکه ذهن و توان مدیران را با مسائل و موضوعات قومیتی و بی اساس گرفتن، خیانتی بیش نیست، متذکر شد: به یقین اگر کسی از هر قومی بخواهد با بازی با اسامی و الفاظ، نوشتن و گفتن به این اتحاد آسیب بزند ما یک توطئه جدی برای اتحاد استان قلمداد می‌کنیم و به شدت برخورد می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: رسانه ها باید با تبیین درست این مباحث را در نطفه خفه کنند.

استفاده از احکام قضایی جایگزین حبس همواره مورد توجه واقع شده اقدامی که علاوه بر محقق کردن هدف نهایی اعمال قانون که همان آگاه کردن است خود می تواند نمادی از دوران تعالی و تحول و شکوفایی قضایی هر جامعه باشد.

مطالعه و خواندن کتاب هایی با موضوع حفاظت از محیط زیست، نوشتن مقاله ای با محور جایگاه محیط زیست، مطالعه آثاری با موضوع ضرورت حفظ حقوق شهروندی و یادداشت برداری از و توضیح دادن آن، کاشتن تعداد مشخصی درخت در منطقه ای خاص و جمع اوری زباله های پارکی در یک منطقه از شهر از جمله برخی احکام جایگزین حبسی هستند که مورد توجه واقع شده اند.

جنس و ماهیت مجازات‌های جایگزین بیشتر تربیتی است که با اهدافی از جمله پیشگیری از پذیرش فرهنگ زندان، پیشگیری از تکرار جرم، کاهش جمعیت کیفری زندان، اجرای اصل فردی کردن کیفر، کاهش هزینه‌های نگهداری، حمایت از جامعه در برابر مجرم و بازپروی مجرمان مورد استفاده قرار می گیرند.

رییس کل دادگستری استان در این خصوص گفت: در سال گذشته در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، ۹ هزار و ۳۸۹ مورد حکم جایگزین حبس در استان صادر شده است.

سیاست‌ها و اقدامات قوه قضاییه در دوره تحول در زمینه بهبود شرایط زندانیان و زندان‌ها، چشمگیر و برجسته بوده است؛ از اعمال تأسیسات ارفاقی و مجازات‌های جایگزین حبس تا حرفه‌آموزی و اشتغالزایی برای زندانیان و حمایت مادی و معنوی از خانواده‌های آنها.

یکی از اقدامات ویژه قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها در دوره تحول، افزایش استفاده از سامانه‌های نظارت و مراقبت الکترونیکی است. پابند الکترونیکی یکی از این سامانه‌هاست که مزایای زیادی هم برای زندانی و هم برای نظام زندانبانی دارد.

عتباتی در این زمینه اظهار کرد: در بخش پابند الکترونیکی جزء رتبه‌های اول کشوری هستیم.

رییس کل دادگستری استان اذعان کرد: در یک سال گذشته، ۶۵ فقره پرونده قتل نیز در استان به صلح و سازش منجر شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ رسیدگی به پرونده‌ها طی سال گذشته در آذربایجان غربی ١٠٠ درصد بود، اضافه کرد: در این مدت به ۵٣٣ هزار پرونده‌ موجود رسیدگی شد.

رییس کل دادگستری استان اضافه کرد: در همین مدت، در سطح دادسراها سه هزار و ۶٠٠ پرونده را کاهش دادیم که طی چندین سال گذشته بی نظیر بود.

*ضرورت توسعه زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک

عتباتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های دادرسی الکترونیک ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: سمت و سوی حرکت قوه قضائیه براساس سیاست‌های ابلاغی و مبانی سند تحول، استفاده از فناوری‌های جدید و ایجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات قضایی به صورت الکترونیکی جهت تحقق قوه قضائیه هوشمند است.

رییس کل دادگستری استان ادامه داد: توسعه خدمات قضایی و دادرسی الکترونیکی به میزان مناسب رسیده و ابلاغ الکترونیکی هم در استان به ٩٠ درصد افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.

عتباتی گفت: با توسعه ابلاغ الکترونیکی طی سال گذشته از صدور ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار برگ کاغذی قضایی خودداری شد.

رییس کل دادگستری استان گفت: ۵۰ دفتر خدمات الکترونیکی در استان راه اندازی شده که به تناسب نیاز افزایش می‌یابد.

وی همچنین در خصوص عملکردهای مثبت سیستم قضایی در آذربایجان‌غربی، گفت: در سال گذشته، برخلاف بیشتر سال‌های عملکردی استان، بالغ بر 6 درصد در حوزه ورود پرونده‌های استان و جرائم و اختلافات کاهش داشتیم. این امر با ارتقای دانش و‌ آگاهی رسانه‌ای و برنامه‌های مدون پیشگیرانه در استان محقق شده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، تاکید کرد: در سال گذشته، نرخ رسیدگی به پرونده‌ها بالای 100 درصد بوده که غیر از شوراهای حل اختلاف 533 هزار پرونده ورودی داشتیم و بیش از این رقم در دادگاه‌ها رسیدگی و مختومه  شده است. این رقم پرونده با تعداد کمتر از 400 نفر قاضی همراه با مدیران قضایی استان محقق شده که قابل بررسی است.

وی ادامه داد: زمان رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم در سال 99 حدود 87 روز بود که در سال قبل به 79 روز کاهش یافته است. در سال جاری برنامه‌ریزی برای کاهش به زیر 70 داریم.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در حوزه منابع طبیعی، بیش از سه هزار و 600 هکتار از این منابع عودت داده شد و تمام اراضی سند تک برگی با سیستم کاداستر صادر شده است، امسال نیز در زمینه برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز و سند تک برگی اراضی کشاورزی ورود کرده‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان، با اشاره به اینکه با روند موجود شاهد نابودی کشاورزی و منابع خواهیم بود، تاکید کرد: اعتقاد ما این است که باید اراضی کشاورزی احیا شود. برخی موضوع را تا مجلس کشاندند اما بر اساس قانون و حفظ حقوق بیت المال همچنان ادامه می‌دهیم چراکه سرمایه ملی و عامل خودکفایی کشور هستند.

عتباتی، در مورد عملکرد شوراهای حل اختلاف استان آذربایجان‌غربی هم اظهار داشت: در سال گذشته با ایجاد 26 هسته جهادی بخشایش، شاهد سازش در پرونده‌‌ها هستیم که این امر موجب ختم دادرسی پرونده‌های چندین ساله شده است. باید به این امر توجه داشت که جامعه کم گذشت شده و باید فرهنگ صلح و سازش نسبت به بخشش از مسائل توجه شود.

رئیس کل دادگستری استان، با اشاره به پرونده شهرداری ارومیه هم ابراز داشت: این پرونده با 45 جلد کارشناسی، برای 84 نفر کیفرخواست صادر شده و در شعبه کیفری 2 ارومیه در دست بررسی است.

وی ادامه داد: انصاف و عدالت ویژگی اصلی در امورات است، باید در تمام موارد انصاف داشت، اطلاعات منتشر شده توسط دادگستری قابل تکیه است و نباید به گفته‌های خارج از ضابطه توجه کرد.

*ضعف دانش حقوقی در جامعه

رئیس کل دادگستری آذربایجان‌غربی، از ضعف دانش حقوقی در جامعه انتقاد کرد و خواستار فرهنگ سازی مبانی اولیه حقوقی در جامعه و در بین آحاد مردم شد و گفت: تمام تلاش دستگاه قضائی کاهش پرونده‌ها، صیانت و حمایت قضائی، کمک به دولت و تبیین راهبردها و امنیت استاندارد بوده و نقش رسانه‌های گروهی در تبیین این مهم بسیار حیاتی و ضروری است.

عتباتی ضمن اشاره به کمبود قاضی و کادر قضائی و امکانات از فراوانی‌ها پرونده‌ها انتقاد کرد و گفت: با توجه به مشکلات پیش رو کار دستگاه قضائی جهادگونه است، در حال حاضر فقط ۳۷۳ نفر قاضی و مدیر قضائی در استان داریم.

دبیر ستاد گرامیداشت هفته قوه قضائیه نیز در این نشست برنامه های هفته قوه قضاییه در استان را تشریح کرد.

اکبر تایوغ اظهار کرد: غبارروبی مزار شهدا و تجدید میثاق با شهدا، برپایی ملاقات مردمی و میزخدمت در دادگستری و مساجد مناطق کم برخوردار و مصلی، تجلیل از قضات نمونه، برپایی همایش شورای حل اختلاف، برگزاری پیاده‌روی خانوادگی، برپایی نمایشگاه و ارایه مشاوره حقوقی رایگان توسط وکلا به مدت هفت روز، دیدار با خانواده شهدا و تجلیل، بازدید از واحدهای تولیدی مشکل دار، بازدید از زندان و بازداشتگاه‌ها، تجلیل از قضات برتر، افتتاح خانه سازمانی و شورای حل اختلاف، برگزاری مسابقات و پیاده رویی خانوادگی خانواده های دادگستری، آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد از جمله برنامه‌های این هفته هستند.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا