اخبار
کد خبر : 15974 ۱۴۰۱/۰۳/۲۸   ۲۲:۰۰:۵۴

پس از ۳۰ سال؛
آجرهای قلایچی بوکان به کشور بازگردنده شد

 

رئیس موزه ملی ایران گفت: بازگرداندن آجرهای ۲۸۰۰ ساله قلایچی بوکان یک اقدام بزرگ بود که موجب شد این آجرها پس از ۳۰ سال به کشور بازگردند.

به‌گزارش نای قلم، جبرئیل نوکنده در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آجرهای قلایچی در بوکان اظهار کرد: برپایی نمایشگاه در شهرستان‌هایی که موزه تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ندارند کار ساده‌ای نیست، اما همت و همدلی مسئولان بوکان برای قبول مسئولیت حفاظت و نگهداری آجرها موجب شد تا این نمایشگاه در بوکان برپا شود.

او خاطرنشان کرد: برخی افراد خواستار این هستند که اشیای متعلق به هر شهر در موزه همان منطقه نگهداری شود اما برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران نیاز است که آثار و اشیای تاریخی سطح کشور در موزه ملی نگهداری شود چرا که موزه ملی ویترینی از هویت و فرهنگ ایرانی است‌‌.

مدیرکل موزه‌های ایران هم گفت: بهره‌برداری سریع از موزه باستان‌شناسی بوکان نیازمند مشارکت همه مسئولان و خیران است، اشیای تاریخی متعلق به بوکان به محض راه‌اندازی موزه این شهرستان از سراسر ایران جمع‌آوری و به این موزه منتقل می‌شود.

مرتضی ادیب‌زاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: استراد اشیای تاریخی یکی از وظایف اداره‌کل موزه‌های ایران است در این اداره‌کل تمامی پرونده‌های استردادی در حال بررسی بوده و امید است در آینده نزدیک بسیاری از اشیای تاریخی ایران بازگردانده شود.

*تنوع فرهنگی و تاریخی ایران بی‌نظیر است

کاردار سفارت سوئیس در ایران هم در این جلسه گفت: تنوع فرهنگی و تاریخی ایران بی‌نظیر است بسیاری از کشورهای دنیا شاید از نظر تاریخی قدمت بالایی داشته باشند اما این تنوع را ندارند.

کیم زیستلر اضافه کرد: ایران و سوئیس عضو کنسوانسیون یونسکو هستند و هر دو کشور بر لزوم حفاظت از آثار تاریخی تاکید دارند و براین اساس این دو کشور می‌توانند همکاری‌های خوبی در این زمینه داشته باشند.

او اظهار کرد: برپایی نمایشگاه‌های مختلف در چرخش اقتصاد و معرفی موزه‌ها می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و امیدوارم برپایی نمایشگاه آجرهای قلایچی در موزه مفاخر بوکان موجب رونق هر چه بیشتر این موزه شود.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا