اخبار
کد خبر : 15958 ۱۴۰۱/۰۳/۲۶   ۱۶:۲۰:۲۸

در جمع خبرنگاران عنوان شد؛
پل میانگذر دریاچه ارومیه استحکام خود را از دست داده است

 

پل شهید کلانتری طولانی‌ترین پل ساخته‌شده در ایران به طول یک هزار و 709 متر است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده‌ است این پل در ۲۷ آبان ۱۳۸۷ خورشیدی به بهره‌برداری رسید.

شرکت آزاد راه تبریز- ارومیه تعهد کرده بود تا ۲۰ سال نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه را برعهده بگیرد اما با گذشت نزدیک به ۱۲ سال از این قرارداد، هنوز نسبت به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه هیچ اقدامی نشده است.

مدیرکل وقت راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی چندی پیش اعلام کرده بود که 15 درصد عوارض در این مدت تخصیص پیدا نکرده اما با این وجود راهداری تمام تلاش خود را برای نگهداری پل انجام داده است.

به گفته محسن حمزه لو، پل میانگذر دریاچه ارومیه یک قرارداد مشارکتی با دو شرکت آزاد راه ارومیه به تبریز و تبریز به ارومیه است که سرمایه‌گذار آن نیز مشخص بوده در نتیجه ۱۵ درصد از عوارضی که از مردم دریافت می‌شود برای نگهداری پل است.

وی اعلام کرده بود، پروژه و نگهداری و مطالعات این پل متعلق به راه و شهرسازی است بنابراین نیازی نیست ۱۵ درصد عوارض میانگذر دریاچه ارومیه به اداره کل راهداری واریز شود.

به گفته حمزه‌لو تمام مبلغ مربوط به نگهداری پل دریافت شده و هیچگونه مشکلی از بابت رسیدگی و نگهداری پل میانگذر ارومیه نداریم.

اما امروز مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران اعلام کرد، پل میانگذر دریاچه ارومیه استحکام خود را از دست داده است و نیازمند توجه ویژه است.

محمدمهدی جعفری اظهار کرد: ۱۵ درصد عوارض آزادراهی پل میان‌گذر دریاچه ارومیه باید صرف تعمیرات پل می‌شد که با وجود پیگیری‌ها، صورت حساب مشخص و شفافی که مورد تایید حسابرسی قانونی باشد ارائه نشده است.

وی متذکر شد: اگر شرکت آزادراه ها به خصوص شرکت آزادراه ارومیه ظرف سه ماه آینده پاسخگو نباشد پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان ادامه داد: دیوان محاسبات سال‌های گذشته تذکرات لازم را داده است اما متاسفانه بنا به دلایلی مورد توجه مسئولان مربوطه قرار نگرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: با وجود هزینه‌کرد اعتبارات هنگفتی برای احیای دریاچه ارومیه اما بنا به دلایلی دریاچه ارومیه به وضعیت ایده‌آلی نرسیده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان ادامه داد: البته در این خصوص مشکلات زیادی وجود دارد که وجود بیشترین چاه‌های غیرمجاز در استان، مصرف بالای آب بخش کشاورزی، ضرورت لایروبی نشدن رودخانه‌ها از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با وجود تاکیدات انجام شده از شهریورماه سال گذشته متاسفانه تولیت استانی دریاچه ارومیه وجود ندارد، تولیت استانی دریاچه ارومیه در هاله‌ای از ابهام است و با توجه به پیگیری های انجام گرفته مقرر شده است در مدت یک ماه آینده تولیت استانی معرفی شود.

جعفری افزود: همت دولت بر این است که با تخصیص صددرصدی اعتبارات لازم دریاچه ارومیه احیا شود.

در تمامی این سال ها با وجود تکمیل نبودن مسیر پل میانگذر دریاچه ارومیه، عوارضی دریافت می شود اما شرکت متعهد هنوز نسبت به نگهداری از پل، هیچ اقدامی نکرده است و اینکه این میزان عوارضی که طی این سال ها دریافت شده، کجا صرف شده که هنوز هم ساماندهی پل معلق مانده است، جای سوال دارد؟!

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا