اخبار
کد خبر : 15951 ۱۴۰۱/۰۳/۲۵   ۲۲:۰۸:۴۰

اخبار فرهنگی آذربایجان غربی؛
برگزاری نخستین جشنواره اتودهای نمایشی در بوکان

 

۲۶ اثر به نخستین دوره جشنواره اتودهای نمایشی بوکان راه یافتند.

 دبیرجشنواره اتودهای نمایشی با اعلام این خبر، گفت: از مجموع ۸۶ اثر در مرحله بازبینی ۲۶ اثر با رای هیات انتخاب آثار برگزیده شدند.

کاوه محمدزاده اظهار کرد: بعد از سه روز بازبینی و ارزیابی آثار توسط هیئت انتخاب، امروز با شور و مشورت فراوان و با جمع بندی آرا ۲۶ اثر به اولین جشنواره اتودهای نمایشی راه پیدا کردند.

دبیر جشنواره اتودهای نمایشی تصریح کرد: به دلیل استقبال خوب اهالی تئاتر از این رویداد و ایجاد انگیزه بین همه‌ی علاقمندان، شورای سیاست گزاری برای ۶۰ نفری که اثرشان به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا نکرده است برنامه هایی خواهد داشت که متعاقبا اعلام می شود.

محمدزاده با اشاره به آثار برگزیده، گفت: بعد از اعلام ۲۶ اثر منتخب به جشنواره ، یک نشست توجیهی و یک کارگاه تخصصی در قالب اتودهای نمایشی برای صاحبان اثر تشکیل خواهد شد.

دبیر جشنواره اتودهای نمایشی در پایان خبر داد: پوستر جشنواره در روزهای پایانی خردادماه در مکانی متفاوت با حضور اهالی تئاتر رونمایی می‌شود.

اولین جشنواره اتودهای نمایشی شهرستان در نیمه اول تیرماه سال جاری به مدت دو روز در بوکان برگزار می‌شود.

*اختتامیە هفتە فیلم و عکس مهاباد برگزار شد

هفتە فیلم و عکس مهاباد با تقدیر از آثار راه‌یافتە به این رویداد غیررقابتی پایان یافت.

رییس انجمن سینما جوانان مهاباد در مورد برگزاری هفتە فیلم و عکس گفت: شانزدهمین هفته فیلم و عکس توسط انجمن سینما جوانان مهاباد و بە مدت دو روز برگزار شد. اثرات راه‌یافتە، نسبت بە دورەهای قبل از نظر کمی و کیفی در سطح بهتری قرار داشتند.

رحیم بایزیدی، افزود: در بخش عکس، ٢۴۵ قطعه از ٣۵ عکاس بە دبیرخانە هفتە فیلم و عکس مهاباد ارسال شد کە از این تعداد ١٩ اثر از ١٧ عکاس جهت نمایش در نگارخانه آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد پذیرفته شدند.

رییس انجمن سینما جوانان مهاباد با اشاره به بخش فیلم این رویداد گفت: ٢۴ فیلم از ٢٢ فیلمساز کە جزو تولیدات انجمن سینما جوانان مهاباد بود، در هفتە فیلم و عکس این شهرستان به نمایش در آمدند. از این تعداد، ٢٠ فیلم داستانی و چهار فیلم نیز مستند بودند. تمامی‌ فیلم‌های نمایش شدە در دو سال گذشته تولید شدەاند.

شانزدهمین هفتە فیلم و عکس مهاباد روزهای ٢٢ تا ٢۴ خرداد ١۴٠١ در سالن آمفی‌تئاتی ادارە فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهاباد برگزار شد و در پایان این رویداد فرهنگی از اثرات نمایش داده شدە با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

*کتاب «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» در ارومیه رونمایی شد

رونمایی از کتاب «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» نوشته سید حیدرعلی آران، شاعر سیستانی در مراسمی با حضور مسوولان و فعالان فرهنگی در ارومیه برگزار شد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این مراسم، نکوداشت شعرا، نویسندگان و اهل قلم را ضرورت امروز جامعه دانست و افزود: برگزاری آیین های رونمایی هراندازه بیشتر باشد، نتیجه موثرتری به دنبال خواهد داشت.

علیرضا نوروزی ادامه داد: گرامیداشت یاد و خاطره نویسندگان و اهل قلم همواره باید تدوام داشته و تجربیات آنها مورد استفاده قرار گیرد و نباید اجازه دهیم که نویسندگان و اهل قلم به فراموشی سپرده شوند.

وی به ویژگی های شخصیتی و ادبی «سید حیدرعلی آران» شاعر و نویسنده پیشکسوت استان و نویسنده کتاب «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» پرداخت و اضافه کرد: ایشان شخصیتی منفعت طلب نبوده و مناعت طبع و تواضع ایشان الگویی بی نظیر برای ماست.

حیدرعلی آران شاعر سیستانی ساکن ارومیه نیز در این مراسم به تشریح ویژگی های کتاب جدید خود پرداخت و گفت: این کتاب، مجموعه داستانی است که تمامی قومیت های مختلف را مورد توجه قرار می دهد.

وی ادامه داد: همچنین دراین کتاب سعی شده علاوه بر آداب و رسوم، فرهنگ و ادبیات اقوام مختلف، به فولکلور آذربایجان نیز پرداخته شود و داستان هایی از روستاهای محروم و دور افتاده سیستان و بلوچستان نیز در این کتاب بیان شده است.

وی اظهار کرد: اشاره به خاطراتی از رزمندگان و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی هم از دیگر قسمت های این کتاب است.

جواد زاهدی شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت های سیدحیدرعلی آران گفت: برگزاری برنامه های رونمایی از کتاب کمک بزرگی به توسعه فرهنگ کتابخوانی می کند و این برنامه ها بهتر است در جلسات ۴۰۰ نفری برگزار شود.

وی حیدرعلی آران را چراغ روشن انجمن های ادبی عنوان کرد و افزود: ایشان در راه اندازی انجمن های ادبی اعم از شعر و داستان و همچنین برگزاری جلسات داستان نویسی، شعر خوانی  و کلاس های داستان نویسی گام های موثری برداشته است.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا