اخبار
کد خبر : 1593 ۱۳۹۴/۱۱/۱۰   

نقش چندبعدی رسانه ها در انتخابات

لعیا نورانی زنوز

نقش و جایگاه رسانه ها و تاثیر آنها بر حوزه های مختلف زندگی بشر بر هیچکس پوشیده نیست، با توجه به حضور گسترده رسانه های مدرن و مجازی به جرات می توان ادعا کرد که تصور جامعه بدون رسانه دشوار است.

یکی از رسالت های رسانه ها و مطبوعات نهادینه کردن ارزش های دموکراتیک در جامعه است، در صورت حفظ این رسالت می توانند نقش خود را در عرصه سیاست به درستی ایفا کنند.

تنها کافیست نگاهی گذرا به تاریخ سیاسی داشته باشیم تا به نقش رسانه ها و مطبوعات در کشمکش‌های سیاسی در ابعاد داخلی و یا بین‌المللی پی ببریم، با توجه به اینکه انتخابات نیز مهم ترین ساز و کار مشارکت سیاسی است می توان به نقش چندبعدی رسانه ها در انتخابات پی برد.

به زبان ساده مشارکت سیاسی نقطه تلاقی جامعه و حکومت است و اینکه شهروندان حق دخالت در شکل دهی و صورت بندی حیات اجتماعی و سیاسی خود دارند چه براساس اصل ششم قانون اساسی نیز تجلی و تبلور اراده عمومی از طریق ساز و کار انتخابات است.

لذا رسانه ها می توانند به عنوان مهم‌ترین پل ارتباطی مردم و دولت، به عنوان سخنگوی مردم دیدگاه سیاسی و اجتماعی آنها را به مسئولان انتقال دهند یا بالعکس نظرات افکار عمومی را از سیاست ها و فعالیت های مسئولان به نمایش گذارند.

اما آنچه در این بین باید مورد توجه قرار گیرد رعایت اخلاق انتخاباتی است از آنجائیکه یکی از ابزارهای مورد استفاده برای تخریب رقیب استفاده از رسانه ها و سایت های بی هویت برای انتشار اخبار کذب و توهین و افترا می باشد ضروریست که رسانه ها اصل بی طرفی و توازن را در نظر بگیرند، چرا که عدم توجه به این مهم فضای سیاسی را از سلامت دور می دارد، منتج به تشویش اذهان عمومی، بی اعتمادی و تضعیف انگیزه های مشارکت می شود و عرصه انتخابات که میدانی برای رقابت سالم است به فضایی برای کینه توزی های شخصی و گروهی تبدیل می شود .

اینکه هر رسانه ای دیدگاه خاص خود را دارد امری کاملا طبیعی است و تردیدی نیست که با جریانی اختلاف سلیقه داشته باشد، اما دور از منطق است که به دلیل اختلاف سلیقه سیاست تشویش اذهان عمومی با استفاده از تخریب، تهمت و توهین را در پیش گیرد.

واضح و مبرهن است که رقابت سالم نیازمند فضایی به دور از بداخلاقی، تحقیر، توهین و تخریب است فلذا اگر رسانه ای صرفا برای فریبکاری و تخریب فضای سالم رقابت انتخاباتی وارد عرصه می شود به دنبال خیر و صلاح مردم نیست و عملکردی کاملا منافقانه دارد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا