اخبار
کد خبر : 1591 ۱۳۹۴/۱۱/۱۰   

شفافیت ملاک عمل در انتخابات است

نوع رابطه‌ی مردم و حکومت یکی از موارد مهم و قابل توجه در نظام‌های سیاسی است، گفتمان مسلط در نظام جمهوری اسلامی ایران "مردم‌سالاری دینی" است، یعنی نظامی مبتنی بر دین و مردم‌سالاری که مردم نقش اساسی در آن دارد و از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

به گزارش نای قلم، با توجه به اینکه "انتخابات" از مهمترین مصداق های جمهوریت و یکی از پایه های اساسی مردم سالاری است، این مهم در نظام اسلامی بسیار مهم جلوه می کند و در راس تمام امور مردم قرار دارد.

نخستین خیزش دموكراتیك در کشورمان از مسیر مراجعه به آرای مردم به فاصله حدود دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با برگزاری رفراندوم نظام سیاسی ایران محقق شد و با این رفراندوم اصل مشاركت در نظام سیاسی در عالی ترین سطح عینیت یافت و این روند دموكراتیك در قنون اساسی ایران تثبیت شد و مراجعه به آرای مردم منطبق با قواعد به رسمیت شناخته شده و با كاركردهای رسمی حقوقی و سیاسی، به نظام جمهوری اسلامی مشروعت بخشید .

به این ترتیب می توان گفت یكی از باارزش ترین دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی ایران، تحقق اصل مشاركت و مراجعه به آرای مردم در همه اركان نظام جمهوری اسلامی است كه در آن حاكمیت مردمی در اسلامیت نظام تبلور یافته است.

فرماندار ارومیه نیز امروز در همایش رسانه و انتخابات به اهمیت انتخابات، ضرورت پایندی به اصول قانون اساسی در انتخابات، معیارها و شاخصه های نظام مردم سالاری دینی پرداخت و تأکید کرد: نظام اسلامی به تمام انتخابات‌ها به عنوان فرصتی برای تقویت ارکان نظام مردم‌سالار اسلامی نگاه کرده و خواهان آن است که انتخابات به شایسته‌ترین حالت برگزار شود.

عباس حسنخانی اسلامیت، جمهوریت و ولایی بودن را از شاخصه های نظام اسلامی ایران عنوان و تصریح کرد یکی از اصول لایتغیر جمهوری اسلامی ایران اصل اتکا به آرای عمومی است.

 

وی سپس دموکراسی و مردم سالاری را از بزرگترین دستآوردهای نظام جمهوری اسلامی دانست که زمینه استمرار، پایداری و حیات انقلاب را فراهم کرده است.

او با بیان اینکه مشاركت حداكثری مردم تصویری روشن از مردم ‌سالاری دینی است، تاکید کرد که باید مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کرده و انتخاباتی سالم و پرشور با حضور آحاد مختلف مردم برگزار شود.

فرماندار ارومیه در عین حال تصریح کرد که رسانه ها و صاحبان قلم یکی از مولفه های بسیار قدرتمند و تاثیرگذار بر فضای انتخابات هستند و ستاد انتخابات به منظور برگزاری انتخابات قانونمند نیاز به همراهی و تعامل نهادهای مسئول و قشرهای مختلف جامعه و نخبگان از جمله رسانه‌ها دارد و فضاسازی مناسب انتخابات رسالت خطیر اصحاب رسانه است.‏

حسن خانی با بیان اینکه شفافیت، ملاک عمل در انتخابات است، ادامه داد: فرمانداری به عنوان دستگاه اجرایی در امر انتخابات تلاش دارد تا اطلاعات دقیق و شفاف در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

فرماندار ارومیه در پایان اظهار امیدواری کرد با همکاری و تعامل همه مسئولان و اصحاب رسانه در اسفند ماه شاهد برگزاری انتخاباتی با حضور حداکثر و پر شور و نشاط و سالم باشیم.

وی سپس با اشاره به اینکه تاکنون 27 نفر در این شهرستان تایید صلاحیت شده‌اند، گفت: برای برگزاری انتخابات 413 شعبه اخذ رای در شهرستان ارومیه پیش‌بینی شده که شش شعبه مخصوص اقلیت‌های دینی است و در این باره لازم است که تعداد 9 هزار نفر نیروی اجرایی به‌کارگیری ‌شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا