اخبار
کد خبر : 15856 ۱۴۰۱/۰۳/۱۳   ۲۱:۴۱:۵۰

دیدگاه؛
10 مورد از تخلفات مهندس ناظر که باید بدانیم

 

علی بهرامیان/ در این مقاله به دلایل اصلی محکومیت‌های قضائی و انتظامی مهندسان و در ادامه به 10 دلیل اصلی محکومیت‌های قضائی و انتظامی مهندسان که باعث شکایت از مهندس ناظر ساختمان، طراح و مجری می‌شود، می‌پردازیم:

حذف پارکینگ:

رعایت‌نکردن فاصله ستون‌ها باهم در ورودی پارکینگ و دقت‌نکردن به نحوه استقرار خودروها در زمان دیوارچینی می‌تواند موجب کسر فضا و در نتیجه حذف پارکینگ و پرداخت جرائم سنگین در کمیسیون ماده 100 شود که در بسیاری موارد مالک از مهندس ناظر و مجری ساختمان بابت دقت‌نکردن به این موضوع و عدم صدور گزارش و دستور کار در این زمینه شکایت می‌کند.

-عدم رعایت درز انقطاع:

عدم رعایت درز انقطاع در ساختمان‌های بتونی قبل از بتون‌ریزی فونداسیون و اجرای ریشه ستون‌ها و در ساختمان‌های فلزی هم‌زمان با نصب بیس‌پلیت و نصب اسکلت ساختمان باید توسط ناظر نقشه‌بردار، ناظر معمار و ناظر هماهنگ‌کننده کنترل شود. در صورت رعایت‌نکردن این موضوع، مالک می‌تواند با یک متن شکایت درز انقطاع از مهندس طراح دردسرساز شود.

-عدم رعایت بَر و کف ساختمان:

عدم رعایت بَرِ ساختمان می‌تواند موجب ورود ملک به داخل معبر و عدم رعایت تراز کف موجب افزایش ارتفاع ساختمان یا افزایش طول ستون‌ها شده و در نهایت پرونده در کمیسیون ماده مطرح شده و منجر به تخریب یا پرداخت جرائم سنگین شوند. این تخلف می‌تواند موجب ورود ساختمان به معبر شود که با طرح این پرونده در کمیسیون، حکم تخریب را در بر خواهد داشت.

عدم نصب آسانسور‌های استاندارد:

سقوط آسانسور در زمان بهره‌برداری قبل از صدور پایان‌کار نیز یکی دیگر از دلایل شکایت از مهندس ناظر ساختمان است.

اجرانشدن اسکوپ در نمای ساختمان:

سقوط سنگ نما را می‌توان به‌عنوان پرتکرارترین حادثه ساختمانی به‌شمار آورد که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیر جانی یا خسارات سنگین مالی را برای مالک و ناظر ساختمان در بر داشته باشد. این موضوع باعث شکایت مالک از سازنده برای نمای ساختمان و ریزش سنگ خواهد شد.

-عدم اجرای دریچه تبادل هوا:

مرگ خاموش نیز یکی دیگر از حوادثی است که می‌تواند بعد از بهره‌برداری از ساختمان موجبات شکایت و محکومیت مهندسان ناظر و مجری ساختمان را فراهم کند.

اجرای نامناسب اسکلت بتونی ساختمان که موجب اجرای طرح تقویت شود:

مهندسان ناظر سازه و مجریان ساختمانی در صورت بی‌توجهی به دتایل‌های اجرائی و کنترل‌نکردن مقاطع بتونی قبل از بتون‌ریزی و عدم صدور دستور کار و گزارش‌های به‌موقع، در صورت بروز حوادث ساختمانی مانند نشست سازه، به‌عنوان یکی از مقصران نشست ساختمان در دادگاه حاضر خواهند شد.

-رعایت‌نکردن موارد ایمنی:

کار در ارتفاع بدون رعایت موارد ایمنی، مسدودنکردن بازشوهای سقف، سقوط مصالح، نصب‌نکردن مناسب بالابر و... نیز جزء موارد ایمنی هستند که متأسفانه مهندسان زیادی را درگیر کرده و موجب شکایت از مهندس ناظر ساختمان شده‌اند.

-رعایت‌نکردن دسته‌بندی تخلفات ساختمانی و صدور پایان‌کار قبل از اصلاح تخلفات دسته ۳ و ۴:

برخی از تخلفات که در دسته‌بندی وظایف مهندس ناظر ساختمان قرار می‌گیرند، در صورت صدور پایان‌کار می‌توانند برای مهندسان ناظر و مجری گرفتاری‌های حقوقی در بر داشته باشند. در پایان باید اشاره کرد که نمی‌توان به‌طور قطع اعلام کرد چه حوادثی ممکن است در ساختمان رخ دهد و ازهمین‌رو فقط توصیه می‌کنم خیلی ساده از کنار مسائل فنی و ایمنی موجود در کارگاه عبور نکنید؛ چراکه خیلی اوقات همین کوتاهی‌های بی‌مورد می‌تواند مسبب بروز حوادث تلخ و زیان‌بار شود. بسیاری از همین تخلفات را می‌توان با یک تذکر کتبی بجا و به‌موقع و با کلمات و جملات درست و بجا، اصلاح کرد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

محقق مباحث حقوقی و فنی ساختمان‌سازی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا