اخبار
کد خبر : 15814 ۱۴۰۱/۰۳/۰۷   ۱۹:۰۹:۲۳

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان:
تولید در بخش معدن با موانع متعددی روبرو است

 

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: در بخش معدن، مشکلات و چالش‌های متعددی وجود دارد که باعث شده تولید در این حوزه با موانع متعددی روبرو شود.

به گزارش نای قلم، عبدالحمید سرتیپی در گفتگویی اظهار کرد: شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» محور اصلی و کلیدی رویکرد اقتصادی شعار سال است که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده است نه‌تنها دولت، بلکه فعالان بخش خصوصی نیز باید در برنامه های خود به آن بپردازند.

وی افزود: در بخش معدن حضور شرکت‌های دانش‌بنیان نه‌تنها در تولید، بلکه در سایر مسائل از جمله مدیریت پسماندها و باطله‌های معدنی، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری معادن و همچنین رشد ارزش‌افزوده این صنعت مادر، می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند که این امر از سوی معدنکاران و فعالان بخش معدنی مورد توجه قرار گیرد.

سرتیپی تأکید کرد: کاهش تولید معادن نیز در ادامه بر اشتغالزایی و دیگر ابعاد اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود و توجه به فعالیت شرکت های دانش‌بنیان و انجام فعالیت‌های مبنی بر فناوری و نوآوری در حوزه معادن و صنایع معدنی می‌تواند بسیاری از این معضلات را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: نبود تکنولوژی بروز در فعالیت‌های اکتشافی، فرسودگی تجهیزات معدنی، نبود زمینه مناسب فعالیت واحدهای فرآوری و چالش‌های مربوط به بازاریابی و فروش محصولات معدنی همگی از مهم‌ترین مشکلات فعلی بخش معدن هستند و رفع تمام این چالش‌ها با توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌‌های بالقوه آنها امکان‌پذیر است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اضافه کرد: به‌دلیل وجود منابع فراوان معدنی، مواد اولیه برای صنایع و تولید در کشور به میزان کافی فراهم است؛ از این‌رو می‌توان با همکاری شرکت‌ها یا برقراری واحد‌های دانش‌بنیان در بخش معدن، بهای تمام‌شده تولید را به میزان چشم‌گیری کاهش داد و این یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات وجود نگاه دانش‌بنیان در تولید بخش معدن است.

سرتیپی تصریح کرد: با بکارگیری نیروها و ظرفیت‌های دانش‌بنیان در امر بازاریابی می‌توان بازار فروش مناسبی هم در داخل و هم در خارج کشور برای تولیدات معدنی ایجاد کرد. تولید محصولات نوآورانه در کنار پایین بودن هزینه تمامشده و در ادامه بازاریابی مناسب و به‌روز، درآمدهای بخش معدن را بهطور چشم‌گیری افزایش خواهد داد.

سرپرست صمت استان عنوان کرد: آذربایجان غربی از لحاظ دارا بودن ذخایر سنگ طلا در رتبه دوم کشور و در حوزه سنگ‌های تزئینی جزو استان های برتر کشور بوده و در سایر بخش‌های معدنی نیز ظرفیت بالقوه برای افزایش تولید دارد. در این میان، باید به این نکته توجه داشت که بخش معدن از ضریب اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی برخوردار است و به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن، حدود ۸ تا ۱۰ شغل غیرمستقیم (در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل و فرآوری) ایجاد می‌شود؛ از این‌رو با افزایش توجه به فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه می‌توان پیش‌بینی بهبود چرخه اقتصادی معادن و در نتیجه افزایش چشم‌گیر اشتغالزایی برای کشور را داشت.

سرتیپی افزود: معادن به‌عنوان حلقه نخست زنجیره تولید، می‌توانند نقشی کلیدی نه‌تنها در امور جاری بخش تولید، بلکه در توسعه اقتصادی کشور داشته باشند. شرکت‌های دانش‌بنیان با بهره‌گیری از دانش روز و همچنین خلق فناوری و نوآوری می‌توانند از بازوهای یاری‌گر مهم فعالان معدنی باشند.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا