اخبار
کد خبر : 15759 ۱۴۰۱/۰۳/۰۱   ۱۹:۰۷:۳۵

طی نامه‌ای؛
فعالان گردشگری آذربایجان غربی مشکلات خود را مطرح کردند

 

تعدادی از فعالان گردشگری آذربایجان غربی در سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواسته‌ها و مشکلات خود را طی نامه ای در اختیار وی گذاشتند.

به گزارش نای قلم، متن این نامه به شرح زیر است:

استان آذربایجان غربی با 43660 کیلومتر مربع مساحت در شمالغرب کشور واقع و 65.2 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و با سه کشور آذربایجان، ترکیه و عراق دارای مرز مشترک می باشد.

ـ موقعیت منحصر بفرد اقلیمی و جغرافیایی، آب و هوای مناسب، وجود دریاچه های طبیعی، آبشارها، رودخانه ها، جنگل ها، تالاب ها، شکارگاه ها، چشمه های آبگرم، غارها، کوه ها، پایانه های مرزی، باغات سرسبز، مناطق حفاظت شده، گونه های متنوع گیاهی و سایت های پرنده نگری

ـ دارای سه فرودگاه ملی و بین المللی (ارومیه ـ خوی و ماکو)؛ ایستگاه های راه آهن ارومیه، مهاباد، نقده و ایستگاه راه آهن سلماس بعنوان تنها راه ارتباطی ریلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکیه و اروپا ؛ پایانه های مرزی (بازرگان ، پلدشت، سرو، رازی و تمرچین )؛ منطقه آزاد مرزی ماکو ؛ بازارچه های مرزی متعدد مرزی .

ـ دارای آثار ثبت شده بسیار تاریخی و فرهنگی، 2 اثر ثبت جهانی شده قره کلیسا چالدران و تخت سلیمان تکاب

ـ جاذبه تاریخی و فرهنگی مقبره شمس تبریزی خوی بعنوان یکی از برندهای مهم فرهنگی و گردشگری استانی و کشوری که می تواند از نظر مناسبات خارجی و منطقه ای در جهت توسعه گردشگری غرب کشور ایفای نقش نماید .

ـ مردمان خونگرم و مهمان نواز، تنوع اقوام و ادیان و مذاهب، سنتها و آداب  و رسوم که باعث ایجاد رویدادها و رخدادهای متنوع و جشنواره های مختلف فرهنگی و اجتماعی با رویکرد های طبیعت گردی، کشاورزی ، فرهنگی و سلامت در استان گردیده است .

ـ در توجه به زیرساخت های مناسب این استان در تمامی حوزه های گردشگری، فرهنگی و اجتماعی، استان آذربایجان غربی می تواند بعنوان پل ارتباطی موثر بین استانهای غرب کشور در توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با دیگر مناطق و کشورهای همجوار با عنایت به هم مرز بودن آن با 3 کشور خارجی به جهت توسعه گردشگری داخلی ، منطقه ای و بین المللی باشد.

*مسائل و مشکلات تاسیسات گردشگری

خسارت و تبعات حاصله از همه گیری کرونا بر واحدها و تأسیسات گردشگری منجمله: رکود فعالیت و تعطیلی اکثر واحدها ـ عدم کفاف و افزایش بسیار هزینه های جاری واحدهای گردشگری ( تجهیزات، حقوق، اجاره محل، خدمات، اقساط، ضمانت تعهدات و … ) ـ تعدیل نیرو و بیکاری شاغلین تأسیسات گردشگری ـ تحمیل ضرر و خسارات بسیار، تحلیل شدید درآمد و اندوخته ریالی آنان، توقف و بر هم خوردن برنامه های تدوین شده فصلی و سالی واحدها ( کنسلی تورهای، لغو رزرواسیون، آموزش پرسنل و … ) ـ ناکافی و نامناسب بودن تسهیلات کرونایی در جبران بخشی از تبعات حاصله کرونا و سایر موارد که حمایت ارگان های دولتی را از تأسیسات گردشگری را بشرح ذیل لازم و ضروری می نماید .

*انتظارات و پیشنهادات حمایتی :

ـ تخصیص اعتبار و کمک های فنی و اعتباری بلاعوض به تأسیسات گردشگری و صنایع دستی .

ـ حمایت از تاسیسات گردشگری برای حضور استان در رویدادها و نمایشگاه های گردشگری کشورهای بازار هدف .

ـ تأمین اعتبار لازم جهت برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری تورهای آشناسازی از طریق دفاتر خدمات برای فعالان توریستی کشورهای بازار هدف استان

ـ برگزاری دوره های آموزشی توانمندسازی و تخصصی مورد نیاز تأسیسات گردشگری

ـ برگزاری رویدادها، نمایشگاه ها، جشنواره های گردشگری در سطح شهرهای استان

ـ تداوم امهال تسهیلات کرونایی

ـ عدم حسابرسی و دریافت مالیات های معوقه دفاتر خدمات مسافرتی و تاسیسات اقامتی و پذیرائی تا عادی شدن وضعیت فعالیت آنان و معافیت 50 درصدی برای سنوات گذشته اگر پرونده در حال بررسی داشته باشند

ـ تخفیف مالیات بر درآمد و ارزش افزوده کلیه تأسیسات گردشگری در سال 1401

ـ تسهیل مدارک تسهیلات بانکی کرونایی (ضامن، تنفس بازپرداخت تسهیلات)

 ـ پرهیز شرکت های آب، برق، گاز از وارد آوردن فشار به تأسیسات گردشگری در زمینه دریافت و پرداخت مطالبات قبلی و جدید

ـ اعمال مشوق و معافیت های بیمه ای شاغلین و کارفرمایی و تعیین فرصت مناسبت به آنان تا عادی شدن وضعیت فعالیت آنان

ـ اعمال معافیت های تبلیغاتی برای تابلوهای سردب واحدهای گردشگری

ـ حمایت نهادهای دولتی و خصوصی از برگزاری و مشارکت در جشنواره و نمایشگاه های متنوع گردشگری، صنایع دستی، هفته های فرهنگی و گردشگری در استان و بازارهای هدف گردشگری جهت ایجاد نشاط اجتماعی.

ـ آسان و ارزان سازی وترغیب و فراهم نمودن زمینه سفر آسان برای مردم با ارائه تخفیف های ویژه خدمات سفر

ـ حمایت از فعالیت انجمن های حرفه ای گردشگری استان.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا