اخبار
کد خبر : 1575 ۱۳۹۴/۱۱/۱۷   

نقش طلایی گمرک در تسهیل تجارت

زمان ارائه خدمات گمرکی به افراد کاهش یافته است

گمرک پل ارتباطی میان سیاست‌های مالی و بازرگانی و مهمترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین المللی از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است.

امروزه نقش گمرك در نظام هاي اقتصادي صرفا به دو جنبه مالي و اقتصادي آن منحصر نبوده و اهميت آن تنها از جنبه هاي وصول در آمد براي دولت، اجراي مقررات بازرگاني خارجي و اعمال سياست هاي حمايتي، مطرح نیست و طيف گسترده اي از الزامات ملي و بين المللي در رابطه با مبادلات بين المللي و تجارت خارجي را شامل مي شود.

ايفاي‌ نقش‌ گمرك‌ در حمايت‌ از صنايع‌ داخلي‌ (اعم‌ از كشاورزي‌ و توليد ماشين‌ آلات‌ صنعتي‌ و قطعات‌ و لوازم‌ يدكي‌ و مواد اوليه‌ و صنايع‌ پتروشيمي‌) با برنامه‌ريزي هایي‌ كه‌ دولت‌ در اين‌ زمينه‌ به‌ كمك‌ آمار و اطلاعات‌ دقيق‌ و هماهنگ‌ شده‌ از تمام امكانات‌ مي‌کند، با وضع‌ مقررات‌ و ضوابط‌ ناظر بر واردات‌ و صادرات‌ كشور، اعمال‌ مي‌گردد.

تشويق‌ صادرات‌ و توليد جهت‌ اشتغال‌ در داخل‌ و تحصيل‌ ارز از جمله‌ جهات‌ ديگر در معرض‌ نقش‌ اقتصادي‌ گمرك‌ است‌ كه‌ ممكن‌ است‌ مستقيم‌ و يا غيرمستقيم‌ با اعطای امتيازات‌ ويژه‌ و كمك هاي‌ مادي‌ دولت‌ به‌ صادركنندگان‌ و يا اعمال‌ سياست هاي‌ گمركي‌ به‌ صورت‌ حمايت‌ از صنايع‌ توليدات‌ داخلي‌ در خصوص‌ آنان‌ و به‌ منظور نيل‌ به‌ هدف‌ اقتصادي‌ آن‌ از طريق‌ گمرك‌ اعمال‌ و اجرا شود.

در این بین استان آذربایجان غربی از شرایط ویژه ای برخوردار است، استان با برخورداری از 9 گمرک فعال در مقابل مرزهای سه کشور خارجی، استانی با پتانسیل ویژه صادراتی بوده که تسهیل تجارت مرزی در آن ضروری است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به موقعیت ویژه استان و هم مرز بودن به سه کشور خارجی و حضور و فعالیت گمرکات در استان، گفت: این موقعیت ویژه استان و دروازه ورود به اروپا اهمیت فعالیت گمرکات در آذربایجان غربی را نسبت به سایر استانهای کشور متمایز کرده است.

قربانعلی سعادت فعالیت و کار در گمرکات استان را به دلیل شرایط ویژه استان بسیار سخت عنوان کرد و گفت: بدون شک تلاش شما عزیزان در گمرکات استان معجور و دارای فضیلت زیادی است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در گذشته و در زمان تحریم ها شرایط کاری در گمرکات کشور به دلیل محدودیت های موجود بسیار سخت بود ، اظهار امیدواری کرد: در دوره پسافرجام  بسیاری از مشکلات در زمینه ورود و خروج کالا از گمرکات کشور و بویژه آذربایجان غربی برطرف شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با رفع تحریم ها گمرک از دستاوردهای برنامه برجام استفاده کرده و ارتباط خود را با سایر گمرکات دنیا افزایش دهد.

وی گفت: ایران اسلامی به دلیل موقعیت ویژه خود در مسیر تردد و ترانزیت کلا قرار دارد و باید از این امتیاز خود بیشتر بهره مند شود.

وی با بیان حسایت کاری کمرگ در کشور گفت: گمرکات در کشور در بسیاری از موراد به عنوان فیلتر در برابر تهاجم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی عمل کرده است .

سعادت در ادامه سخنان خود با ابراز خرسندی از کاهش زمان ارائه خدمات گمرکی به افراد گفت: متاسفانه در سال های گذشته روند ترخیص کالا بسیار زیاد بود که خوشبختانه گمرک با بهره از تکنولوژی جدید و الکترونیکی کردن مراحل گمرکی ، این روند را کاهش داده است.

استاندار آذربایجان غربی  از استقبال بخش خصوصی برای خرید و نصب دستگاه ایکس ری در گمرکات استان خبر داد و گفت: در صورت همکاری کمرگ کشور، بخش خصوصی آماده راه اندازی دستگاه ایکس ری برای بازرسی چمدانی و کامیونی در گمرکات استان می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد با بهره گیری از علوم و تکنولوژی جدید بتوانیم  خدمات شایسته ای را به مردم در مرزهای ارائه بدهیم.

ناظر گمرکات استان آذربایجان غربی و مدیر کل گمرک ارومیه نیز در ادامه با ارائه آمار و عملکرد نه ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل، افزود: روان‌سازی، تسریع و تسهیل در تبادل و تشریفات گمرکی و همچنین بر طرف کردن مشکلات تجار در این زمینه، توسعه تجاری و اقتصادی را به همراه دارد.

پرویز تقوی با اشاره به وجود زیرساخت‌های خوب گمرکات آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی 9 گمرک و شش بازارچه دارد و برای ورود و خروج تمام کالاها و مسافران از قلمرو گمرکی استان، تشریفات گمرکی انجام می‌شود.

وی به اهمیت و جایگاه ویژه گمرکات آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: آذربایجان غربی نزدیک به یک‌هزار کیلومتر مرز خاکی دارد و با سه کشور خارجی هم‌مرز بوده و از نظر تقسیم‌بندی گمرکات، گمرکات آذربایجان غربی در سطح کشور دارای حساسیت ویژه‌ای است.

تقوی با بیان اینکه مدیریت ریسک هوشمند در راستای فراگیر شدن روش های الکترونیکی گمرک ایجاد شده است ، افزود: هم اینک سامانه جامع گمرکی این فرصت را می دهد تا تمامی فرایند واردات ، صادرات و ترانزیت با اظهار الکترونیکی امکان پذیر شود.

وی با بیان اینکه در این فرآیند نیاز به حضور فیزیکی نیست ، اضافه کرد: حوزه نظارت گمرکات استان در راستای اعمال مدیریت ریسک اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان خود کرده است.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا