اخبار
کد خبر : 1574 ۱۳۹۴/۱۱/۰۹   

اجرای طرح پایش واحدهای تولیدی آذربایجان غربی

بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که تاریخ توسعه یافتگی با صنعتی شدن منطبق و ملازم است. در واقع امر توسعه یافتگی پایدار با صنعتی شدن آغاز می شود و با شکل گیری تمام عیار صنعت در تمام بخش ها تداوم می یابد.

به گزارش نای قلم، تقويت بنيه توليدي و برپايي اقتصادي توانمند و پويا كه بتواند از يك سو پاسخگوي ايجاد شغل و درآمد براي نسل جوان باشد و از سوي ديگر در عرصه رقابت شديد بين المللي بر قابليت ها و امكانات نفوذ استان در بازارهاي تجاري جهان بيفزايد مستلزم گسترش و تعميق فرآيند صنعتي شدن و به عبارت ديگر رشد اقتصادي، دگرگوني ساختار، تحول تكنولوژيك و توسعه پايدار اجتماعي – فرهنگي است .

در شرایط حاضر اینکه يك تغيير بنيادي از طريق صنعتي شدن مي‌تواند ما را از رشد سريع اقتصادي برخوردار كند به عنوان يك حقيقت پذيرفته شده است. از همين ديدگاه است كه صنعتي شدن به عنوان بهترين راه خاتمه دادن به عقب ماندگي هاي فني و اقتصادي در كوتاهترين مدت ممكن و بالا بردن بهره وري توليد و بازده كار شناخته شده است.

بنابراين نقش و اهميت بخش صنعت در دستيابي به توسعه پايدار آنقدر بالاست كه به طور تقريبي تاريخ توسعه يافتگي با صنعتي شدن منطبق بوده و صنعتي شدن با توسعه يافتگي و رشد اقتصادي و اجتماعي همراه بوده است، به هر حال نقش و اهميت توسعه اين بخش در رشد و توسعه پايدار ملي براي همگان كاملاً روشن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز با تاکید بر توسعه بخش صنعت در استان آذربایجان غربی از اجرای طرح پایش واحدهای تولیدی استان خبر می دهد و می گوید: این طرح به منظور شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی استان، احیای واحدهای راکد و برنامه‌ریزی برای رفع موانع تولید در حال اجراست.

جعفرصادق اسکندری می افزاید: تاکنون 31 جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان، با حضور استاندار و معاون برنامه ریزی استاندار برگزار شده که حاصل این جلسات، 410 مصوبه برای رفع مشکلات 240 واحد تولیدی و صنعتی مشکل دار استان بوده است.

وی می دهد: از این 410 مصوبه، 342 مصوبه مربوط به مشکلات بانکی و 68 مصوبه نیز مربوط به دستگاه های اجرایی بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اضافه می کند: از 342 مصوبه مربوط به مشکلات بانکی، 49 مصوبه اجرا شده، 216 مصوبه در دست اجرا و 77 مصوبه نیز اجرا نشده است.

وی اظهار می دارد: از 68 مصوبه مربوط به دستگاه های اجرایی نیز، 24 مصوبه اجرا شده، 35 مصوبه در دست اجرا و 9 مصوبه اجرا نشده وجود دارد.

اسکندری تصریح می کند: در فاز نخست اجرای طرح پایش 400 واحد صنعتی مورد بازرسی و پایش قرار گرفته که به‌ دنبال اجرای برنامه‌های بهبود فضای کسب و کار در کشور و استان و برگزاری جلسات لازم برای حل و فصل مشکلات واحد‌های تولیدی مذکور، تعداد 73 واحد راکد و نیمه فعال استان، وارد فاز تولید و فعالیت شده‌اند.

شایان ذکر است به دنبال ابلاغ مصوبه مورخ 19/2/94 هیئت وزیران کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استانداران و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان ها، به منظور بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات فراروی واحدهای تولیدی، تشکیل شده است.

آنچه نباید در این بین مورد غفلت واقع شود این است که درهاي‌ صنعت‌ بايد به‌ روي‌ محققان‌ دانشگاهي‌ گشوده‌ شود. ‌درباره‌ نقش‌ دانشگاه‌ در تربيت‌ متخصصان‌ و نيروهاي‌ كيفي‌ بخش‌ صنعت‌ نيز صنعت‌ ما در انتظار افراد مدرك‌دار نيست‌ بلكه‌ نيازمند نيروهاي‌ كاربردي‌ و متخصص‌ تحول‌گرا است، كساني‌ كه‌ بتوانند بارِ توسعه‌ و پيشرفت‌ را از بعد فني‌ و مديريت‌ بر عهده‌ گيرند. آنچه‌ مهم‌ است‌ اين‌ است‌ كه‌ فرايند فناوري‌ بايد مورد شناسايي‌ دقيق‌ قرار گيرد و نقش‌ دولت، دانشگاه‌ و صنعت‌ نيز به‌طور مشخص‌ تبيين‌ شود تا ارتباطات‌ و هماهنگي‌هاي‌ لازم‌ براي‌ شروع‌ اين‌ فرايند ايجاد شود.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا