اخبار
کد خبر : 15694 ۱۴۰۱/۰۲/۲۶   ۲۱:۱۲:۲۸

نگاه؛
روابط عمومی؛ پل ارتباطی مردم و مسئولان

 

محمدعلی خالق‌نژاد/ بیست و هفتم اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است. این روز فرصت مغتنمی است برای تبیین اهمیت جایگاه و نقش روابط عمومی و رسانه های جمعی.

مطلع نوشتار حاضر را تعاریفی از روابط عمومی که توسط دو صاحب نظر ارائه گردیده قرار می‌دهم .

"روابط عمومی عبارت از دانشی است که به وسیله آن سازمان‌ها، آگاهانه می کوشند به مسئولیت اجتماعی و سازمانی خویش عمل نمایند تا بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی که برای موسسه اهمیت دارند را به دست آورند."(رکس هارلو، یکی از پیشقدمان روابط عمومی)

در تعریفی دیگر دکتر منوچهر فرهنگ اینگونه بیان می‌دارد: "روابط عمومی عبارت از داشتن رابطه خوب با دیگران، اقدام به کارهایی برای افزایش و تقویت رابطه سازمان با مردم، انجام کارهای خوب و مفید، چشم و گوش سازمان و..."

با امعان نظر در تعاریف فوق بی تردید در دنیای امروز که عصر ارتباطات بوده، اطلاع رسانی و نقش فضای مجازی در تمام زمینه ها چشمگیر و پیش‌تاز می باشد و نقش روابط عمومی به عنوان چشم وگوش سازمان و پیش قراولان اطلاع رسانی و آگاهی بخشی که با تلفیق هنر، مهارت، تدبیر و دانش خود فضایی شفاف و سالم برای اطلاع رسانی بهینه و اثربخش در تنویر افکار عمومی و سازمان‌ها و نهادها را فراهم می سازند اجتناب ناپذیر است.

امروزه و در عصر کنونی اگر نگوییم ارتباطات اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان و شالوده و زیربنای سایرعلوم قرن حاضر است. روابط عمومی چشم و چراغ یک سازمان و دستگاه است که باید همه چیز را ببیند و همه چیز را زیبا بنمایاند. روابط عمومی آیینه زیبایی هاست. یک اتاق شیشه ای است که از هر طرف همه چیز زیبا دیده می شود. مشاور امین مدیر و کلیه کارکنان بوده و کارکنان هم باید به وی اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند و در یک کلام حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که باآن سروکار دارند. روابط عمومی هنر و علم اجتماعی است که درون و برون سازمان و دستگاه را به هم پیوند می دهد.

هسته اصلی روابط عمومی ها را ایجاد ارتباط با کانون‌های خبری و انتقال پیام‌ها تشکیل می دهند. باید اذعان نمود که وظیفه روابط عمومی پل ارتباطی است که در نقش یک واسطه اطلاعات درون و برون یک سازمان، نهاد، اداره و یا شرکت را به هم متصل و با ایجاد و برقراری ارتباط و اطلاع رسانی صحیح و به موقع سعی دارد از این پل ارتباطی برای نیل به مقصد و مقصود و خواسته های سازمان خود بهره ببرد. لذا ضروریست جهت حسن انجام این وظیفه باید به خوبی ابزار و وسایل و کانال‌های ارتباطی موجود در جامعه را شناخته و نسبت به نحوه کارکرد آنها علم و آگاهی کافی و وافی داشته باشد تا هنگام نیاز به ارتباط با مخاطبان بتوانند با قاطعیت و فوریت تصمیم بگیرند که از طریق کدام کانال یا کانال‌های موجود درجامعه و به چه طریقی نسبت به انتشار پیام خود اقدام نمایند.

در نظام ارتباطات اجتماعی مفاهیم روابط عمومی، ارتباطات و رسانه ها کاربرد مشترکی باهم دارند این دو مفهوم در یک نظام ارتباطی همواره به هم پیوسته بوده و به عنوان دو عنصر مرتبط با یکدیگر در تعامل می باشند. ازسویی هم روابط عمومی و رسانه های جمعی و فضای مجازی ارتباطی وثیق و تکاملی باهم داشته و محورهای اطلاع رسانی هستند. اگر این دو (روابط عمومی و رسانه ها و فضای مجازی ) در جامعه شفاف، گویا و کامل نباشند طبیعی است که مخاطبان به سوی رسانه های دیگری خواهند رفت و آنها نیز اطلاعات و اخبار نادرست و مغرضانه و یکسویه را به جامعه و مخاطبان القا نموده که آثار سوء و مخربی در پی داشته و در نتیجه موجب سلب اعتماد افکار عمومی به مراکز اطلاع رسانی داخلی می شود. به عبارتی بهتر اگر روابط عمومی ها نتوانند و رسانه ها هم همکاری نکنند و با هم در تعامل نباشند اطلاع رسانی صحیح و مطلوبی در جامعه صورت نخواهد گرفت.

پس روابط عمومی بی تردید یک منبع خبری سهل الوصول، ارزان و مطمئن به لحاظ صحت و دست اول بودن اطلاعات برای رسانه هاست و در مقابل رسانه ها نیز یک ظرفیت عظیم و گسترده پیش روی روابط عمومی قرار می دهند تا ضمن انعکاس خبرها با افکار عمومی ارتباط برقرار کرده و در جریان بازخورد پیامهای خود نیز قرار گیرند.

صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد و یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در این صورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه مربوطه باشد.

یک روابط عمومی موفق زمانی می تواند بیشترین تاثیر خود را بر مخاطبان داشته باشد و به رشد و پویایی برسد که بتواند به موقع و دقیق از فعالیت تمامی بخش های سازمان و دستگاه مربوطه خود مطلع شود و این امر نیز مستلزم تعامل مداوم واحدهای مختلف سازمان و نهاد یا دستگاه با واحد روابط عمومی است.

فعال مطبوعاتی رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا