اخبار
کد خبر : 1567 ۱۳۹۴/۱۱/۰۶   

مشکلات مردم با آرد و نان

نان فارغ از ارزش غذایی انواع مختلف آن، به عنوان قوت غالب و منبع تامین کالری یکی از ضروری‌ترین کالاهای سبد خانوار شهری و روستایی است، بر همین اساس به نظر می‌رسد که در زمینه بالا بردن کیفیت نان باید اقدامات جدی صورت بگیرد.

به گزارش نای قلم، به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی در راستای ترویج شیوه‌های مصرف و نگه‌داری نان، افزایش نظارت بر کیفیت آرد تولیدی، استانداردسازی ماشین آلات و آموزش هدفمند کارکنان واحدهای نانوایی‌ها از جمله راه‌کارهایی است که در بالا بردن کیفیت نان موثر است.

موضوع دیگر در بحث نان استفاده از سبوس است، سبوس در مغذی و مقوی کردن نان نقش مهمی دارد اما تمایل مردم به خرید و مصرف نان سفید و در اصل دارای سبوس کم علاوه بر کاهش ارزش غذایی قوت لایموت، زمینه بروز ناراحتی های گوارشی را مساعد کرده است.

بسیاری افراد سفیدی نان و ظاهر نان را بر کیفیت آن ترجیح می‌دهند، در حالی که از خاصیت نهفته در تیرگی نان غافل هستند، نمی‌دانند نان‌های سبوس‌دار در تامین املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین‌های بدن مفید هستند.

بخش مرکزی دانه گیاهان و غلات دارای نشاسته فراوان بوده و روی آن لایه‌ای از سبوس قرار دارد، این لایه‌ها منابعی از روی و ویتامین‌های گروه ب هستند، با جدا شدن پوسته از دانه برنج و گندم، بخش قابل توجهی از سبوس نیز جدا می‌شود.

کارشناسان تغذیه نقش سبوس را در سلامت بدن به قدری مهم می دانند که در طی مسیر سلامتی یا باید از نان سبوس دار استفاده یا سبوس مورد نیاز بدن را با مصرف سبزی هایی تامین کنند.

یک شهروند ارومیه ای با بیان اینکه نانی که ما از نانوایی‌ها می‌گیریم، نرسیده به خانه بیات می‌شود، می‌گوید: نان یکی از اقلامی است که در سفره همه خانواده‌ها قرار دارد و شهروندان هزینه زیادی را بابت خرید نان متحمل می‌شوند بنابراین توجه و نظارت بیش‌تر در زمینه کیفیت نان و همچنین رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها ضروری است.

محمد احمدی می افزاید: نان سنگک آنقدر ضخیم است که باید در همان روز مصرف کنیم چراکه این نان قابلیت نگهداری نصفه روز را ندارد و نان لواش هم آنقدر نازک است که به محض رسیدن به خانه نیمی از آن خرد می شود.

یکی از نانوایان نیز در این باره اظهار می دارد: مشتریان نان بدون کیفیت را به گردن نانوایی ها می اندازند درصورتی که کیفیت نان به کیفیت آرد بستگی دارد.

وی متذکر می شود: آرد موجود باعث سفت شدن نان و نارضایتی مشتری می شود.

15 باب نانوایی در ارومیه پلمب شد

رئیس مرکز بهداشت ارومیه می گوید: امسال متصدیان 72 باب نانوایی به سبب تخلف و عدم رعایت نکات بهداشتی به مراجع قضایی معرفی و 15 مورد از آنها تعطیل و پلمپ شده است.

به گزارش نای قلم، علی صدقیانی فر در گفت و گوی خبری از هفت هزار مورد بازدید از نانوایی های ارومیه در طی 10 ماه گذشته خبر می دهد .

وی با اشاره به نظارت های بهداشتی بر نانوائی های ارومیه، می گوید: در طول 10 ماه منتهی به دی ماه سال جاری حدود هفت هزار مورد بازدید از یک هزار و 200 باب نانوایی بازدید بهداشتی در سطح شهر ارومیه توسط بازرسان بهداشت محیط انجام یافته که این بازدیدها در ساعات مختلف فعالیت نانوایی ها از شش صبح الی هشت شب انجام گرفته است.

 صدقیانی فر در ادامه بیان می کند: از حدود یک هزار و 200 نانوایی 952 مورد نانوایی دارای معیار بهداشتی بوده و بقیه یا دارای معیار بهسازی و یا در رده بندی غیربهداشتی هستند و در طول این مدت 10 ماه تعداد 75 مورد موفق به اخذ معیار بهداشتی شده اند .

رئیس مرکز بهداشت ارومیه می گوید: در طی بازدیدهای به عمل آمده بیش از دو هزار و 756 مورد کارت تندرستی برای متصدیان صادر شده است.

وی همچنین اظهار می کند: به جهت خطیر بودن امر مقوله نان بیش از 100 مورد نمونه برداری از خمیر و نان پخته شده به عمل آمده است و به اداره آزمایشگاه های معاونت غذا و دارو جهت انطباق با استانداردهای مواد غذایی ارسال شده است.

سبوس گیری نان در نانوایی ها باید به 15 درصد کاهش یابد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و بهداشت و درمان استان نیز در زمینه استفاده از سبوس در نان می گوید: اضافه کردن سبوس به صورت دستی به آردعملی منطقی و علمی نیست، به عبارات دیگر موضوع اصلی در نان های سبوس دار اضافه کردن سبوس به آرد نیست بلکه کاهش میزان سبوس گیری از آرد است و در حال حاضر به طور میانگین میزان سبوس گیری 18 درصد است که در تلاش هستیم این مقدار به 15 درصد کاهش یابد .

حسن ملکی نژاد می افزاید: برای فرهنگ سازی در زمینه سبوس و ارزش غذایی آن سه هزار پوستر در سطح استان توزیع شده است.

وی اضافه می کند: از 50 نوانایی که در یک ماه اخیر مورد بررسی قرار گرفته است، مشخص شد همه نانوایی ها از یک نوع یک نوع آرد استفاده می کنند و نظارت و بازرسی همکاران این معاونت از نانوایی ها ادامه خواهد داشت .

ملکی نژاد در مورد مشکل پخت نان در نانوایی ها، اظهار می دارد: نظارت فرآیند تولید آرد از کارخانه تا تحویل به نانوایی  بر عهده معاونت غذا و دارو بوده و نظارت مراحل پخت نان در حیطه همکاران معاونت امور بهداشتی است.

نان یکی از اقلام اساسی در سبد خانوار است که به طور معمول در وعده غذایی روزانه افراد گنجانده می‌شود، کیفیت آرد و وجود سبوس از جمله مواردی است که مردم باید خودشان مطالبه‌گر آن باشند، تا بتوانند از مزایای این ماده بهره‌مند شوند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند، مصرف نان سبوس‌دار در دوره زمانی دو تا سه ماهه در خلاصی از چربی‌های اضافی تاثیر دارد، بنابراین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افراد باید از خوردن نان‌های سفید خودداری کنند.

مشتریان باید خودشان آگاهی کامل نسبت به خواص سبوس داشته و با مشاهده تیرگی نان‌ها بدون طرح سئوالی ماده سبوس را با مزایای متنوع به یاد آورند تا زمانی خود مطالبه‌گر اضافه کردن سبوس به نان‌ها باشند، شاید زمان این مطالبه امروز باشد.

انتهای پیام/


نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا